Hej,
Har fått offert på 18k +-2500 efter grönt avdrag. Zaptec go med lastbalansering, säkringar osv. Tycker det är riktigt dyrt. Men kanske vad det kostar? Förutsättningarna hos oss är inte optimala. Elskåpet är på fel sida huset men ändå.

Svårt att få prisbild från Eon och Evify då de bara utgår från ”standardinstallation” och att en standardinstallation täcker 95% av alla hushåll. Där kostar motsvarande efter avdrag c:a 10000.

Vad har ni fått pröjsa allt som allt?
 
B Brodox skrev:
Hej,
Har fått offert på 18k +-2500 efter grönt avdrag. Zaptec go med lastbalansering, säkringar osv. Tycker det är riktigt dyrt. Men kanske vad det kostar? Förutsättningarna hos oss är inte optimala. Elskåpet är på fel sida huset men ändå.

Svårt att få prisbild från Eon och Evify då de bara utgår från ”standardinstallation” och att en standardinstallation täcker 95% av alla hushåll. Där kostar motsvarande efter avdrag c:a 10000.

Vad har ni fått pröjsa allt som allt?
Strax under 10k.
Zaptec Go.
Lastbalansering Enegic.
7m kabel med hållare.
Standardinstallation.

Assemblin lokalt som installerade, i våras.
Behöver du längre kabel för installationen brukar det röra sig om en dryg hundring per meter.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Tack. Vi har en något komplex situation med utanpåliggande dragning som övergår i kabelrör o sen i utanpåliggande igen + 2 väggenomföringar… men ändå. Svårt att se hur det skulle kosta 8k jämfört med dig…
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kolla här om du har någon lokal Assemblin i närheten.
https://www.assemblin.com/sv/bestall-pa-webben/
Verkar inte ha någon lastbalansering upplagd i shopen men jag gissar de kan lösa det.
Skulle även kollat med annan lokal elektriker för att få prisuppgifter från fler än de du nämner i trådstarten.👍
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
B Brodox skrev:
Tack. Vi har en något komplex situation med utanpåliggande dragning som övergår i kabelrör o sen i utanpåliggande igen + 2 väggenomföringar… men ändå. Svårt att se hur det skulle kosta 8k jämfört med dig…
Hej!
Kan du förbereda något själv? När jag installerade så behövde jag dra ca 20 m kabel, utanpåliggande på panelen största delen och nergrävd några meter samt genom en stenmur.
Jag kollade med firman att det var ok att klamra kabeln själv samt gräva ner och borra genom stenmuren så allt de behövde göra var att koppla in allt samt skruva upp boxen. Det kanske kan vara ett alternativ för dig?
Lycka till!
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
H Hemmakatten_1 skrev:
Hej!
Kan du förbereda något själv? När jag installerade så behövde jag dra ca 20 m kabel, utanpåliggande på panelen största delen och nergrävd några meter samt genom en stenmur.
Jag kollade med firman att det var ok att klamra kabeln själv samt gräva ner och borra genom stenmuren så allt de behövde göra var att koppla in allt samt skruva upp boxen. Det kanske kan vara ett alternativ för dig?
Lycka till!
Tack för tipset! Det ska jag kolla upp :)
 
  • Gilla
Hemmakatten_1
  • Laddar…
5200 efter bidrag för några år sedan.
Lokal elektriker på löpande.
 
Mikael_L
Jag har ju inte själv betalt för någon laddbox, men däremot har ju 4 st betalt mig för att jag gjort det.
Priset anges med moms och efter grönt avdrag. Alla gjorda på löpande, Easee-box inkl lastbalanseraren i tre fall.

Två st var snabba enkla jobb.
En med typ 12 meter kabeldragning till boxen, befintlig säkring i centralen.
Det andra ännu kortare kabeldragning 1 meter, dock lite meck med ny kabel mellan fasadmätarskåp och centralen.
Dessa gick på 7800 resp 8000 (inkl moms då) men då var ca 1500:- +moms lite annat jobb som ej hörde till laddboxen och ej fick grönt avdrag. Så säg att den rena laddboxinstallationen gick på ca 6000:-.

En gick loss på 8400:-, där ca 600:- avsåg annat arbete. så alltså ca 7800:-.
Denna var också riktigt enkel, med befintlig kabel (som gått till trefasuttag som återanvändes).
Men här var det en Zappi laddstation, med alla extra moduler som finns (de har solceller och vill kunna styra förbrukning efter produktion)
Därför blev denna lite dyrare trots enkel installation.

Den fjärde var den installationsmässigt mest krångliga.
Det inbegrep att sätta upp laddaren på en laddboxhållare på en stolpe, gräva ett antal meter kabel i mark, gräva ner stolpfundament, ett antal meter kabeldragning i källare, borra genom tjock källarmur ny säkring i en ny liten normlåda bredvid central.
Detta gick loss på nästan 9900:-, men även har var det väl en 500:- som inte avsåg arbete som gav grönt avdrag (det var väl säkringen med dess box, sånt anser SKV att det inte ingår i grönt avdrag)
Vad gäller detta jobb så grävde kunden själv ner markrör samt stolpfundamentet och återställde.
Jag stod för allt material.

Så där fick du nu koll på några installationer.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
En Zaptec go och en Easee home kostar ganska lika, så du kan jämföra mina uppgifter på ett ungefär rakt av mot zaptec
 
  • Gilla
Brodox
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju inte själv betalt för någon laddbox, men däremot har ju 4 st betalt mig för att jag gjort det.
Priset anges med moms och efter grönt avdrag. Alla gjorda på löpande, Easee-box inkl lastbalanseraren i tre fall.

Två st var snabba enkla jobb.
En med typ 12 meter kabeldragning till boxen, befintlig säkring i centralen.
Det andra ännu kortare kabeldragning 1 meter, dock lite meck med ny kabel mellan fasadmätarskåp och centralen.
Dessa gick på 7800 resp 8000 (inkl moms då) men då var ca 1500:- +moms lite annat jobb som ej hörde till laddboxen och ej fick grönt avdrag. Så säg att den rena laddboxinstallationen gick på ca 6000:-.

En gick loss på 8400:-, där ca 600:- avsåg annat arbete. så alltså ca 7800:-.
Denna var också riktigt enkel, med befintlig kabel (som gått till trefasuttag som återanvändes).
Men här var det en Zappi laddstation, med alla extra moduler som finns (de har solceller och vill kunna styra förbrukning efter produktion)
Därför blev denna lite dyrare trots enkel installation.

Den fjärde var den installationsmässigt mest krångliga.
Det inbegrep att sätta upp laddaren på en laddboxhållare på en stolpe, gräva ett antal meter kabel i mark, gräva ner stolpfundament, ett antal meter kabeldragning i källare, borra genom tjock källarmur ny säkring i en ny liten normlåda bredvid central.
Detta gick loss på nästan 9900:-, men även har var det väl en 500:- som inte avsåg arbete som gav grönt avdrag (det var väl säkringen med dess box, sånt anser SKV att det inte ingår i grönt avdrag)
Vad gäller detta jobb så grävde kunden själv ner markrör samt stolpfundamentet och återställde.
Jag stod för allt material.

Så där fick du nu koll på några installationer.
Tack. Vart bor du? Du får gärna komma hem till oss och installera i mellansverige 👍🏻
 
Mikael_L
Här på forumet agerar jag såsom konsument, att jag lyfter in erfarenheter från min profession när det kan gagna ändrar inte det faktumet.
Så jag tar alltså inte jobb som erbjuds mig här, sorry.
 
  • Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.