injonil skrev:
Hur stort är pumphuset? Är det inte stort så tror jag som sagt inte att det är bygglovspliktigt var ni än placerar det.
Det beror nog på vilken kommun man bor i. Bor man t.ex. i Karlshamns kommun skulle jag inte vara så säker:
http://svt.se/2.84885/1.2292974/hundkoja_kraver_bygglov&from=rss

(Nu har ju beslutet förvisso överklagats och det är mycket möjligt att kommunen får en knäpp på näsan. Det skulle även vara intressant att få veta varför ovanstående inte klassas som friggebod?)

Hur som helst... Jag tror ändå att det bästa är att kontakta bygglovsavdelningen i den kommun man tillhör. Men eftersom TS har beslutat sig för att gräva upp, så det spelar ju ingen roll.


Edit: Här kommer mer info:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2289533/svartbygget-som-far-skall-en-hundkoja

Tydligen var den placerad 1 meter från grannens tomtgräns.
 
Redigerat:
elsie skrev:
Nu har min man helt enkelt bokat en grävare som ska gräva upp rören och ledningarna och sedan flyttar vi hushelvetet några decimeter och hoppas de inte tjafsar mer.
Vet ni att det räcker då?
 
Vi får helt enkelt ta dit grannen så får de okeja det.
Men det känns överjävligt för de gör detta enbart för att jävlas med oss, inget annat. Och då kan de hitta på annat sattyg också om de skulle vilja det.
 
Mitt råd är att ni antingen flyttar huset så långt att ni är helt säkra att ni har marginalerna på er sida (då behöver inte era grannar "okeja" något), alternativt ser ni till att få grannarnas OK på ett papper.

Jag hade flyttat det så långt att jag hade känt mig helt säker på att det står minst 4,5 m från gränsen eftersom jag inte skulle vilja bjuda grannarna på den triumfen det innebär att få fälla det slutgiltiga avgörandet om det är OK eller ej. Men det är jag det...
 
Eviljava; ja du har helt rätt. Jag är beredd att flytta det en bra bit. Känns oerhört jobbigt att måsta gå till de där människorna och be dem komma och okeja!
Vi har stor tomt så det är inga problem att flytta det en bra bit.
 
Eller se till att få medgivandet skriftligt!
 
Glöm bara inte att informera de nya ägarna om att er granne inte är vid sina sinnes fulla bruk...
Så ni inte åker på något "Dolt fel" anklagan.... :D:D

Givetvis ironiskt,men skulle detta inte kunna klassas som dolt fel ifall de nya ägarna också får stora problem med era grannar och de upptäcker denna tråden och ni inte har informerat dem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.