M mawno skrev:
Vattenburen elvärme låter dyrt i dessa tider, funderat på att byta ut mot något annat?
Ja, har absolut funderat på detta. Luftvärmepumpen värmer dock i princip hela huset, och det finns även en kamin att elda i under de kallaste dagarna. Till råga på det används inte huset mån-tors, så då kan värmen vara neddragen ganska ordentligt. Därför har det inte känts akut, utan jag landade i att låta elpannan självdö (den är nog tämligen gammal). Men jag kanske ska tänka om? Att köpa en elpanna anno 2022 känns inte helt i tiden, så jag antar att jag bör byta till något annat än att ersätta med samma? Som en luft-vatten-värmepump? Kan det vara vettigt?

Det kan nog vara lämpligt med 20A så länge också. Då kanske man i alla fall kan få sig en kopp kaffe medan man funderar på de större frågorna. ;-)

Tänkte jag skulle uppdatera lite, i händelse av att någon annan med stenålderspanna kommer in och läser tråden. Jag har testat att trycka på gröna och gula brytarna, efter tips från @GoC . Grön brytare stänger av pannan helt och hållet. Gul brytare ger ingen påverkan som jag kan läsa av. Något händer, jag hör hur något förändras och det knäpper och lever lite i dosan bakom brytarna, men jag märker ingen skillnad i övrigt. Är dock i högsta grad glad amatör, ska sägas.

Gammal elpanna med grön och gul brytare samt en vred för temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en äldre, rostig elpanna med synliga kablar och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag löste säkringen ut då jag råkade rosta en macka precis när elpannan hade en av sina toppar. Ska öka till 20A till att börja med för att förhoppningvis slippa minutplanera frukosten…

• Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.