4 381 184 läst · 32 156 svar
4381k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ingen förebild. Men väl en efter dagens arbete. Snörasskydd och gångbryggor bortplockade. Takstegen till sotaren har fått en ny plats på norra sidan istället. En takfläkt kvar att flytta på öst taket. Sen kan solcellerna få komma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plockade bort pressen samt fläkten som gav värme och som blev tvunget då det blev minusgrader
Har murat fall ovanpå de handknackade stenarna för att senare få till ett passande överbeslag.
Så nu är det senare upp till bevis att fallet är tillräckligt rakt och i rätt vinkel för att plåtisen ska bli nöjd. Men plåtisen (För bövelen den bästa och mest samarbetsvilliga jag stött på) gjorde det enkelt för mig då han hade gjort fyra stycken plåtstosar (som tyvärr inte blev med på bild) för att få till en bra och enkel lösning med fortsättning murning av kanaler. Det var bara att placera dessa i kanalerna och vidare mura och foga emot.
Har murat fall ovanpå de handknackade stenarna för att senare få till ett passande överbeslag.
Logga in
Skapa konto
Så nu är det senare upp till bevis att fallet är tillräckligt rakt och i rätt vinkel för att plåtisen ska bli nöjd. Men plåtisen (För bövelen den bästa och mest samarbetsvilliga jag stött på) gjorde det enkelt för mig då han hade gjort fyra stycken plåtstosar (som tyvärr inte blev med på bild) för att få till en bra och enkel lösning med fortsättning murning av kanaler. Det var bara att placera dessa i kanalerna och vidare mura och foga emot.
Logga in
Skapa konto
Monterat låsen på ytterdörren till Keramikverkstaden. Ville behålla utseendet på utsidan så det fick bli kammarlås och tillhållarlås i kombination.
Kammarlåset har jag haft isär och förlängt på insidan så det ska funka med den påbyggada dörren.
Fick tillverka karmbeslag och nyckelskylt.
Till sist fick allt lite grön linoljefärg på sig, hela dörren ska få sig lite ny färg framöver.
Kammarlåset har jag haft isär och förlängt på insidan så det ska funka med den påbyggada dörren.
Fick tillverka karmbeslag och nyckelskylt.
Till sist fick allt lite grön linoljefärg på sig, hela dörren ska få sig lite ny färg framöver.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte gjort något med huset , men köpt något som saknats under många år. En tavla som varit ett internt skämt och samtalsämne i 8-9år , efter samtal med änkan till konstnären så lyckades jag äntligen att köpa tavlan
Med vänlig hälsning, fremax
Logga in
Skapa konto
Med vänlig hälsning, fremax
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Bytt tre fönster hos svärfars mor.
Trevligt arbete
Trevligt arbete
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
En liten bokhylla till sonen. Han var jättepeppad på att hjälpa till.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tyvärr inga bilder men vi plockade ur två av fönsterbågarna på baksidan av snickarboden idag och frugan började pilla bort det lilla kitt som fanns kvar och plockade ur glasen. Trots avsaknad av färg och kitt så var virket friskt. Nu ska bågarna renoveras och till den ena ska det byggas en riktig karm istället för HPD-karmen den satt i.
Bytt köksbänk och monterad låtsas-skåplucka på ugnsvagnen. Eftersom det fanns väldigt bra möjlighet till det, och jag inte är sadist, så valde jag att skruva fast nya skivan istället för att limma som förra hade gjort
Jag är jättenöjd, hade inte alls kunnat tänka mig att det skulle bli så bra som det blev i slutändan, när jag påbörjade bygget. Fläkten är där den är och det kommer störa mig, men det är svårt att göra så mycket åt
Jag är jättenöjd, hade inte alls kunnat tänka mig att det skulle bli så bra som det blev i slutändan, när jag påbörjade bygget. Fläkten är där den är och det kommer störa mig, men det är svårt att göra så mycket åt
Helgen ägnades åt att fortsätta på det stora takprojektet
Vi är nära målet nu, men dessa två dagarna har alltså tagit på både kropp och energi. Jösses. Ytpappen var så mycket tyngre och omständigare att jobba med, så jag är ändå nöjd att vi fått upp både fotplåt samt plåt i skarven mellan nya och gamla taket samt nästan all ytpapp som ska upp.
Varför ytpapp när det syns pannor i bilden? Problemet och anledningen att det läckte in var att efter den lilla modifieringen av taket för att få in uterummet som tidigare ägare byggde för 10 år sedan, så blev lutningen så liten på takpannorna så att det rann in vatten mellan dem. Det felet är delvis avhjälpt, men den nya taklutnigen är på gränsen till vad som fungerar med dessa pannorna, så tanken är att ytpappen gör jobbet och pannorna ligger där, givetvis kommer de att göra ett bra jobb, men lite som dekoration.
(och ja, det är ställning nedanför.)
Logga in
Skapa konto
Vi är nära målet nu, men dessa två dagarna har alltså tagit på både kropp och energi. Jösses. Ytpappen var så mycket tyngre och omständigare att jobba med, så jag är ändå nöjd att vi fått upp både fotplåt samt plåt i skarven mellan nya och gamla taket samt nästan all ytpapp som ska upp.
Logga in
Skapa konto
Varför ytpapp när det syns pannor i bilden? Problemet och anledningen att det läckte in var att efter den lilla modifieringen av taket för att få in uterummet som tidigare ägare byggde för 10 år sedan, så blev lutningen så liten på takpannorna så att det rann in vatten mellan dem. Det felet är delvis avhjälpt, men den nya taklutnigen är på gränsen till vad som fungerar med dessa pannorna, så tanken är att ytpappen gör jobbet och pannorna ligger där, givetvis kommer de att göra ett bra jobb, men lite som dekoration.
(och ja, det är ställning nedanför.)