V verktygsgurun skrev:
Menar du drevningen mellan karm o husstomme? Du skrev drevning mellan båge o karm...
Ja precis, drevningen mellan regelstomme och fönsterkarm. Menade att jag snett framifrån ser in mellan fönsterbåge och aluprofilen över fönsterkarm och då ser yttre drevningen mellan karm och regel! Syftningsfel;)

E Ell_Ess skrev:
Ja precis, drevningen mellan regelstomme och fönsterkarm. Menade att jag snett framifrån ser in mellan fönsterbåge och aluprofilen över fönsterkarm och då ser yttre drevningen mellan karm och regel! Syftningsfel;)
Ok nu är jag med....Rent spontant känns det som om du inte har köpt något kvalitetsfönster. Får jag fråga vilket fabrikat?

V verktygsgurun skrev:
Ok nu är jag med....Rent spontant känns det som om du inte har köpt något kvalitetsfönster. Får jag fråga vilket fabrikat?
Jag har ställt frågan till leverantören med, så innan vi rett ut det är jag lite försiktig med att nämna nanm.

Hur skulle en fullgod konstruktion sett ut? Eftersom man vill ha en distans mellan alu-profil och träkarm så kommer man väl alltid ha det här problemet i någon form?
Jag tittade på ett omonterat fönster igen, på profilen som täcker karmen kan man se en L-form på baksida i ytterkanten där en del vatten antagligen stannar och rinner nedåt mot blecket. Men som man ser på profilbilden tätar det ju inte helt emot träkarmen och då kommer man väl alltid ha viss genomträngning som går in i drevningen?

E Ell_Ess skrev:
Jag har ställt frågan till leverantören med, så innan vi rett ut det är jag lite försiktig med att nämna nanm.

Hur skulle en fullgod konstruktion sett ut? Eftersom man vill ha en distans mellan alu-profil och träkarm så kommer man väl alltid ha det här problemet i någon form?
Jag tittade på ett omonterat fönster igen, på profilen som täcker karmen kan man se en L-form på baksida i ytterkanten där en del vatten antagligen stannar och rinner nedåt mot blecket. Men som man ser på profilbilden tätar det ju inte helt emot träkarmen och då kommer man väl alltid ha viss genomträngning som går in i drevningen?
Så här ser det ut på ett kvalitetsfönster från Norge tex. På bilden ser du båge o karm uppifrån sett. Karmen med dess alu klädsel har jag ringat in.

• Teknisk ritning av ett fönsters båge och karm sett uppifrån, med aluminiumklädsel markerad i cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V verktygsgurun skrev:
Så här ser det ut på ett kvalitetsfönster från Norge tex. På bilden ser du båge o karm uppifrån sett. Karmen med dess alu klädsel har jag ringat in.
Tack! Mycket uppskattat!!
Den karmprofilen ser lite annorlunda ut än den som sitter på mina fönster, med mer utdragna sidor. Påminner om principen man använder i oljefällor på motorer, där vätskan stannar på väggarna medan luften kan passera.
Hade mina alu-profiler sett ut så hade det antagligen inte varit en issue. Ska avvakta och se vilka rekommendationer återförsäljaren ger!

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Har du hört något från tillverkaren?

Kommer du använda en smyg eller salning på aluminiumfönstret? Jag kommer sätta en tätningslist mellan aluminiumet och anslutande trä. Har du träfasad får ju bli första frågan?
För så som du förklarar nu så livar fönstret med yttre panelbräda.

Sök på Illmod Tp600. Fungerar som en fog

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.