S
Andreas Blomkvist skrev:
Lagat tvättmaskinen och planerat ytterligare projekt till sommaren. Ibland undrar jag vad som är fel på mig...
Sluta ta sönder vitvarorna så får en lugnare sommar. 😉

Röris var här idag och färdigställde arbetet med att byta ut samtliga gamla galvrör. Ser riktigt fräscht ut i källaren nu med nya kopparrör. Hoppas de håller samma glans ett tag.

D09
Hämtat en ved och ikväll blir det fix med vattenfilret :)

Äntligen verkar vattnet bli bra igen :)

D09
Fått en "ny" växellåda till volvon som ska på nästa vecka :)

Hämtat ut vedsäckar som jag ska testa :)

Äntligen fått en kinaleverantör att förstå en reklamation :/

Samt tacos ;) fredagsmys och finbesök av farsan :)

Fått 4 pallar pellets levererade utanför dörren. Blir bära imorgon.. Samt varit hos farbror doktorn med lillen, kräksjuka. Får se om jag kan bära imorgon, eller om jag får hänga på porslinet.

Gjort klart "lådorna" på friggan. Bara dörren kvar nu :)

IMG_0430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fråga, hoppas ni inte tar illa upp, jag är bara nyfiken:

Ni som har underspikning på/under taket, varför har ni det?

Jag har det inte någonstans, och har aldrig riktigt förstått vitsen.
(Såvida man inte skall ha inbyggda spotlights så klart)
Är det kanske någon gammal tradition som hänger kvar från gamla takkonstruktioner?

Ofta går ju bara underspikningen fram till knuten på långsidan.
Och på gavelsidan så går panelen ut en bit på takstolen.

Men vi valde att göra såhär för att få ett lite mera gammaldags stil typ 20-tal.
Vi valde att göra dom lite kantiga och strikta, medans många gör dom lite mera svängda.

Men många nöjer sig med att måla undersidan av råsponten vit, vilket också är fint.

Edit: Sedan måste alla hus med lättviktstak såsom Älvsbyhus ha någon form av underspikning.
Annars ser man bara läkten och undersidan av betongpannorna om man tittar upp :)

Redigerat:
P
Spontanhandlat en ny tvättmaskin, den gamla tog slut :thumbdown:

I övrigt gått omkring på tomten och njutit av alla lökar som blommar påskliljor, hyacinter, pärlhyacinter mm. Sen att gräset behöver klippas försöker jag bara förtränga. Så jag inte spontanhandlar en åkgräsklippare :)

Jag har kört en sväng åt min kära fästmö som ville hämta en ny råtta.
Ja jag vet att nästan alla försöker få bort råttor ur huset men här bor det 7st bortskämda små prinsessor på 9m2 ;)
Jag fick köra inom Bauhaus så lite skruv till huset blev det iallafall :)

• Gilla
Ashe
  • Laddar…
Östlund skrev:
...
Men vi valde att göra såhär för att få ett lite mera gammaldags stil typ 20-tal.
Vi valde att göra dom lite kantiga och strikta, medans många gör dom lite mera svängda.
...
Edit: Sedan måste alla hus med lättviktstak såsom Älvsbyhus ha någon form av underspikning.
Annars ser man bara läkten och undersidan av betongpannorna om man tittar upp :)
Visa gärna en bild på er lösning!

På hustruns sommarstuga är det eternittak som syns under takutsprång och takskägg.
Men där finns inget undertak, så det ser det fint ut.

Och jag förstår att Ä-hus måste göra något för att dölja konstruktionen :p

Ramnemark skrev:
Jag har kört en sväng åt min kära fästmö som ville hämta en ny råtta.
Ja jag vet att nästan alla försöker få bort råttor ur huset men här bor det 7st bortskämda små prinsessor på 9m2 ;)
...
Bild, eller helst en filmsnutt på råttorna, tack!

Vi behöver inte köpa, här är dagens fångst som de "duktiga" kattorna gjorde
P1000628 (Medium).JPG
Skapa konto

Här är dom små :).
Tur att inte sambon såg din bild, då hade hon blivit ledsen ;)

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Ashe och 2 till
  • Laddar…
Eh? Kunde du inte fixat tanten din några blomlådor eller nåt istället? Odla möss med vilje är ju vansinne, även om katten säkert uppskattar lokalproducerat ekologiskt.

Jag har kört hem ett lass matjord till vår smultronkulle idag. Imorgon ska frugan kommenderas ut med en spade - nu har jag uppfyllt min del av avtalet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.