Förhoppningsvis en enkel fråga för er kunniga; i takuttaget har vi tre kablar, gulgrön (jord), nolla (blå) och brun (fas). Armaturen ser dock ut som bifogad och vart fas och nolla ska ta vägen verkar uppenbart, men vad gör jag av jordkabeln som kommer från takuttaget? Eller får denna armatur inte kopplas in? (Den satt tidigare på ett ställe med just jordkablar, men oklart hur det var kopplat då...)

IMG-20130621-01039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peterptr
  • Laddar…
Min elektriker brukar bara lägga tejp på dem och låta dem ligga löst i lampan

Sätt en wago på jorden.

Försöker svara fastän jag inte är expert.

Om armaturen inte har jordanslutning torde den vara dubbelisolerad och behöver inte jordas. Däremot är det dumt om jordkabeln från taket ligger löst, särskilt om den är skalad, eftersom den då kan komma emot något annat och bli strömförande/utlösa jordfelsbrytare. Därför skulle jag antingen tejpa jordkabelns ände ordentligt eller ansluta den till en "extraplint" som inte är kopplad till något. Såvitt jag kan se av bilden är mittenskruvplinten i sockerbiten oanvänd så sätt fast den där.

Rätta mig genast nu, kära medforumiter med bättre kunskap än jag, om jag har fel!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den ska sitta i mitten ..

Svårt att se på bilden, men är det inte så att den mittersta anslutningen på sockerbiten är fastskruvad i en liten metalltunga som sitter fast i armaturens hölje?

• Gilla
M_J_E och 3 till
  • Laddar…
Håller med anpe12, det ser ut som att det är en liten metalltunga i mittenplinten, även om det inte är det så är det antagligen tänkt att jorden ska sättas i mittplinten.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Som sagt, det sitter ett litet bleck på mittersta plinten, detta har i sin tur förbindelse med armaturens hölje..

Instämmer med de andra. Skyddsjorden ska sitta i mitten.

Verkar dock saknas tydlig märkning i armaturen hur det ska kopplas vilket säkerligen strider mot några laga?

Är det en sådan här sminkspegel armatur du monterar? Är en pain in the ass att Montera två st jämte varandra och få det rakt och snyggt iaf. Aldrig mer!

Symbolen för dubbelisolering verkar saknas, så det är troligtvis så att mitten är jord (ansluten till en plåttunga på andra sidan som många andra redan har påpekat).

dra den i hållaren. är bara skyddsjord.svergie är en av få länder som använnder skyddsjord. är från början ett elbyråkratiskt påfund. finns inte i bla. norge.

Men skyddsjord är bra att ha så vi slipper onödiga olyckor.

bigbula skrev:
dra den i hållaren. är bara skyddsjord.svergie är en av få länder som använnder skyddsjord. är från början ett elbyråkratiskt påfund. finns inte i bla. norge.
Märkligt uttalande. Skyddsjord finns så vitt jag vet i alla länder som använder elektricitet.

• Gilla
M_J_E
  • Laddar…
O
bigbula skrev:
Nu har du snurrat till det ordentligt. Självklart använder även norrmännen jord. Hus matas ofta med 3-fas 230V utan nolla och har sedan eget jordtag. Vanligtvis med en jordslinga i marken och när det behövs ett riktigt jordspett eller jordtag. Med risk för att minnas helt fel så tror jag det kallas IT-T. I nyare delar av elnätet har de dock precis som vi TN-S/-C med 400V 3-fas.

http://snl.no/elektrisk_installasjon
"Hvor godt jordingen og overspenningsvernet vil virke, avhenger av hvor god jordelektroden er. En god jordelektrode kan være en 25 mm[SUP]2[/SUP]kopperwire lagt i bunnen av dreneringsgrøften rundt huset, eventuelt jordspyd dersom det er ført ned i godt ledende jordsmonn."

bigbula skrev:
Så du menar bl.a. då att CEE-standarden är en svensk uppfinning? Utveckla gärna ditt påstående (som var det dummaste jag hört på länge).

• Gilla
M_J_E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.