Försöker febrilt få reda på vilken tillverkare det är på denna dragregulator det verkas finns mycket kunnigt folk här så jag prova här pannan den sitter i är en exonom a120 jag har sökt på allt som rör pannan utan resultat även kosmos som står på regulatorn utan resultat
 
  • Närbild av en dragregulator monterad på en panna med inskriften "Kosmos" på metalldelar, delvis oxiderad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dragregulator i brons med texten "Kosmos" ingraverad på en ekonomipanna modell a120 från tillverkaren Exonom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand holding a brass draft regulator with two screws and a small lever mechanism; text "kosmos" is partially visible. Query about the manufacturer on a forum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska reglera draget i pannan, är då kopplad med en kedja till luckan på sekundärluckan nertill. I den sitter det en känselkropp som är i kontakt med vattnet och reagerar på tempen i pannan. För hög temp och luften stryps och tvärs om. Då ska eldhärden förändra sig i kraft så inte pannan kokar. Finns nya att köpa.
 
J jonaserik skrev:
Den ska reglera draget i pannan, är då kopplad med en kedja till luckan på sekundärluckan nertill. I den sitter det en känselkropp som är i kontakt med vattnet och reagerar på tempen i pannan. För hög temp och luften stryps och tvärs om. Då ska eldhärden förändra sig i kraft så inte pannan kokar. Finns nya att köpa.
Jag vet vad den gör jag frågade om vilken tillverkare det är inget annat
 
OK men varför vill du ha reda på något fabttikat utöver det som står på den. Kosmos är fabrikatet, din panna är ute ur världen nu och en regulator som fungerar finns flera fabrikat av.
 
J jonaserik skrev:
OK men varför vill du ha reda på något fabttikat utöver det som står på den. Kosmos är fabrikatet, din panna är ute ur världen nu och en regulator som fungerar finns flera fabrikat av.
Då vet jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.