X xLnT skrev:
Hur skulle du resonera i mitt exempel, skulle det vara ok tycker du med 4kvmm eller ska man gå upp till 6kvmm?
Din fråga går inte att besvara förrän du anger önskad belastningsström i enfas respektive trefas.
Olika slags förbrukare ställer dessutom olika höga krav på spänningsfallet.
Om man har möjlighet att välja trefasiga förbrukare så halveras spänningsfallet.

Tumregelmässigt så låter det som att 4 mm² skulle kunna räcka. Det skulle ev gå bra med 2.5 mm². Du måste dock utgå ifrån den area som krävs för att säkringen på 16 A i matande punkt ska klara villkoren för automatisk frånkoppling, om du alls behöver en separat säkring här utan kan använda befintlig huvud- eller mätarsäkring.

E elmont skrev:
Ca 6:- för 4mm2 och ca 8:- för 6 mm2 + moms
Ps
även som privat person går det att handla, men då handlar det lite om "personkemi".
Varför skulle man ens vilja handla hos en firma där kundföraktet är så totalt så att man utgår ifrån att privatpersoner är idioter?

Är det Beijer du tänker på? :D

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ca 6:- för 4mm2 och ca 8:- för 6 mm2 + moms
Ps
även som privat person går det att handla, men då handlar det lite om "personkemi".
Samma firma betalar jag 11,50:-/m för 4kvmm och 15,50:-/m för 6kvmm där skiljer det 4:-/m :)

Spänningsfall i gruppledning är max 4% inte 2%

Mikael_L
Textbild med riktlinjer för spänningsfall i abonnentanläggningar, inklusive procentsatser för olika huvudledningar enligt SS 437 01 45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Med andra ord max ca 2,04 % i gruppledningen i sig själv. (1 + 1 är ju inte exakt lika med 2 vid procenträkning.)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Finns ingen anledning att använda nått annat än 5g6. Och vem som saluför 5g4 vet jag inte, i alla fall inte dom stora grossisterna. Och i alla fall tidigare kostade 5g4 MINST lika mycket som 5g6.
Om du skulle behöva nån gång så finns det 5g4 hos nästan alla dom stora grossisterna, kika på 0455404. Både Ahlsell, Storel, Elektro Skandia och Solar har den (y)

0455400 (MQQ) 5g4 ca 60:-/m kapad längd
0030990 (N1XV) 5g6 ca 38:-/m kapad längd
För mig hos Ahlsell, så för en betydligt lägre kostnad en betydligt grövre kabel, mitt val är enkelt. Dessutom är N1XV godkänd för markförläggning vilket MQQ inte är.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
0455400 (MQQ) 5g4 ca 60:-/m kapad längd
0030990 (N1XV) 5g6 ca 38:-/m kapad längd
För mig hos Ahlsell, så för en betydligt lägre kostnad en betydligt grövre kabel, mitt val är enkelt. Dessutom är N1XV godkänd för markförläggning vilket MQQ inte är.
Exakt. Men en yd på 13,2mm jämfört med N1xv 5g6 på ca 17mm kan i vissa fall göra det värt det. Säger inte emot dig, väljer också oftast 5g6. Bara som tips (y)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Det blev 4st RK6 och 1st RK10, det fick kosta några kronor mer än det behövde göra :)

Men varför drog du inte 5 st 6 mm2???

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men varför drog du inte 5 st 6 mm2???
För att jag vill ha möjligheten att TN-C mata den centralen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.