4 687 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Vad gör man när proppen går hela tiden?
Slå av en säkring åt gången och se vad som slutar fungera.J Jörgen Petersson1 skrev:
Är det huvudsäkring eller gruppsäkring som löser ut?
Nä det är ett ganska enkelt jobb för en elektriker så inget att oroa sig över.
Väldigt snålt med allt på plan 1 inkl kök på endast två säkringar.
Riktigt bra blir det nog inte med mindre än att man drar fram några nya grupper till köket. Diskmaskin och bänkuttag borde ha var sin med tanke på hur vi använder el i dagens kök.
Riktigt bra blir det nog inte med mindre än att man drar fram några nya grupper till köket. Diskmaskin och bänkuttag borde ha var sin med tanke på hur vi använder el i dagens kök.
Detta är definitivt ett jobb för en elektriker. Elektrikern behöver titta på vilka trådar som finns inne i elcentralen och sedan får denne komma med förslag på vad som kan göras. Om du har riktig tur så är det flera trådar inkopplade på samma säkring, så att elektrikern lättare kan flytta laster till en annan säkring. De är ganska snabbt fixat. Men antagligen behövs det dras en extra trådar mellan köket och elcentralen. Men som sagt, elektrikern måste göra en utvärdering på plats.J Jörgen Petersson1 skrev:
Som antytts tidigare, ett tillfälligt alternativ är att köra vattenkokaren på säkring 13 istället, alltså att koppla in den i vägguttag (VU) i vardagsrummet.
Du säger: "När diskmaskinen och kyl/frys är igång samtidigt går det inte så mycket som att koka lite vatten i vattenkokare utan att proppen går"
Mina frågor till dig:
VILKEN propp är det som går hela tiden?
På vilken propp (vilken grupp) är diskmaskinen ansluten?
På vilken propp (vilken grupp) är kyl/frys ansluten?
På vilken propp (vilken grupp) ansluter du apparaten som "skall koka lite vatten"?
Mina frågor till dig:
På vilken propp (vilken grupp) ansluter du apparaten som "skall koka lite vatten"?
Redigerat:
Det finns ju bara två säkringar för den våningen så det är ju inte så konstigt att de löser ut när allt möjligt ligger på dessa.
Ta dit en elektriker som drar ut ett par extra gruppledningar. Det är ju vansinnigt att man till synes lagt allt i köket på en säkring också. T.o.m larmet är ju med där. Har nog aldrig sett något liknande.
Men det går att lösa.
Ta dit en elektriker som drar ut ett par extra gruppledningar. Det är ju vansinnigt att man till synes lagt allt i köket på en säkring också. T.o.m larmet är ju med där. Har nog aldrig sett något liknande.
Men det går att lösa.
Det verkar vara samma på allt ovan, om jag fattat saken rätt.B Blueeye skrev:Du säger: "När diskmaskinen och kyl/frys är igång samtidigt går det inte så mycket som att koka lite vatten i vattenkokare utan att proppen går"
Mina frågor till dig:
Ok, dåligt men bra då alltså. Vad skulle en sån sak (dra ut ett par extra gruppledningar) kosta för en elektriker? Behöver man riva i väggar för detta?A avh67f skrev:Det finns ju bara två säkringar för den våningen så det är ju inte så konstigt att de löser ut när allt möjligt ligger på dessa.
Men det går att lösa.
Med tanke på att du skriver, att det inte går att koka vatten då kyl och diskmaskin går. Så tar jag för givet att kyl/frys, diskmaskin och vattenkokare blir strömlösa när säkringen går. Isåfall går de på samma säkring. Normalt sett är en vanlig säkring på 10Ampere. Det innebär att att säkringen klarar 2200-2400Watt. Bara vattenkokaren är på mellan 1-2000W, och diskmasinen likaså, stundvis. Kanske ligger det ytterligare förbrukukare som du inte vet om, på den säkringen.J Jörgen Petersson1 skrev:
Som sagts, måste du fördela lasterna bättre. Diskmaskinen måste i regel ha en egen säkring. Endera om du kan ta en skarvsladd till vattenkokare, eller diskamaskin tillfälligt. Var dock noga med att det är en jordad skarvsladd, av hög kvalitet. Helst godkänd för utomhusbruk, om den ska vara till diskmaskinen. Men du bör låta en elektriker fördela om det i säkringsskåpet så fort som möjligt.
Jag tror inte att det är en 16A huvudsäkring som går, när du kokar vatten. Då skulle runt 1/3 av huset bli utan ström.
Ok, tack! Jo precis som du skriver är det kyl, diskmaskin och vattenkokare som blir strömlösa när proppen går. Huvudsäkringen går inte.A AG A skrev:Med tanke på att du skriver, att det inte går att koka vatten då kyl och diskmaskin går. Så tar jag för givet att kyl/frys, diskmaskin och vattenkokare blir strömlösa när säkringen går. Isåfall går de på samma säkring. Normalt sett är en vanlig säkring på 10Ampere. Det innebär att att säkringen klarar 2200-2400Watt. Bara vattenkokaren är på mellan 1-2000W, och diskmasinen likaså, stundvis. Kanske ligger det ytterligare förbrukukare som du inte vet om, på den säkringen.
Som sagts, måste du fördela lasterna bättre. Diskmaskinen måste i regel ha en egen säkring. Endera om du kan ta en skarvsladd till vattenkokare, eller diskamaskin tillfälligt. Var dock noga med att det är en jordad skarvsladd, av hög kvalitet. Helst godkänd för utomhusbruk, om den ska vara till diskmaskinen. Men du bör låta en elektriker fördela om det i säkringsskåpet så fort som möjligt.
Jag tror inte att det är en 16A huvudsäkring som går, när du kokar vatten. Då skulle runt 1/3 av huset bli utan ström.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Även om det tar längre tid så kanske du får koka vatten på spisen istället då?
Till alla som förfasas om hur detta är gjort kan jag informera att det knappt finns några äldre hus som har flera grupper dragna till köket. Mitt hus hade från början 4 säkringar totalt.
Detta är verkligheten för många och då finns det 2 val. Bygga ut anläggningen med utanpåliggande kabel eller att lära sig att man inte kan köra både disk och vattenkokare på samma gång.
Om det är så illa som vi hade från början så lärde man sig snabbt att tänka sig för en extra gång då det va så jobbigt att datorer och TV mm oxå blev svart. Kunde relativt lätt iaf sätta köket på en egen säkring så numera blir inte hela övre plan svart när man är trött.
Spisen har tidigare fått egna säkrningar som tur är.
Detta är verkligheten för många och då finns det 2 val. Bygga ut anläggningen med utanpåliggande kabel eller att lära sig att man inte kan köra både disk och vattenkokare på samma gång.
Om det är så illa som vi hade från början så lärde man sig snabbt att tänka sig för en extra gång då det va så jobbigt att datorer och TV mm oxå blev svart. Kunde relativt lätt iaf sätta köket på en egen säkring så numera blir inte hela övre plan svart när man är trött.
Spisen har tidigare fått egna säkrningar som tur är.
Hos oss borrade dom hål genom golvet bakom kylen och drog upp en ny egen ledning till kyl/frys från källaren, men om du har tur behöver elektrikern bara flytta några trådar i elcentralen. Ta dit en elektriker och be om offert, så kan dom säga vad som behöver göras i just ditt fall.J Jörgen Petersson1 skrev: