Hej,
Har hyrt in en plattsättare som skulle kakla och lägga klinker i badrummet. När jag kommer hem efter första dagen så har han på ena sidan av kortväggen (vänster) dragit kaklet klots mot väggen där. Men på den högra sidan så har han först kaklat långväggen in i hörnet, och sedan kapat kortväggens kakel mot långväggen.
Följden dels blir att långväggarna kommer bli assymetrisk kaklade med ca 2cm diff (går iofs lösa med att kapa en bit på vänster sidas långvägg), men värst är att kapningen på höger sida syns så väldigt mycket då man ser rakt in i fogen och det diffar 4mm mellan det tightaste hörnet (0mm glipa i hörnet) och de sämsta (4mm). Normal fogbredd är 2mm.
Så min fråga är, hur löser man det här?
Eller är detta acceptabelt att man gör så här?
Om det skall rivas plattor, går det utan att skada tätskikt om fixen har suttit ett dygn, eller risk att även tätskiktet får göras om (givetvis är det ett duschhörn)?
Skall träffa plattsättare och ansvarig imorgon bitti, och vore väldigt tacksam för era åsikter inför mötet!
Har hyrt in en plattsättare som skulle kakla och lägga klinker i badrummet. När jag kommer hem efter första dagen så har han på ena sidan av kortväggen (vänster) dragit kaklet klots mot väggen där. Men på den högra sidan så har han först kaklat långväggen in i hörnet, och sedan kapat kortväggens kakel mot långväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följden dels blir att långväggarna kommer bli assymetrisk kaklade med ca 2cm diff (går iofs lösa med att kapa en bit på vänster sidas långvägg), men värst är att kapningen på höger sida syns så väldigt mycket då man ser rakt in i fogen och det diffar 4mm mellan det tightaste hörnet (0mm glipa i hörnet) och de sämsta (4mm). Normal fogbredd är 2mm.
Logga in
Skapa konto
Så min fråga är, hur löser man det här?
Eller är detta acceptabelt att man gör så här?
Om det skall rivas plattor, går det utan att skada tätskikt om fixen har suttit ett dygn, eller risk att även tätskiktet får göras om (givetvis är det ett duschhörn)?
Skall träffa plattsättare och ansvarig imorgon bitti, och vore väldigt tacksam för era åsikter inför mötet!
Som sagt, det kommer silikon i hörnan som täcker detta, visst det kunde ha varit lite tightare skuret så hade silikonranden blivit tunnare. Annars ser jag inga konstigheter, han har ju centrerat plattorna vilket jag aldrig brukar göra då kunderna oftast är snåla och köper för lite plattor och då har man inte råd med några centreringar. Jag hade kört hel platta i vänsterkant på kortväggen.
Försöker med en bild i paint, om det går se skillnad i hörnen vid markering A och B.
Det gråa är kortsidans kakel, och det röda långsidans kakel. De röda startar på olika ställe, den ena innanför kortsidans kakel och den andra utanför.
Så onödigt synlig kapning vid A, samt att plattorna på långväggarna blir förskjuten ca 2cm mot varandra.
Övriga frågor: Vägg är rak, det är olika kapat, och 2mm var deras förslag och jag sa ja.
Det gråa är kortsidans kakel, och det röda långsidans kakel. De röda startar på olika ställe, den ena innanför kortsidans kakel och den andra utanför.
Logga in
Skapa konto
Så onödigt synlig kapning vid A, samt att plattorna på långväggarna blir förskjuten ca 2cm mot varandra.
Övriga frågor: Vägg är rak, det är olika kapat, och 2mm var deras förslag och jag sa ja.
Helt Ok, inget som syns när det är fogat och silikonat. Två centimeter på motstående väggar i en dusch syns inte.
Håller med om att det som syns verkar vara välgjort, t.ex. kapning på den kortväggen som syns.
I mina ögon är du nog överdrivet petig
Håller med om att det som syns verkar vara välgjort, t.ex. kapning på den kortväggen som syns.
I mina ögon är du nog överdrivet petig
Ja. även som privatperson med ett antal kaklade utrymmen så får man en känsla av vad som syns och man lägger märke till.
Väljer du sedan vita fogar så kommer du att ha fullt upp med att hålla det rent
Väljer du sedan vita fogar så kommer du att ha fullt upp med att hålla det rent
Återkopplar från morgonens samtal:
De kommer skära av plattorna vid vänstra väggen, lät som det redan var planerat - för att få skarvarna lika på båda sidor.
Det kommer sitta dörrar ut från långsidorna, så det hade syns om skarvarna diffat för mkt mot dom.
Blir kanske onödigt mkt silikon i hörn A, men man får väl gilla läget - bra att få era synpunkter.
Själv hade jag gjort som i B i båda hörnen för att dölja kapningen bättre. Men, men.
