Jag hade inte betalt en krona till den elektrikern. Och hänvisat till snickaren.

Om man ska betala svart så ska man ha kommit överens om det innan. Om man beställt jobb av en firma så förväntar man sig att betala till just en firma som betalar skatt.

Så håll inne dina pengar till du får en faktura från ett företag :) Finns inget mer än så att diskutera.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Men jag kan alltså anlita någon som säger sig vara elektriker som i det här fallet, men jobbar som privatperson, så är det OK (jfr åker taxi med en chaufför som kör för fort)?

Och jag kan göra det själv så länge jag inte blir påkommen (jfr fastnar i en fartkontroll)?

I det här fallet har ju alltså någon brutit mot lagen, och TS vill veta om det är OK, och vems ansvar det är. Det är en helt relevant fråga...
 
Uppenbarligen fixade hantverkare in elektriker, så de verkar ha varit överens om den biten. Så då är det rimligt att förutsätta att de fixar det på ett lagligt sätt också, var ju inte ts som gick och letade upp en svart elektriker vid sidan om
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Skulle renovera kök och tog in offerter från snickare. Valde den som jag fick mest förtroende för. Fick in en offert med tillägg av vad målaren tänkte ta. Målaren kom också ut och tittade. Renoveringen började och vvs samt elektriker kom ut. För vvs la jag till en vattenutkastare på framsidan då hela köket ändå blev utrivet. Målaren gjorde sitt, köket blev klart förutom de sista strömuttagen varav ett som blev snickarens fel då han skar ett runt hål istället för fyrkantigt för det sista uttaget. Elektrikern var dock på semester under ca 3 veckor så faktura kom på allt från snickare, målare och vvs. Fick meddelande att elektrikern skulle skicka sin egen faktura.
Så kommer elektrikern gör sitt och lämnar ett A4 papper med det han vill jag ska betala. Frågar om ROT osv. Nä får höra han är pensionerad och har avvecklat sitt företag och kan inte fakturera. Mållös är bara förnamnet. Och han vill ha betalt för allt, bl a milersättning, kötid, diverse kabel och annat smått. Jag funderar på hur snickaren hade kunnat leverera ett färdigt kök utan elektriker? Borde inte det liksom ingå när man ger en offert? Målning kan jag ju göra själv men elektroniken ingår ju i ett kök och måste göras av behörig person. Som säkerligen inte har försäkring då han inte har kvar företaget.
Nu har jag benämnt offertgivaren som snickare men han är ju hantverkare som med sitt företag skulle ta på sig renoveringen.
Hur kan du ens lägga tid på detta? En elektriker i Stockholm hinner inte sätta sig i bilen och åka till grossen innan han är uppe i
9000:-. Betala och var glad. Du har ju fått värsta dealen för el-tjänster till en köksrenovering.

Och nästa gång du behöver en el-kille till typ badrummet använd samma snubbe igen men skaka tass på tim-priserna innan bara. 🤩👏😉
 
  • Gilla
Ingemar O och 5 till
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
1. Redovisa och betala skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. I och med att elektrikern inte betalar skatten får man fundera på om 400 SEK/h är med eller utan skatt, och antingen dra av skatten och arbetsgivaravgifter eller betala dem utöver den specade timkostnaden. TS kan gå halvvägs och se 400 SEK/h som bruttolön och betala arbetsgivaravgifterna utöver det, och låta källskatten dras från de 400 SEK/h. Normala arbetstagares löner diskuteras brutto (inkl. skatt, exkl. arbetsgivaravgifter).
Det behövs inte, när man betalar en privatperson( A-skattare) under 10000kr är det upp till den man anlitat att betala skatten.
 
H
N nyckelpigan-38 skrev:
Har försökt få svar av snickare per mejl utan resultat. Han kontaktade bara elektrikern som ringde mig och försökte göra gällande att jag inte behövde vara orolig över att bli granskad.

Hur menar du att timpenningen är billig? Standardpeng häromkring. Plus att han nu skippar skatten. Tar även betalt för milen samt körtid och har räknat fel i summorna. Betalar jag honom även lagligt så behöver jag också betala arbetsgivaravgift etc så billigt blir det ju inte.
Som jag ser det, att betala en elektriker svart, vad händer om det har blivit något fel och det blir skador. Dessutom bli du betalningsskyldig för F-skatt, sociala avgifter. Du har ju inte heller anlitat denne elektrikern. Elektrikern får fakturera den som har anlitat honom. Jag skulle inte betala den s.k. Fakturan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
TS kan helt lagligt betala den pensionerade elektrikern enligt den handskrivna redovisningen. Huruvida betalningen sker kontant eller genom banköverföring är irrelevant men genom banköverföring ges ju per automatik ett kvitto påfart betalnnngen faktiskt har skett. Via tjänsten Mr koll eller hos Skatteverket kan TS få uppgift om den pensionerade elektrikerns personnummer. Ett annat sätt är att be pensionären att legitimera sig. Därefter gäller att TS fyller i en kontrolluppgift på SKVs hemsida och anger lönebeloppet (<10.000 kr). Med detta har allt gått rätt och riktigt till. Beträffande den avsaknade garantin så är det tyvärr så att någon garanti från ”anställda” inte går att utkräva - å andra sidan finns ju heller inget avtal som anger varken att elarbeten ska utföras eller att garanti på dessa ska finnas. Diskussionen som berör hur försäkringsbolag skulle börja gräva vid en ev skada är överflödig. Arbetet är ju fackmässigt utfört - resten handlar om elekrikerkårens löjliga skråskydd som bygger på att skrämmas.. nedan utdrag från Skatteverkets regler i en dylik situation.

——————————
Betalar du ut mer än 1 000 kronor men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter). Du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter.

Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. När du lämnar en kontrolluppgift måste du ha mottagarens personnummer eller samordningsnummer. Kontrolluppgiften kan du lämna elektroniskt.

Om du inte har möjlighet att lämna kontrolluppgiften elektroniskt kan du göra det genom att skicka blanketten med posten. Då ska du också fylla i och skicka med ett Sammandrag - kontrolluppgifter
 
  • Gilla
mojjen och 5 till
  • Laddar…
Lars Oestreicher Lars Oestreicher skrev:
Men jag kan alltså anlita någon som säger sig vara elektriker som i det här fallet, men jobbar som privatperson, så är det OK (jfr åker taxi med en chaufför som kör för fort)?

Och jag kan göra det själv så länge jag inte blir påkommen (jfr fastnar i en fartkontroll)?

I det här fallet har ju alltså någon brutit mot lagen, och TS vill veta om det är OK, och vems ansvar det är. Det är en helt relevant fråga...
Nej lagmässigt kan du inte anlita någon och dels betala svart (skattebrott)
Sen oavsett om du jobbat som elektriker hela livet så behöver du ha allmän behörighet vilket dom flesta anställda inte har. Har du läst allmän behörighet så behöver man plocka ut den och registrera firman hos elsäkerhetsverket. Men anlitar man en elektriker svart så är det ju bättre om han är elektriker iallafall istället för att om man själv är okunnig och kollar på youtube hur man ska göra.
 
