Grannen föder upp mangalitza, vet att de iaf före pandemin levererade till krogar i Sthlm. Mangalitza brukar väl räknas som tämligen "fint". Men det är ju inget för industrin eftersom de växer långsamt. Grannes går ute året om, så långt ifrån industrigrisproduktion man kan komma. Sett att de får spola upp gyttjebäddar dagligen nu när det är så varmt så grisarna kan ligga däri och svalka sig. :)
Det finns en sån "scangård" (eller vart de nu säljer) här i närheten också, där hade jag ingen aning om vad som pågick förrän det åkte ut en lastbil med grisar som skulle till slakt framför mig. De grisarna ser bara dagsljus när de tvingas upp i slaktbilen. Helt absurt hur den typen av djurhållning kan vara tillåten.

Och nej, jag är inte vegetarian. Däremot äter jag i princip bara djur jag själv fött upp och slaktat = höns, vaktel och kanin.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
C
Dalbotant Dalbotös skrev:
Men det är ju inget för industrin eftersom de växer långsamt.
Nä, och det verkar som att handeln inte är så intresserade heller tyvärr. Antagligen pga distributionskanaler, osäker tillgång eller nåt sånt. En period fanns det iallafall KRAV-märkt griskött i butikerna, men det är ju borta sedan länge nu. Så vad gäller gris får man som kund anstränga sig ordentligt om man vill ha något extra.
 
Spädgris brukar ju vara gott på krogen. Men även den är en helt annan grej. Iberico är för gris som wagyu är för nöt
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
J
Oavsett om man kan få motsvarande i kött i Sverige eller inte så är tillgängligheten näst intill obefintlig. Varken gårdsbutikerna eller mataffärerna här i trakten har kött som ens är i närheten av iberico. Sen är frågan, har iberico-bönderna samma djurhållning som spanska bönder i övrigt?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A
J Jonobe skrev:
Oavsett om man kan få motsvarande i kött i Sverige eller inte så är tillgängligheten näst intill obefintlig. Varken gårdsbutikerna eller mataffärerna här i trakten har kött som ens är i närheten av iberico. Sen är frågan, har iberico-bönderna samma djurhållning som spanska bönder i övrigt?
De följer under samma djurhållningslag.
Sedan att många kanske sköter sig bättre spelar ingen roll.
veterinärsbesiktningen med högre halter av antibiotika gäller för alla djur inom de länder som står ut från mängden inom EU..

Köp här hemma och tryck på att sådant kött skall finnas så finns det också..
 
Mikael_L
Jag har hört att Spanjorerna inte vill köpa Svenskt kött, ty det Spanska är bättre på alla vis ... :thinking:

Skämt åsido, tror du inte det låter så i alla länder, precis som du skriver Maskintok? Dvs det egna nationella köttet är det bästa, och importerat ska man passa sig för ...?

Kan också avsluta med att jag får onda ögat från min bättre hälft om jag kommer hem med annat än Svenskt, så det är numera sällan det är från andra länder.
Charkuterier är det dock lite mer varierande med var det kommer ifrån.

Vi har också köpt 1/4 ko som var närproducerad, några km härifrån, där vi även känner de som driver gården. Det är typ månskensbonde som i praktiken mest håller på med hö, men han har några kossor som går och betar och håller några hagar öppna, och låter slakta typ 1-2 om året, när de har växt till sig en typ 3-4 år.
Det var ganska fint kött, och man vet ju att de där kossorna har haft det bra, så jag ska nog köpa igen snart. Dyrare kött (per kilo) än ICA, men kan väl vara värt det.

Lätt att slå sig lite för bröstet när man har råd, för många familjer finns inte valet med på kartan, att välja dyrare produkter. :oops: :cry:
 
P
Maskintok skrev:
Köp här hemma och tryck på att sådant kött skall finnas så finns det också..
Efterfrågan på snobbigt griskött i Sverige är förmodligen för liten för att det ska löna sig att föda upp pata negra-grisar (eller liknande) här.

Jag tycker nog att man bör göra lite uppoffringar för att inte spä på användningen av antibiotika i köttuppfödning. Överanvändning av antibiotika kan göra livet besvärligt för våra efterkommande.

