Allt fler husägare i Sverige vill producera sin egen el med solceller. Men hur lönsamt är det egentligen? I den här artikeln gör vi en kalkyl på en solcellsinvestering för ett hus med rätt förutsättningar.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar solceller och hur lönsamt?
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
G
75 öre ink moms verkar lite, elen lär ju inte bli billigare även om det skulle vara en gissning utslaget över 25 år. Jag säljer subventionerad el nu för 1,40 + moms.
Och köpa från en svensk firma blir onödigt dyrt
 
L
gäst: Har du någon rekommendation på vart man skulle kunna köpa ifrån annars?
 
Om vi kunde lagra el på ett vettigt sätt så kunde även solceller vara ett alternativ i nordliga Sverige. Panelerna producerar ju bara när man inte behöver dem, det vill säga under sommaren. På vintern när de behövs lär ju produktionen vara på lågnivå. :(
 
Solel bidrar ju även till en stor miljönytta som kan vara svår att sätta ett värde på, ex 10 st solpaneler producerar årligen lika mycket el som den man får från 1 ton kol.

Exempelanläggnig med 32 paneler ersätter alltså el från ca 3,2 ton kol/år! Vilket torde ha ett visst mervärde för våra barn/barnbarn och en hållbarare utveckling här på jorden.
 
  • Gilla
larsbj och 3 till
  • Laddar…
G
"75 öre/kWh, inkl moms. (Här kan naturligtvis både regler och avtal ändras över tid, men det ger troligtvis ingen stor påverkan på resultatet.)"

Helt fel antagande att det inte har så stor påverkan på resultatet. Finns ingen garanti att det betalas ett öre i framtiden. Då kommer anläggningen aldrig att betala sig om inte elpriset stiger väldigt mycket.
 
G
Känns endast som att man kommer pressa upp elpriser hos storbolagen när man väl behöver elen (vinter). De måste ju kompensera för uteblivna intäkter på sommaren när alla "miljövänner" har sin solenergi på max ut på nätet. Det är inte billigt att ha stora kraftverk stående.... Har jag fel i detta antagande.
 
G
Varför har man inte räknat med inflationen???
 
magnetens skrev:
Solel bidrar ju även till en stor miljönytta som kan vara svår att sätta ett värde på, ex 10 st solpaneler producerar årligen lika mycket el som den man får från 1 ton kol.

Exempelanläggnig med 32 paneler ersätter alltså el från ca 3,2 ton kol/år! Vilket torde ha ett visst mervärde för våra barn/barnbarn och en hållbarare utveckling här på jorden.
Du är medveten om att den energi dina solceller kommer att ersätta är till stor del vattenkraft och den ger i det närmaste ingen CO2?

http://www.svenskenergi.se/Elfakta/...Hur-mycket-koldioxid-medfor-din-elanvandning/

Har du kollat vilket CO2 footprint Kinesiska paneler/celler har inkl produktion och frakter? För att inte tala om miljöpåverkan som produktion av kristallina paneler har.

http://spectrum.ieee.org/green-tech/solar/solar-energy-isnt-always-as-green-as-you-think

För privatpersoner anser jag att det i dagsläget är klart mer lönsamt att se över husets isolering och uppvärmning så man kan få ner energibehovet på vintern. Där kan vi göra en stor miljöinsats!
 
  • Gilla
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Lite fakta fel när man säger att man kan sälja 50% av sin el, eller tolkar jag det fel?

"Om man matar ut mer el på nätet än vad man förbrukar under ett kalenderår uppfyller man inte längre kraven för mikroproduktion utan klassas istället som småskalig elproduktion. Därtill tillkommer elnätsavgift och en årlig avgift för mätning, beräkning och rapportering." Saxat från en solleverantör.

Dvs mer kostnader tillkommer. Sen har en växelriktarer jag känner till garanti på 5år, så att slå ut växelriktarens kostnad på hela solpanelens livslängd låter som en glädjekalkyl, eller?
 
Våran anläggning på 9 kWh producerade 8770 kWh under 2015 och av dessa matades 4272 kWh in till elnätet. Nästan 50%.
 
  • Gilla
karljolsson
  • Laddar…
hagv skrev:
Våran anläggning på 9 kWh producerade 8770 kWh under 2015 och av dessa matades 4272 kWh in till elnätet. Nästan 50%.
Ok, men då är du inte längre mikroproducent, hur mycket extra kommer det kosta dig?
 
F
Jag köpte ett komplett paket från Tyskland, strax över 80 000 för 7,3 kW för ett par år sen. 27st 270w celler + växelriktare + allt annat som behövs(rikligt). uppsatt och klar ca 100 000. I Sverige hade jag fått betala 150 000 minst.
Verkar som svenska försäljare skär guld med täljkniv
 
Hur mycket el dom hagv kan mata ut på nätet och fortfarande vara mikrokroproducent beror enbart på hur mycket el som han köper/importerar varje år! Vilket inte framgår av hans inlägg?

Själv så har jag exporterat 75% av min produktion.. detta spelar dock ingen roll då jag fortfarnade köper mer än jag säljer på årsbasis. Man kan således exportera 100% av sin produktion och fotfarande vara mikroproducent förutsatt att man köper motsvarande mängd el under nätter och vintern eller vid andra tillfällen då solelen ej räcker till.
 
  • Gilla
pappaM och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.