Hallå,
Håller på att riva upp ett golv som gissningsvis är lagt på 90-talet. Det lär ha ersatt något annat golv då huset är byggt 57.
Under golvet fanns inte helt otippat papp men under det hittade jag någon väv-masonit-historia. Givetvis satte asbesttankarna igång så börjar med att slänga ut frågan här om något känner igen materialet.
Närbild på riven gammal väv- eller masonitliknande golvunderlag med fransade kanter, hittad under papp i ett äldre hus från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden föreställer en uppbruten golvstruktur med grått material och en vävliknande masonit underlag synliga under ytlagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar
 
W williamspäron skrev:
Hallå,
Håller på att riva upp ett golv som gissningsvis är lagt på 90-talet. Det lär ha ersatt något annat golv då huset är byggt 57.
Under golvet fanns inte helt otippat papp men under det hittade jag någon väv-masonit-historia. Givetvis satte asbesttankarna igång så börjar med att slänga ut frågan här om något känner igen materialet.
[bild][bild]

Tacksam för svar
Linoleummatta ser det ut som.
I så fall ingen asbest.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Vid närmare undersökning hittade jag svarta limrester under golvet. Då svartlimmet i källaren innehöll asbest så får det bli att skicka ett prov för analys. Hoppas på att slippa sanering (igen).

Hoppas också att jag inte fått i mig allt för mycket skit under rivningsprocessen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.