SFD466B8DA570C64A2AB80293C04C745D5F_855cx530.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Mitt första inlägg här, hoppas bilden kom med och att tråden hamnar i rätt avdelning...

Har köpt en bostad med ett gammalt kök som liknar detta på bilden (identiska köksluckor), vet inte om det är från slutet av 50-tal eller början av 60-tal (då byggdes fastigheten) eller om det har kommit på plats senare (70-tal?)...

Känner någon igen dessa köksluckor? Vad är det för material? Faner eller laminat eller vad (inte tillgång till bostaden i nuläget, men sett liknande kök i andra bostadsannonser, det har beskrivits som "köksinredning med träkänsla")?

Tror ni man kan göra något roligt av luckorna (måla/lacka om, ta bort lister) eller är det mer jobb än vad det är värt? Går det få ett snyggt och hållbart resultat?

Som ni märker är jag en total nybörjare... Skulle bli jättetacksam för hjälp/input!
:)
 
Så här på bilden tror jag det är svårt att säga ngt. om material. Det kan tom vara massivt ädelträ (men troligen inte).

Från den tiden (50 tal) så tror jag inte på spånskiva, kan vara en kärna av massivt trä, men board (masonit) som är täckt med ex. perstorpsplatta (laminatliknande plastmaterial). Kan även vara fanerat.

Jag skulle nog tro att de där dörrarna är lite nyare än så. Det kan komma från ett rent luckbyte på 70 - 90 talet. I så fall troligen en massiv MDF med foliebeläggning.

Gångjärnen ser ut som en modell som jag tror kom på sent 60 - tal, och i princip var standard till tidigt 90-tal.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag skulle nog tro att de där dörrarna är lite nyare än så. Det kan komma från ett rent luckbyte på 70 - 90 talet. I så fall troligen en massiv MDF med foliebeläggning.
Tycker också att jag känner igen foliebeläggningen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det liknar de luckor som satt i köket när vi köpte hus.
I annonsen stod det ekfaner. Det var någon spånskiva med klistrat mönster. Det var byggt 1968 det köket.
 
Tack så mycket för era svar!!

Tror att ni har rätt och att luckorna är av senare modell, verkade som att man hade gjort renoveringsarbete under 70-talet, så de satte nog in luckorna då...

Följdfråga: Om det är MDF med folie, funkar det att lackera eller måla om med lyckat resultat (jag skulle nog helst vara utan listerna också...)? Skulle det kräva väldigt mkt förarbete?
 
Morsan hade likadant i sin lägenhet som hon köpte. Troligtvis spån eller mdf med en tunn folie på. Inget att spara på. Du kan ju såklart måla om dem, men jag hade ju inte lagt pengar på lackering.
 
Handtagen fanns -86 när vi bytte kök...
 
Ok. Då tror jag vi byter ut köket, eller åtminstone luckorna. Verkar svårt att garantera ett bra resultat om man målar på folie så projektet lockar inte.

Tack för er hjälp!
 
Är det inte bättre att köpa ett helt nytt kök? Om du ändå ska byta luckor så kostar ju inte stommarna många hundralappar styck på IKEA.
 
Jo, det har du nog rätt i (att köpa nya stommar också), är väl enklast om alla delar passar ihop från start, plus att det blir lättare att passa in vitvaror antar jag.

Tycker bara att det ofta är roligare att fixa till gamla grejer än att köpa nytt, så hoppades kunna göra nåt av köket, men då ska man ju ha en bra utgångspunkt också, i detta fall känns det inte så...

I resten av lägenheten är 50-talsstuket kvar, fina innerdörrar t.ex., men köket är tyvärr kvaddat och verkar vara blandning av original, 70-tal och luckorna är väl kanske av ännu senare datum. Blä!
 
Linnyk skrev:
Jo, det har du nog rätt i (att köpa nya stommar också), är väl enklast om alla delar passar ihop från start, plus att det blir lättare att passa in vitvaror antar jag.
Dock kan äldre stommar vara av bättre kvalitet än nya från IKEA.
 
Jag tycker det ser ut som plastfolie på luckorna. Om jag inte ser fel så kommer mönstret igen på flera av luckorna vilket visar att det är ett fotografi som man har tryckt på plastfolien.
 
Henri skrev:
Dock kan äldre stommar vara av bättre kvalitet än nya från IKEA.
Samtidigt så erbjuder moderna stommar betydlig bättre förvaringskonstruktioner (lagrade mjukstängande utdragslådor som exempel, eller hörnskåp där man kan se allt innehåll)

Hela upplägget i detta kök påminner väldigt mycket om det kök jag rev ut för två somrar sedan, det var byggt -56.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.