Närproducerat är också klimatsmartare.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lätt att slå sig lite för bröstet när man har råd, för många familjer finns inte valet med på kartan, att välja dyrare produkter. :oops: :cry:
Jamón ibérico hör knappast till det billigaste importerade grisköttet …
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har hört att Spanjorerna inte vill köpa Svenskt kött, ty det Spanska är bättre på alla vis ... :thinking:

Skämt åsido, tror du inte det låter i alla länder precis som du skriver Maskintok? Dvs det egna nationella köttet är det bästa, och importerat ska man passa sig för ...?

Kan också avsluta med att min jag får onda ögat från min bättre hälft om jag kommer hem med annat än Svenskt, så det är numera sällan det är från andra länder.
Charkuterier är det dock lite mer varierande med var det kommer ifrån.

Vi har också köpt 1/4 ko som var närproducerad, några km härifrån, där vi även känner de som driver gården. Det är typ månskensbonde som i praktiken mest håller på med hö, men han har några kossor som går och betar och håller några hagar öppna, och låter slakta typ 1-2 om året, när de har växt till sig en typ 3-4 år.
Det var ganska fint kött, och man vet ju att de där kossorna har haft det bra, så jag ska nog köpa igen snart. Dyrare kött (per kilo) än ICA, men kan väl vara värt det.

Lätt att slå sig lite för bröstet när man har råd, för många familjer finns inte valet med på kartan, att välja dyrare produkter. :oops: :cry:
Nä för kollar man just på vad som är lagligt inom EU vad det gäller antibiotika så är nivån oroväckande hög i t, ex spanien..
i Sverige använder vi sällan antibiotika utan har en helt annan djurhållning.

vårt sätt att sköta djuren på våra lantbruk är föredömen runt om i världen..
Sedan har vi svansen med de som inte riktigt lever upp till standarden... sorgligt men sant..

i andra EU länder är det dessutom lagligt att djur får tugga på sina döda kamrater som till exempel grisar.... höns och kycklingar är en helt annan sak som vi inte behöver diskutera..

fattiga har knappt råd med kött och grönsaker idagens samhälle..
Jag odlar själv och har hushållsgrisar, köper nötkött av bönderna runt när det erbjuds.
Eller får viltkött av svågrarna..
Varför? jo för jag vill inte ha industriköttet så gärna.. För det kokar i pannan mm.

gris som fått leva 2-3 år får samma mönster i köttet.. inga problem alls..
Men idagens samhälle får de leva ca 7-8 månader...
 
A
P pmd skrev:
Efterfrågan på snobbigt griskött i Sverige är förmodligen för liten för att det ska löna sig att föda upp pata negra-grisar (eller liknande) här.

Jag tycker nog att man bör göra lite uppoffringar för att inte spä på användningen av antibiotika i köttuppfödning. Överanvändning av antibiotika kan göra livet besvärligt för våra efterkommande.

Närproducerat är också klimatsmartare.
P pmd skrev:
Efterfrågan på snobbigt griskött i Sverige är förmodligen för liten för att det ska löna sig att föda upp pata negra-grisar (eller liknande) här.

Jag tycker nog att man bör göra lite uppoffringar för att inte spä på användningen av antibiotika i köttuppfödning. Överanvändning av antibiotika kan göra livet besvärligt för våra efterkommande.

Närproducerat är också klimatsmartare.
största utbudet av gris i Sverige är från Danmark tyvärr.
Och vårt svenska kött blir prissatt högre så folk väljer bort det..
trots att vi inte tillåter stympning av knorrar a som danskarna gör..

anledningen till att danskarna stympar är för att fler grisar finns på samma yta, stress uppstår och då biter de varandra i svansarna för att få trygghet.
Även Danmark kör med antibiotika i köttet inför slakt för att minska infektioner i transporterna..

En svensk djurtransport tar ca 40 grisar.
En dansk 68 st på samma yta.
 
A
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Nej.

Med en självförsörjningsgrad på 73,2 procent är grisköttet det köttslag som har störst svensk marknadsandel.
härligt, (y)
fel kan vi alla ha.
Men jag köper ändå bara svenskt kött.
Eller helst inget alls.. det slaktar jag själv.. ;)
 
Grillning av potatishalvor på muurikka utomhus, med en husvagnscampings miljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Favorit i repris

Fast nu ännu goare (hoppas jag) då jag är ute i husvagnen
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Hoppa över hela distributionsledet och köp direkt från en producent, mycket bättre och knappt dyrare än på ica. Men det krävs en egen frys såklart.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
nino nino skrev:
[bild]
Favorit i repris

Fast nu ännu goare (hoppas jag) då jag är ute i husvagnen
Resultat? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.