4 395 788 läst · 32 192 svar
4396k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du förstår tydligen inte vad jag menaruseless skrev:
Jo, att om man skriver t.ex. bodtaket (= taket på friggeboden) så hittar inte det korkade programmet i smartfånen det ordet i sin ordlista, och ändrar det till närmast liknande, vilket blir busstaket.
Men det var väl inte det Naturliv avsåg, eller hur?
Och vem målar sanningar?
Osv.
Man är ju inte riktigt i nivå med många andra men två projekt kan jag visa.
Fixa trappan på sommarhuset. Rutten överliggare byttes mot en ny. Var lite trixigt att såga till alla vinklar på den sneda trappan men smygvinkel var till hjälp. Förundrades över hur svårt det var att hitta 28x70. Var på Bauhaus (som hade dålig kvalitet), Byggmax, Optimera, två brädgårdar (varav en numera bara säljer i stora mängder) och till slut Beijer som både hade och dessutom enkelt åtkomligt.
Fixa trappan på sommarhuset. Rutten överliggare byttes mot en ny. Var lite trixigt att såga till alla vinklar på den sneda trappan men smygvinkel var till hjälp. Förundrades över hur svårt det var att hitta 28x70. Var på Bauhaus (som hade dålig kvalitet), Byggmax, Optimera, två brädgårdar (varav en numera bara säljer i stora mängder) och till slut Beijer som både hade och dessutom enkelt åtkomligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 314 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 314 inlägg
Jodå, vi förstår.KnockOnWood skrev:Du förstår tydligen inte vad jag menar
Jo, att om man skriver t.ex. bodtaket (= taket på friggeboden) så hittar inte det korkade programmet i smartfånen det ordet i sin ordlista, och ändrar det till närmast liknande, vilket blir busstaket.
Och vem målar sanningar?
Osv.
Om du läser noggrannare så ser du att det faktiskt är en buss som får ett tak, således busstaket.
D09 fick ner en tall på taket och ska fixa skadorna efter den.
De målade sanningarna är nog en autocorrectmiss ja.
Naturliv bygger ett tak till en buss. Den syns på andra bilden i inlägget du själv citerade.KnockOnWood skrev:Du förstår tydligen inte vad jag menar
Och vem målar sanningar?
Osv.
D09 råkade fälla en tall över huset, så självklart behöver han fixa lite saker...
Projekt två som börjar närma sig slutet.
Plåtdetaljerna målas svarta. Både för att det blir snyggare och för att gamla färgen flagnar och ser sunkig ut.
Jag tar en plåt åt gången när tid finns. Efter jobbet och en stund på helger.
Handböckerna säger att man skall tvätta och skrapa bort lös färg. Blir ju fult, jag skrapar bort all färg till plåt istället.
Men efter att ha gjort ett par plåtar använder jag numera inte färgskrapa utan ett vasst stämjärn. Stämjärnet verkligen hyvlar bort långa sjok av färg utan att repa. Bättre och snabbare.
Plåtdetaljerna målas svarta. Både för att det blir snyggare och för att gamla färgen flagnar och ser sunkig ut.
Jag tar en plåt åt gången när tid finns. Efter jobbet och en stund på helger.
Handböckerna säger att man skall tvätta och skrapa bort lös färg. Blir ju fult, jag skrapar bort all färg till plåt istället.
Men efter att ha gjort ett par plåtar använder jag numera inte färgskrapa utan ett vasst stämjärn. Stämjärnet verkligen hyvlar bort långa sjok av färg utan att repa. Bättre och snabbare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag vet, bilder eller...
Men idag besegrade jag höjdskräcken och klämde dit sista pappen på lilla lusthuset. Kom upp o ner när jag själv ville. Kletigt också och eftersom jag inte hade någon färdig lösning till toppen så åkte presenningen på igen. Kan ta en bild på den
Men idag besegrade jag höjdskräcken och klämde dit sista pappen på lilla lusthuset. Kom upp o ner när jag själv ville. Kletigt också och eftersom jag inte hade någon färdig lösning till toppen så åkte presenningen på igen. Kan ta en bild på den
Vindskivebyte var det ja...
Sambon jobbar eftermiddag så fram till kl 14 finns det 2 armar till att tillgå!
Börjar riva de gamla, klart trekantslisten åker med på båda sidorna.
Av nån anledning hade jag faktiskt handlat ny sådan, vilket besparade mig en del nya gråa hår.
Här har nya listerna kommit på plats.
Nu är även undre brädorna på plats.
Överkant trekantslist blev bra med 170mm underbrädor.
Norge-gerning, sa kompisen som jobbar i snickarbranschen.
Bara att rita på och kapa.
Sådär, både undre och övre brädor på plats.
Övre måttades smidigt in med hjälp av 2 spik som måttades in och inte slogs i helt och brädan kunde vila på.
Sådär, renkapat på båda sidorna.
Fogsvans fick det bli även om det kliade lite i cirkus-snickringstarmen och tankar på cirkelsåg och skena passerade förbi..
Och även plåten kom på plats, och ser helt ok.
Ett bra dagsverke som började med massa svordomar och krångel.
Just, tilläggas bör att min kära sambo har någon form av höjdfobi, vilket knappast underlättat något under sommarens takkupe-projekt. Men hon har kämpat på tappert!
Sambon jobbar eftermiddag så fram till kl 14 finns det 2 armar till att tillgå!
Börjar riva de gamla, klart trekantslisten åker med på båda sidorna.
Av nån anledning hade jag faktiskt handlat ny sådan, vilket besparade mig en del nya gråa hår.
Här har nya listerna kommit på plats.
Logga in
Skapa konto
Nu är även undre brädorna på plats.
Överkant trekantslist blev bra med 170mm underbrädor.
Logga in
Skapa konto
Norge-gerning, sa kompisen som jobbar i snickarbranschen.
Bara att rita på och kapa.
Logga in
Skapa konto
Sådär, både undre och övre brädor på plats.
Övre måttades smidigt in med hjälp av 2 spik som måttades in och inte slogs i helt och brädan kunde vila på.
Logga in
Skapa konto
Sådär, renkapat på båda sidorna.
Fogsvans fick det bli även om det kliade lite i cirkus-snickringstarmen och tankar på cirkelsåg och skena passerade förbi..
Logga in
Skapa konto
Och även plåten kom på plats, och ser helt ok.
Ett bra dagsverke som började med massa svordomar och krångel.
Logga in
Skapa konto
Just, tilläggas bör att min kära sambo har någon form av höjdfobi, vilket knappast underlättat något under sommarens takkupe-projekt. Men hon har kämpat på tappert!
Redigerat: