Jag funderar på att köpa kylfrys. Låg ljudvolym är väldigt viktigt för mig. Jag vet att man mäter ljudnivå i DBa och att de integrerade kan ha lite lägre dba-värde än fristående. Min fråga är: blir det generellt ännu lite tystare när man bygger in en kylfrys - eller är det tvärtom att inbyggnaden blir som en resonanslåda och att det är bättre att välja fristående ur ljudsynpunkt? Eller (vilket jag inte hoppas) så "går det inte att säga" och "beror på hur du bygger os.v."?

PS. Jag är ny här, så var gärna snäll :)
 
Ser bara att det skulle vara fördelar med inbyggt. Man har ju dessutom möjlighet att bygga extra dämpad inbyggnad men det spelar inte så stor roll för allt under 40dB hör man typ inte ändå
 
  • Gilla
HummelmanP
  • Laddar…
BirgitS
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ser bara att det skulle vara fördelar med inbyggt.
En nackdel är väl att inbyggda normalt rymmer mindre än fristående.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man har ju dessutom möjlighet att bygga extra dämpad inbyggnad men det spelar inte så stor roll för allt under 40dB hör man typ inte ändå
Men skåpen måste också vara välventilerade.
 
  • Gilla
HummelmanP
  • Laddar…
Exakt. Jag syftade bara på ljudsynpunkten. Frågan jag ställer mig är hur ljudet är testat på inbyggnadsmodellerna, är det inbyggt i någon standardstomme eller mätt fristående?
 
  • Gilla
HummelmanP
  • Laddar…
En nackdel är väl att inbyggda får varmare så dom måste gå oftare. Så man får kanske lägre ljud men oftare. Har haft inbyggda så länge nu att jag kan inte jämföra.
 
  • Gilla
HummelmanP
  • Laddar…
Tystast blir det om du kan ventilera baksidan av kyl-frys (kompressor och kondensor) på annat sätt än in i köket med självdrag (det vanliga sättet att lösa kylningen) och bygga helt tätt mot köket. Tex. om du kan öppna genom golvet till en källare och upp till en vind. Exakt lösning beror så klart på huset och ventilationen i övrigt. Troligtvis är det bästa att skippa detta och köpa den tystaste enheten du kan hitta på marknaden, men det beror så klart på hur illa du var av ljud och hur kul du tycker det är att bygga speciallösningar.
 
  • Gilla
HummelmanP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.