Köpte hus med flera fruktträd förra året, men ett päronträd verkar vara sjukt. Var samma med det förra året. Vad är det och vad kan jag göra åt det? Vill helst inte att det ska sprida sig, så tar ner det om jag måste.
 
  • Närbild på päronträd med missfärgade, fläckiga och krullade blad som ser sjuka ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av päronträdets grenar med frukter och blad täckta av bruna fläckar, vilket kan tyda på sjukdom eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett päronträd med frukt och blad som har svarta fläckar, vilket tyder på en sjukdom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sjukt päronträd med missfärgade löv och skador på frukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Päronrost kanske?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fast päronrost verkar inte vara en flerårig sjukdom, och detta träd hade samma symtom förra året. Det andra päronträdet jag har verkar friskt och var det också förra året. Träden står på samma sida av huset så de torde vara lika utsatta för sporer som sprids med vinden…
 
Claes Sörmland
Vissa sorter är mycket utsatta för päronrostangrepp medan andra inte är det. Jag har t ex danska Clara Frijs och sorten angrips ofta av rost, särskilt regniga år som det förra. Mina oädla päron blir inte angripna. Conference rätt OK och Williams inte angripet alls. (Har mycket päron för älgen förstör inte dessa träd, alla äppelträd mosar den.)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för info! Du tycker att utseendet överensstämmer med hur det ser ut när dina träd är angripna?
 
flikar in att det enligt mig inte är rost(iaf inte den jag upplevt på det päronet jag hade då, det gav tydliga orange fläckar på bladen, ), jag skulle satsa på kemisk förebyggande med en lösning av ngn slags svavel och vanlig såpa , bara dränk trädet i det vid uppehåll i regnandet, bör få verka så länge det går.. förhoppningsvis blir det bättre till nästa säsong.
 
Mitt rostangripna päronträd (i tidigare trädgård) hade mer distinkta fläckar. Samtidigt brukar rosten ju dyka upp precis efter midsommar. Kolla först: finns det i direkt anslutning till din eller grannars trädgård någon/några (kinesiska) enar eller sävenbom? Rosten värdväxlar mellan päronet och dessa. När vår dåvarande granne tog bort denna (8 m från mitt träd) fick vi något mindre angrepp. Om det nu är rost överlever trädet men rosten kommer tillbaka varje år och så småningom ger trädet färre frukter.

Om du bor i central bebyggelse med med äldre trädgårdar är chansen större att gamla enar (populärt på 60talet) finns. Då är det lika bra att ta bort trädet om det inte är alltför kärt.

Ta med en kvist med blad och visa för ett seriöst trädgårdsmästeri innan du gör något drastiskt.

Sök också sjukdomar på nätet.
 
Problemet började tidigare än midsommar skulle jag säga, först var det gröna prickar/fläckar.

Bor i ett område som förvisso är äldre, men som tidigare varit sommarstugeområde. De närmaste husen uppfördes kring 1990, då även mitt hus byggdes. Finns lite äldre hus, men de ligger lite längre bort, ett par hundra meter eller så.
 
Om nån här känner till nått välrenommerat trädgårdsmästeri kring Nacka eller Stockholm så mottages upplysningar tacksamt! 🙂
 
Kom på att jag faktiskt har bilder från tidigare i år, dessa tagna 24:e maj.
 
  • Närbild på gröna blad på ett träd, med små vattendroppar och några ljusa fläckar, tagen den 24:e maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna blad på ett fruktträd fotograferade i närbild den 24 maj, med vita blommor suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gröna blad på ett träd, med några vita blomblad som sitter eller har fallit på bladen. Solbelyst miljö med grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Redigerat:
  • Gilla
stockholmsamatören och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller det mesta av sånt här med angrepp på träds bladverk är det som står till buds att luta sig tillbaka och låta naturen ha sin gång. Lite man kan gör mot biologisk mångfald av denna typ. Njut av diversiteten i trädgården! Det är en annan sak om man odlar päron kommersiellt.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
fast om man googlar lite får man följande :

Pärongallkvalster kan inte bekämpas förrän delämnat knopparna. I samband med knoppsprickning och fram till blomning bör behandling ske medsvavel (Kumulus DF, klass 3).

så spännande att det var det jag sa.. sedan tidpunkten skiljer.. jaja.. *klappar mig själv på axeln iaf*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.