Och ni har helt rätt, jag är väldigt petig och har aldrig använt hantverkare innan, trots renovering av två hus, för att jag vill ha det riktigt bra. Men det visste de om, och jag tar hellre ett väl utfört jobb som kostar.
Men övrig kakling ser riktigt bra ut, antagligen väldigt mkt bättre än jag hade klarat av själv.
(Vad gäller väggarnas rakhet så undrade han vem som gjort dem, det var de rakaste väggar han nånsin sett )
Så stort tack för sanity check, ibland är man nog helt enkelt för noga
De kommer skära av plattorna vid vänstra väggen, lät som det redan var planerat - för att få skarvarna lika på båda sidor.
Det kommer sitta dörrar ut från långsidorna, så det hade syns om skarvarna diffat för mkt mot dom.
Blir kanske onödigt mkt silikon i hörn A, men man får väl gilla läget - bra att få era synpunkter.
Själv hade jag gjort som i B i båda hörnen för att dölja kapningen bättre. Men, men.
Och ni har helt rätt, jag är väldigt petig och har aldrig använt hantverkare innan, trots renovering av två hus, för att jag vill ha det riktigt bra. Men det visste de om, och jag tar hellre ett väl utfört jobb som kostar.
Men övrig kakling ser riktigt bra ut, antagligen väldigt mkt bättre än jag hade klarat av själv.
(Vad gäller väggarnas rakhet så undrade han vem som gjort dem, det var de rakaste väggar han nånsin sett )
Så stort tack för sanity check, ibland är man nog helt enkelt för noga
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Jag förstår från början inte heller ditt problem då det inte syns när silikonen är på plats i hörnan, vilken som ligger innanför den andra, men om jag försöker mig på en gissning så har de alltså inte satt första hela plattorna på de två långväggarna lika långt ut från hörnen så de fogarna livar inte med varandra vilket syns när du sen ska sätta dörrarna menar du ??
Det är ju lite dåligt skuret i hörnen så silikonen blir ju i bredaste laget men det får man väl leva med.
Sen stör ju jag mig fruktansvärt mycket på att man inte centrerat blandarens rör på väggen men jag e nog skadad.
Sen hade jag valt att centrera en fog på kortväggen istället för att på så sätt sluppit de små bitarna mot hörnen.
Då hade man ju fått två hela plattor och sen två större bitar mot hörnen vilket jag tycker är proffsigare och snyggare.
Dock är jag ju ingen utbildad plattis än om jag jobbat med det i 15år...
Det är ju lite dåligt skuret i hörnen så silikonen blir ju i bredaste laget men det får man väl leva med.
Sen stör ju jag mig fruktansvärt mycket på att man inte centrerat blandarens rör på väggen men jag e nog skadad.
Sen hade jag valt att centrera en fog på kortväggen istället för att på så sätt sluppit de små bitarna mot hörnen.
Då hade man ju fått två hela plattor och sen två större bitar mot hörnen vilket jag tycker är proffsigare och snyggare.
Dock är jag ju ingen utbildad plattis än om jag jobbat med det i 15år...
Det finns nog ingen utbildning som ger ett svar på vad som är estetiskt rätt för alla människor när det gäller kapning av plattor jag hade dock inte heller kört två små bitar på detta viset.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstod heller inte problemet här riktigt, om du skulle haft plattor av samma storlek på golvet och ville att alla fogar skulle gå ihop på väggar och golv hade jag förestått det blivit problem. Men hoppas du blir nöjd nu, ser som sagt välgjort ut!
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Problemet uppstår ju om där t.ex är 1000mm från ena hörnet ut till en fog och på andra väggen 980mm ut till motsatt fog.N noupe skrev:Det finns nog ingen utbildning som ger ett svar på vad som är estetiskt rätt för alla människor när det gäller kapning av plattor jag hade dock inte heller kört två små bitar på detta viset.
Jag förstod heller inte problemet här riktigt, om du skulle haft plattor av samma storlek på golvet och ville att alla fogar skulle gå ihop på väggar och golv hade jag förestått det blivit problem. Men hoppas du blir nöjd nu, ser som sagt välgjort ut!
Ska man då montera dit duschdörrar mellan väggarna så kommer ju detta att synas när profilerna kommer på plats mitt för varandra då profilen på ena sidan t.ex kommer stå exakt vid en fog men på andra väggen kommer den stå 20mm sidan om fogen.
Lite petigt men kan samtidigt förstå TS för det blir ganska synbart faktiskt.
Liknande trådar
-
Utdragshyllor till hörnskåp kompatibel med IKEA metod
Kök -
Täcklister för pordrän på olika höjd i hörn, problem?
Grund & Markarbeten -
Hur såga råsponten på tak där de möts i innerhörn med olika vinklar och längd
Tak & Vind -
Olika tapeter som möts i ytterhörn.
Färg, Måla & Tapetsera -
Erfarenheter av olika renoveringstapeter (+ytterhörn) ?
Färg, Måla & Tapetsera