10 663 läst · 27 svar
11k läst
27 svar
Vad är ett godkänt spänningsfall?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 537 inlägg
Din fråga går inte att besvara förrän du anger önskad belastningsström i enfas respektive trefas.X xLnT skrev:
Olika slags förbrukare ställer dessutom olika höga krav på spänningsfallet.
Om man har möjlighet att välja trefasiga förbrukare så halveras spänningsfallet.
Tumregelmässigt så låter det som att 4 mm² skulle kunna räcka. Det skulle ev gå bra med 2.5 mm². Du måste dock utgå ifrån den area som krävs för att säkringen på 16 A i matande punkt ska klara villkoren för automatisk frånkoppling, om du alls behöver en separat säkring här utan kan använda befintlig huvud- eller mätarsäkring.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 468 inlägg
Om du skulle behöva nån gång så finns det 5g4 hos nästan alla dom stora grossisterna, kika på 0455404. Både Ahlsell, Storel, Elektro Skandia och Solar har denE elmont skrev:
0455400 (MQQ) 5g4 ca 60:-/m kapad längd
0030990 (N1XV) 5g6 ca 38:-/m kapad längd
För mig hos Ahlsell, så för en betydligt lägre kostnad en betydligt grövre kabel, mitt val är enkelt. Dessutom är N1XV godkänd för markförläggning vilket MQQ inte är.
0030990 (N1XV) 5g6 ca 38:-/m kapad längd
För mig hos Ahlsell, så för en betydligt lägre kostnad en betydligt grövre kabel, mitt val är enkelt. Dessutom är N1XV godkänd för markförläggning vilket MQQ inte är.
Exakt. Men en yd på 13,2mm jämfört med N1xv 5g6 på ca 17mm kan i vissa fall göra det värt det. Säger inte emot dig, väljer också oftast 5g6. Bara som tipsE elmont skrev: