Har satt in nya fönster, och eftersom det är ett gammalt hus jag har så fick jag "regla" upp med 25mm brädor på sidorna för att fönstret skulle passa.
På utsidan (1 år gammal träfasad) så måste jag bara skära bort det överflödiga fogskummet och sätta lister över hålen/skarvarna. Listerna bör vara 2-3cm breda.
Vilken färg bör jag använda? Och vilken form av list är mest passande?(bäst att använda)
Tacksam för tips :)'

Kan fixa bilder ifall ngn vill se...

p.s anser ngn moderator att mitt inlägg ligger under fel ämne så flytta det gärna ;)
 
  • 000_1099.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
även om du bara har en springa på 2-3 cm så tycker jag det blir snyggast med brädfodring runt fönster på trähus.lister passar bättre inomhus...
 
ikeahantverkaren skrev:
även om du bara har en springa på 2-3 cm så tycker jag det blir snyggast med brädfodring runt fönster på trähus.lister passar bättre inomhus...
hmmm, jag tror inte att det kommer att se bra ut, ska ta några foto i morong och lägga upp :)
 
Runtom detta lilla fönstret, vad hade ni satt för list här?

1.jpg

Här ser ni det jag skrev om längst upp, vilken list hade varit bäst?

3.jpg

Och här skall bara vara en list, och det ovanför. Förslag igen ;)

Och vilken sorts färg är bäst?

2.jpg
 
  • 000_1100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala sättet att hantera det där, om vi snackar om den mellersta bilden, är väl att klä in den utvändiga nischen med brädor som är tjocka nog att täcka skarven runt karmen och att sätta fodren så att de täcker brädorna?
 
Farzan skrev:
Det normala sättet att hantera det där, om vi snackar om den mellersta bilden, är väl att klä in den utvändiga nischen med brädor som är tjocka nog att täcka skarven runt karmen och att sätta fodren så att de täcker brädorna?

fodren är ju anpassade efter de gamla fönsterna. Jag vill heller inte ta bort dem eftersom de endast är ett år gammalt.
 
Leaff skrev:
[quote author=Farzan link=1145864339/0#4 date=1146059731]Det normala sättet att hantera det där, om vi snackar om den mellersta bilden, är väl att klä in den utvändiga nischen med brädor som är tjocka nog att täcka skarven runt karmen och att sätta fodren så att de täcker brädorna?

fodren är ju anpassade efter de gamla fönsterna. Jag vill heller inte ta bort dem eftersom de endast är ett år gammalt.[/quote]

jag ser en vit bockad plåt på en av bilderna och det är ju ett alternativ..annars hade det varit bättre som föregående sade att sätta brädor och att täcka dessa med fodren..ni kan använda dom befintliga ..bryt upp och kapa och spika dit igen
 
ikeahantverkaren skrev:
[quote author=Leaff link=1145864339/0#5 date=1146120684][quote author=Farzan link=1145864339/0#4 date=1146059731]Det normala sättet att hantera det där, om vi snackar om den mellersta bilden, är väl att klä in den utvändiga nischen med brädor som är tjocka nog att täcka skarven runt karmen och att sätta fodren så att de täcker brädorna?

fodren är ju anpassade efter de gamla fönsterna. Jag vill heller inte ta bort dem eftersom de endast är ett år gammalt.[/quote]

jag ser en vit bockad plåt på en av bilderna och det är ju ett alternativ..annars hade det varit bättre som föregående sade att sätta brädor och att täcka dessa med fodren..ni kan använda dom befintliga ..bryt upp och kapa och spika dit igen
[/quote]


Förklara gärna ytterligare för jag förstår inte hur du menar :-?
 
på bild två ser det ut som du kan klä in smygen med bräda som täcks av foder ..bild ett och tre är svår att utläsa då det ej är konstruerat på samma sätt.."man vill ju gärna kunna öppna fönstret" och där den vita  plåten sitter på bild tre ser det tajt ut upptill om man skall klä in den med bräda.så det kan bli ett större ingrepp såvida du inte klär in allt med vit plåt ...det är ju snyggast om det blir enhetligt överallt..hur ser det ut på dina andra fönster?
 
ikeahantverkaren skrev:
på bild två ser det ut som du kan klä in smygen med bräda som täcks av foder ..bild ett och tre är svår att utläsa då det ej är konstruerat på samma sätt.."man vill ju gärna kunna öppna fönstret" och där den vita plåten sitter på bild tre ser det tajt ut upptill om man skall klä in den med bräda.så det kan bli ett större ingrepp såvida du inte klär in allt med vit plåt ...det är ju snyggast om det blir enhetligt överallt..hur ser det ut på dina andra fönster?
Fönstret på bild 1 är inte öppningsbart, det sitter i en liten hall ;)

Nja, det grå "fodret" på sidorna på bild 2 är fusk, det är bara gråmålat på fasaden. Så jag kan inet täcka med mer foder :-?

Plåten på bild 3 satte plåtslagaren dit när han satte nya fönsterbleck, så det är inget jag gjort.
 
  • 0962-_granen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker mest på träsort, etc. Kan jaglika gärna ta en foglist, modell större, som en planka/bräda? Är det färgen det beror på sen? Dvs, är färgvalet viktigast?
 
  • 1225-granen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.