  • Gilla
meca
  • Laddar…
N nyckelpigan-38 skrev:
Hittar honom inte där, vet inte vad hans firma hette men den är ju nedlagd nu.
Har han behörighet så skall han finnas med där. Och behörighet är ju ett krav för att få arbeta med el.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om det hade varit tydligt hade det stått i listan under ”ingår ej”. Men det gör det inte. Men, man får ju en ledtråd av att det tas betalt för hål till elektrikern, där blir denne så att säga särredovisad.
Jo men det är ju sällan man kan skriva en full lista på saker som inte ska ingå. Utan den måste ju vara i relation till listan av saker som ingår. Trattkantareller ingår inte heller men är ju naturligtvis inte med på listan. Om det står att El ingår men ej uttag och strömställare kan man ju utgå ifrån att arbete, rör, dosor, trådar och övrigt förbrukningsmaterial ingår. Nu håller jag ju med om att det inte är glasklart för då hade TS aldrig skapat tråden. Diskussionen med snickaren kan ju ytterligare förvirrat saken om denne pratat om elen på ett sätt som fått det att verka som något som ingår.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Hur kan du ens lägga tid på detta? En elektriker i Stockholm hinner inte sätta sig i bilen och åka till grossen innan han är uppe i
9000:-. Betala och var glad. Du har ju fått värsta dealen för el-tjänster till en köksrenovering.

Och nästa gång du behöver en el-kille till typ badrummet använd samma snubbe igen men skaka tass på tim-priserna innan bara.
Lars Oestreicher Lars Oestreicher skrev:
Men jag kan alltså anlita någon som säger sig vara elektriker som i det här fallet, men jobbar som privatperson, så är det OK (jfr åker taxi med en chaufför som kör för fort)?

Och jag kan göra det själv så länge jag inte blir påkommen (jfr fastnar i en fartkontroll)?

I det här fallet har ju alltså någon brutit mot lagen, och TS vill veta om det är OK, och vems ansvar det är. Det är en helt relevant fråga...
Jag skulle säga att det varit väldigt bristande kommunikation mellan kund och snickare. Vems fel att det varit oklarheter vet kanske varken snickare eller kund. En sak är att det iallafall blev billigt med elen. Han kan väl annars bara be snickaren skicka faktura på elen, det till tex 600/tim +moms. Eftersom elektrikern hade haft firma tidigare så är det nog frid och fröjd med hans kunnskaper och kompetens.
 
J JohanLun skrev:
Förutom att det troligen är ett svartjobb så kostar elprylar rätt mycket, en timlön på 500 och att det går en dag att installera ett kök är nog inte orimligt,

En vit elektriker hade förvisso haft ROT, men även tror jag högre timlön och lagt på bilkostnad mm så det hade slutat på samma sak.

Trista är ju att du som jag förstår förväntat dig vitt med garanti och fick ett svartjobb...
Svartingen har visst lagt på bilkostnad, 5kr/km.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS har inte anlitat elektrikern utan anlitat en entreprenör som i sin tur skickat dit en elektriker som inte har F-skatt eller organisationsnummer.

Det är ju helt orimligt att lägga på TS att hon/han ska förutse att entreprenören skickar dit sådana. 🤔
Det är inte orimligt för den svenska staten.
 
T TypRätt skrev:
Jo men det är ju sällan man kan skriva en full lista på saker som inte ska ingå. Utan den måste ju vara i relation till listan av saker som ingår. Trattkantareller ingår inte heller men är ju naturligtvis inte med på listan. Om det står att El ingår men ej uttag och strömställare kan man ju utgå ifrån att arbete, rör, dosor, trådar och övrigt förbrukningsmaterial ingår. Nu håller jag ju med om att det inte är glasklart för då hade TS aldrig skapat tråden. Diskussionen med snickaren kan ju ytterligare förvirrat saken om denne pratat om elen på ett sätt som fått det att verka som något som ingår.
Hade jag skrivit offerten hade jag, för min egen skull, varit tydlig med att el och måleriarbeten faktureras separat för att slippa risken för missförstånd. Det skulle kunna bli dyrt om konsumenten driver frågan och jag inte varit tydlig.

Konsumenten å sin sida borde sluta anta saker och istället få din förståelse av upplägget dokumenterad i skrift. Det verkar vara förvånansvärt svårt.
 
M maxmsm skrev:
Svartingen har visst lagt på bilkostnad, 5kr/km.
10kr/km är väl helt normalt att debitera för firmabil. Det ska väl betalas för bilen även om jobber debiteras svart. Dock lite lägre pris då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.