MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det för årsmodell på denna Trafic? Är lite nyfiken på hur en Trafic runt 2012 funkar i verkligheten.... och hur långt blir lastutrymmet med en stolsrad på plats bakom föraren?
Jag har en Opel vivaro 2011 (samma som trafic) och den är jag väldigt nöjd med. Det är den långa varianten och sväljer en fasligt massa om man tar ur stolarna. Var inne på en VW transporter innan men så här efteråt så är jag glad att jag inte tog en sån. Den här har varit otroligt problemfri. Väldigt trevlig att åka motorväg med. Har dock diesel och 6vxl.
 
Ja, framvagnen var (är?) byggd av personbilskomponenter, så det är mycket där som slits i förtid. De tidigare modellerna fram till nån gång runt 2010 (när 2.0 liters dieseln kom) hade problem med ett lager i växellådan som inte höll.
Men annars är det en ganska trevlig transportbil med gott om utrymme.
 
jo växellådan kan jag hålla med om, där har det varit stora problem men å andra sidan är det inget ovanligt med dylika problem på andra märken heller. Vår har gått 32k och småylar lite och är ej bytt.
Framvagnen vet jag inte om jag håller med om, nå personbilskomponenter är det då inte och jag har inte bytt nåt annat än ett fjäderbenslager som de bytt tidigare och monterat åt fel håll. Vi har åkt 10k mil sen köpet typ.
 
Det är möjligt att även framvagnen uppgraderades vid den nya generationen som kom där runt 2010. Den jag hade var årsmodell 2005 och hade både växellåds- och framvagnsproblemen.
 
Ok, bra info. Står lite i valet och kvalet att skaffa en pre-facelist (dvs före 2015) för 50-70k eller lägga på 30 och få den nya generationen som kom 2015. Trafic, Vivaro eller Nissan-varianten spelar ingen roll.
 
harry73 harry73 skrev:
Växellådan. I alla fall om man har en 6 växlad diesel från 2007
Växellådan?
 
S Stefan1972 skrev:
Jag har en Opel vivaro 2011 (samma som trafic) och den är jag väldigt nöjd med. Det är den långa varianten och sväljer en fasligt massa om man tar ur stolarna. Var inne på en VW transporter innan men så här efteråt så är jag glad att jag inte tog en sån. Den här har varit otroligt problemfri. Väldigt trevlig att åka motorväg med. Har dock diesel och 6vxl.
Låter bra. Det är ju också viss prisskillnad på en Transporter och en Vivaro. Jag behöver dessutom ha 138cm i dörröppningen och då verkar Trafic/Vivaro funka precis på det berömda håret.
 
harry73
Alla av min model (trafic 2 diesel) har problem med växellådan. Och det är inte billigt att byta.
Annars är det en bra bil att köra med och väldigt mycket utrymme.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Låter bra. Det är ju också viss prisskillnad på en Transporter och en Vivaro. Jag behöver dessutom ha 138cm i dörröppningen och då verkar Trafic/Vivaro funka precis på det berömda håret.
vilken dörröppning? var ut och mätte på vår och maximalt mått på en kub man skjuter in är nog 122x129x250. Hjulhusen är det som begränsar bredden. Den praktiska dörröppningen är typ 129x129
 
Hade en Trafic 2.0 cdi 115 -14 i 4 år som firmabil. Vi hade 5 st på firman.
Växellådan fick bytas vid 7000 mil, missljud på 5an och 6ans växel, dock bara på min bil.
ACn var trasig på alla bilarna, kondensorn är tillverkad av foliepapper och saknar ram runt sig, man ser genom nedre luftintaget i fronten att cellerna hänger som en hängmatta mellan gavlarna.
Värmaren var också ett evigt problem, sitter väldigt illa till och dyr att byta/reparera. Utan värmare är värmen sjukt långsam, vid -25 och kallare kommer ingen värme alls. Den ensamma defrostern mitt uppe på panelen ställer också till problem, det fryser på rutan och torkarna när det snöar.

Annars trevlig bil för att vara en skåpbil, bra komfort, ganska tyst, bra väghållning, har åkt 107 mil i sträck utan problem.
 
Tips vid provkörning av en bil. Ut på motorväg, lyssna på växellådan genom att släppa gasen och gasa på igen på 5an o 6an, det började på min bil runt 5000 mil, man kollade på det vid 6000 mil servicen man sa att man inte hörde nått, troligtvis för att det inte finns nån motorväg i Huddinge, man måste upp i över 100 för att höra det. När lådan byttes vid 7000 skrek det på 6an.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
harry73
Hade också oljud på 5an och 6an. Ångrar mig så klart att jag inte reagerade på det när jag provkörde bilen (köpte den med ca 22 000 mil) Ljudet blev varken bättre eller sämre, men vid ca 26 000 kändes det att kugghjul gick sönder.
Kunde köra några mil i låghastighet till verkstan men det var på gränsen.
Nu hoppas vi att nya (begagnade) växellådan håller lite bättre
 
S Stefan1972 skrev:
vilken dörröppning? var ut och mätte på vår och maximalt mått på en kub man skjuter in är nog 122x129x250. Hjulhusen är det som begränsar bredden. Den praktiska dörröppningen är typ 129x129
Öppningen bak! Mått en bit ovanför hjulhuset är ok, ska ha lastyta ovanför hjulhusen.
 
Ok, nu låter inte allt jättebra längre.....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Öppningen bak! Mått en bit ovanför hjulhuset är ok, ska ha lastyta ovanför hjulhusen.
Ja maximalt breddmått är 138cm men det är max mellan stolparna. Då kan man inte ha insynsskydd för last eller fläktenhet på h stolpe. De bygger ut mer och blir de måtten jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.