Hej på er!

Hur mycket "rörmokar-arbeten" får man som lekman själv utföra?....exempelvis koppla in en ny diskho. Blir det något fel...och man står det med en vattenläcka får man väl inte ut något på försäkringen om jobbet inte är utfört av en fackman.

Ha en bra söndag!
 
Om man gör något åt sig själv i sitt eget hus är min erfarenhet att jobbet oftast blir både enkel-, dubbel- och i vissa fall trippelkollat av hempularen i fråga... Det gäller att följa alla instruktioner som finns och vara helt säker på att arbetet är "fackmannamässigt" utfört. Annars blir det nog problem med försäkringsbolaget. (Gör en hantverkare fel och installerar något "icke fackmannamässigt" blir det nog samma problem, men då kanske du har en firma du kan tigga pengar ifrån...) Jag brukar dock låta bli allt som inte går att stänga av om det skulle gå åt fanders, dvs allt innan ballofixer och andra avstängningsventiler. Sedan kan man ju låta bli att sätta tigersågen i vattenrören sent en fredagkväll när ev. nödrörmokare är off-duty...
 
Du "får" göra alla VVS-arbeten själv. Till skillnad mot el, där du måste vara behörig. (Även om det finns många som kopplar själva ändå, har jag hört ryktas.) Den enda restriktionen med VVS jag hört talas om är att du inte får ansluta dig till kommunens ledningar utan att vara behörig. Detta kan säkert variera mellan kommuner.
Sen kanske försäkringsbolagen har någon slags åsikt. Vid de vattenskador jag kommit i kontakt med, har försäkringsbolaget inte på något sätt efterforskat vems "felet" var. Hade de gjort det, så hade de i vilket fall kommit fram till att det varit fackmän som slarvat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.