Jag har samlat på många olika saker, men den samling som jag fortfarande har är vykort från platser jag besöker och även några udda/roliga vykort. Jag köper helt enkelt vykort istället för diverse souvenirprylar. Det började med ett vykort med en flamencodansare med påsydd kjol i tyg som jag köpte i Spanien när jag var liten. Det senaste är ett Mumin-vykort i plywood som jag köpte i Helsingfors förra året. Det har blivit svårare att köpa vykort. Folk skickar ju inte sånt längre så de säljs inte heller längre överallt.

Samling postkort på bord; reseminnen, olika motiv, öppnad röd låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Och din bror råkar inte vara starkt intresserad av Piaggio Ciao? Hehe
De är han nog alltid. Bara att höra av dig till honom :)
Du kan skriva privat till mig :)

Fotografen Fotografen skrev:
Är inte "5 kg netto" 5 kg av det som smäller? Det är inte många gram krut i en pjäs, pappen väger...?
Jo, om inte reglerna ändrats. Har för mig när jag pangade pyro att vi räknade 10% av vikten på tårtor och 100% på bomber. Stubintråd räknade vi inte in alls.

tensiden tensiden skrev:
Jo, om inte reglerna ändrats. Har för mig när jag pangade pyro att vi räknade 10% av vikten på tårtor och 100% på bomber. Stubintråd räknade vi inte in alls.
Helt rätt

Maria T
M mrsnhp skrev:
Jag har samlat på många olika saker, men den samling som jag fortfarande har är vykort från platser jag besöker och även några udda/roliga vykort. Jag köper helt enkelt vykort istället för diverse souvenirprylar. Det började med ett vykort med en flamencodansare med påsydd kjol i tyg som jag köpte i Spanien när jag var liten. Det senaste är ett Mumin-vykort i plywood som jag köpte i Helsingfors förra året. Det har blivit svårare att köpa vykort. Folk skickar ju inte sånt längre så de säljs inte heller längre överallt.

[bild]
Har också köpt vykort från alla resor jag varit på, första utomlands var London nån gång 1976-77.
Fortsatte köpa kort mest för att kameran jag hade inte var så bra på att ta vyer och då var det härligt att köpa kort som visade hur vacker stranden, staden eller utsikten var.
Nu har jag blivit betydligt bättre på att fotografera och att hitta ställen som säljer vykort är betydligt svårare.
Roligt att öppna lådorna ibland och kolla igenom en resa och minnas.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

Jag samlar inte på något särskilt, men min mamma samlar på tomtar. När jag var där häromdagen hade hon börjat sätta upp dem. Hon har mer än 300 tomtar, tror jag vi räknade till förra året.
Min fru har ärvt en massa tomtar på loftet men nu vid jul får de komma fram…

• Haha
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

Jag samlar inte på något särskilt, men min mamma samlar på tomtar. När jag var där häromdagen hade hon börjat sätta upp dem. Hon har mer än 300 tomtar, tror jag vi räknade till förra året.
Hur många medlemmar har ByggaHus?

Utan att veta svaret kan jag garantera att du har fler än 300 tomtar. Långt fler... 😉

För att inte nämna alla troll du samlar på här. 😛

Redigerat:
  • Haha
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Whisky och Gin.

Har konstaterat att det är lika bra att sluta samla och trappa upp drickandet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Whisky och Gin.

Har konstaterat att det är lika bra att sluta samla och trappa upp drickandet.
Rått! Men värre kan vi! ;)

Själv samlar man på tomburkar

Maria T
"Hej!
jag heter Maria och jag är en samlare".

När jag var fem år så samlade jag på snäckskal och fina stenar.
Något äldre, skolålder, så blev det bokmärken och glaskulor.
Ännu lite äldre de roliga korten som (ibland?) fanns i Päronsplitt och ännu mer bokmärken.

Sen flyttade jag utomlands, hemifrån, och tillbaka igen blev vuxen nog att vara sambo i egen lägenhet och det där med samlingar föll. Förutom stenar, har galet många stenar från platser jag besökt, vissa jag inte längre minns varför jag plockade (fula) men platserna minns jag.

Så. Det jag - omedvetet - samlat på längst är Vykort med kattmotiv. Det var inte en samling från början, men jag har alltid gillat katter och det har visat sig vid de Grattiskort jag fick även som barn (sparade, såklart) - jag fick kort med kattmotiv!
Detta, eller dessa, är det enda som jag aktivt samlar på än idag. Det ska vara s/v kort, gärna handkolorerade, eller tecknade kort från tidigare än 1950. Numer är det svårt att finna motiv jag inte har, men jag gillar vykortsmässor så kanske jag finner nåt nytt.
Jag tycker det är roligt att bara ta en bunt ur min samling och bläddra. Just gällande dessa s/v foton från 1890-1920 ca, så tycker jag det är extra kul att det inte bara var människor som fick lov att ta kabinettfoton.

Svartvit bild, två fluffiga kattungar, en ovanpå korg, en inuti, nostalgisk och söt.
Skapa konto
Två katter sover; en hänger från kanten, en kurar ihop på mörkt tyg. Svartvit bild.
Skapa konto
Svartvitt foto av en katt med blå rosett, ser nostalgiskt och bedårande ut.
Skapa konto
Målad valp och katter i korg, en liten petad hatt framför dem.
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
"Hej!
jag heter Maria och jag är en samlare".

När jag var fem år så samlade jag på snäckskal och fina stenar.
Något äldre, skolålder, så blev det bokmärken och glaskulor.
Ännu lite äldre de roliga korten som (ibland?) fanns i Päronsplitt och ännu mer bokmärken.

Sen flyttade jag utomlands, hemifrån, och tillbaka igen blev vuxen nog att vara sambo i egen lägenhet och det där med samlingar föll. Förutom stenar, har galet många stenar från platser jag besökt, vissa jag inte längre minns varför jag plockade (fula) men platserna minns jag.

Så. Det jag - omedvetet - samlat på längst är Vykort med kattmotiv. Det var inte en samling från början, men jag har alltid gillat katter och det har visat sig vid de Grattiskort jag fick även som barn (sparade, såklart) - jag fick kort med kattmotiv!
Detta, eller dessa, är det enda som jag aktivt samlar på än idag. Det ska vara s/v kort, gärna handkolorerade, eller tecknade kort från tidigare än 1950. Numer är det svårt att finna motiv jag inte har, men jag gillar vykortsmässor så kanske jag finner nåt nytt.
Jag tycker det är roligt att bara ta en bunt ur min samling och bläddra. Just gällande dessa s/v foton från 1890-1920 ca, så tycker jag det är extra kul att det inte bara var människor som fick lov att ta kabinettfoton.
Jag känner igen mig så mycket 😁 Inklusive stensamlingen. Tyvärr har jag börjat glömma bort var jag plockade stenarna 🙁 Jag vill rensa i stensamlingen, men min man tycker att vi ska fixa lite mer i trädgården och sedan hitta en plats där att lägga stenarna på 🙂

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
M mrsnhp skrev:
Jag känner igen mig så mycket 😁 Inklusive stensamlingen. Tyvärr har jag börjat glömma bort var jag plockade stenarna 🙁 Jag vill rensa i stensamlingen, men min man tycker att vi ska fixa lite mer i trädgården och sedan hitta en plats där att lägga stenarna på 🙂
Min man har snarlik idé som din, att dedikera ett hörn/plats i trädgården där stenarna får bo, då skulle jag kunna gå dit och klappa dem 🙂 och säga "hej Cypern", "hej Mauritius", "hej Kauai" osv. Kunde rentav bli jättekul, grannarna lär få nåt att prata om. Undrar om jag är ensam om att ha betalt övervikt på flyg för att jag envisades med att plocka stenar... det är sant i alla fall och nu är det mest en kul anekdot.

OT: en av mammas väninnor skickade mig ett vykort med en flamencodanserska med tyllkjol, nån gång tidigt 70-tal skulle jag tippa.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Svenska bajonetter från 1867 och fram till andra världskriget.
Nummer fyra där i ordningen påminner om den som ligger här hemma :)

Maria T Maria T skrev:
Min man har snarlik idé som din, att dedikera ett hörn/plats i trädgården där stenarna får bo, då skulle jag kunna gå dit och klappa dem 🙂 och säga "hej Cypern", "hej Mauritius", "hej Kauai" osv. Kunde rentav bli jättekul, grannarna lär få nåt att prata om. Undrar om jag är ensam om att ha betalt övervikt på flyg för att jag envisades med att plocka stenar... det är sant i alla fall och nu är det mest en kul anekdot.
Våra barn har också samlat stenar och snäckor från världens hörn. En stor del har numera spritts ut okontrollerat i trädgården. De blir nog huvudbry för geologerna om tusen år. :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Samlingen bara ökar o ökar. Har ni något liggandes hemma av fyrverkerier, fyrverkeri reklam m.m. Så hojta gärna till.

• Samling fyrverkerier och smällare på en matta, inklusive raketer, tomtebloss och knallpulver.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.