Thomas59
Dessa finns med kortare ”vingar” också, alt så slipar man av 1,5mm på varje vinge om den blir för ”djup”. Finns en annan variant med en hel ”vinge” som kräver mindre utrymme. Klarar i princip samma belastning. Sök på toggle alt. toggler på google så ser du.

Kolla in kundernas kommentarer under fliken ”Technical dokuments” en bit ner på sidan jag länkade till. Den älskas av bla TV/AV-installatörer.
T Tummen86 skrev:
Hej, kollade upp dessa Snap Toggle då jag ej använt de tidigare. Enligt information jag hittar kräver de dessvärre 48mm fritt utrymme bakom skivan. Det är ändå 3 mm för mycket

Thomas59
Varianten med ”hel” vinge:
Snap Toggle ankare med hel vinge isolerat mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[ QUOTE="Tummen86, post: 3509441, member: 245514"]Hej, kollade upp dessa Snap Toggle då jag ej använt de tidigare. Enligt information jag hittar kräver de dessvärre 48mm fritt utrymme bakom skivan. Det är ändå 3 mm för mycket[/QUOTE]

Thomas59 Thomas59 skrev:
Varianten med ”hel” vinge:
[bild]

[ QUOTE="Tummen86, post: 3509441, member: 245514"]Hej, kollade upp dessa Snap Toggle då jag ej använt de tidigare. Enligt information jag hittar kräver de dessvärre 48mm fritt utrymme bakom skivan. Det är ändå 3 mm för mycket
[/QUOTE]

Jag satte upp en stor TV som jag beskrev ovan, med en träskiva. Dock hade jag bara stålreglar bakom och fick inget att fästa i dem. Använde just snap toggles för att fästa träskivan. Det var förvisso dubbelgips. Men det satt bra. Ska sägas att TV:n inte hade en lika stor utfällbar arm som din. Men det är tveklöst bra grejer.

• Gilla
olsson5102 och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Snap Toggle M6 gipsankare håller för 100kg/st i enkelgips. Håller utan problem för din TV. Har själv testat. Satte också upp överskåp i tvättstugan med 2st Snap Toggle per överskåp i enkelgips. Testade att hänga mig i infästningen (drygt 100kg) utan problem.

[länk]

Finns i välsorterade byggvarubutiker.
Visst fungerar dessa bra kanske t.o.m perfekt om man hänger TV:n direkt mot väggen men nu är det ett fäste som tillåter TV:n att svänga ut från väggen och då blir det inte bara vertikala krafter på infästningen utan även drag krafter. Kanske håller denna infästning för det också men jag hade inte provat utan satt en skiva mellan reglarna för att sedan fästa fästet på skivan. Det är den enklaste men kanske inte den finaste. För det är en infälld skiva bakom gipsen men denna lösning ger klart mer arbete då man måste skära eller riva ner gipsskivan för att få dit den infällda skivan eller kottlingen.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Thomas59
Det håller, men en skiva bakom eller en kortling gör ju att man kan använda vanlig träskruv. Lättare att återställa då hålen blir mindre. Toggle kräver lite större diam på hålen.

R roli skrev:
Visst fungerar dessa bra kanske t.o.m perfekt om man hänger TV:n direkt mot väggen men nu är det ett fäste som tillåter TV:n att svänga ut från väggen och då blir det inte bara vertikala krafter på infästningen utan även drag krafter. Kanske håller denna infästning för det också men jag hade inte provat utan satt en skiva mellan reglarna för att sedan fästa fästet på skivan. Det är den enklaste men kanske inte den finaste. För det är en infälld skiva bakom gipsen men denna lösning ger klart mer arbete då man måste skära eller riva ner gipsskivan för att få dit den infällda skivan eller kottlingen.

Såga ut gipset bakom TVn och byt ut mot en infälld plywood?

N noupe skrev:
Så länge skruvarna fäster i skivan så går det bra. Osäker på vad definitionen av limskiva är?

Skruv plus molly: skruvarna i regeln lossnar inte om man säger så, frågan är väl snarare om gipsskivan skadas med tiden. Ett alternativ är ju att centrera skivan över en regel med 2-3 skruvar om du verkligen vill hålla nere storleken på den.

Jag som skriver för fort, menade limträ/limfog skiva i ex furu eller ek.

Många bra inputs och förslag men blir dessvärre inte mer klok.:D

Såga eller kapa upp väggen mitt i juletider känns inte som ett alternativ.

Dessa funderar jag på nu.
Alt1:
Skruva dit utvändig plywood på reglarna.
Denna : https://www.bauhaus.se/duraline-hylla-18x600x200mm-plywood

Vad använder jag då för lämpligast skruv när jag ska fästa tv-fästet i plywooden?

Eller enbart fästa tv-fästet i regeln på ena sidan och Molly på andra sidan.

Thomas59
Prickar du regeln med två skruvar plus två Molly är det lugnt. Håller med god marginal.

sunnis
T Tummen86 skrev:
Såga eller kapa upp väggen mitt i juletider känns inte som ett alternativ.

Dessa funderar jag på nu.
Alt1:
Skruva dit utvändig plywood på reglarna.
Denna : [länk]

Vad använder jag då för lämpligast skruv när jag ska fästa tv-fästet i plywooden?

Eller enbart fästa tv-fästet i regeln på ena sidan och Molly på andra sidan.
Tänk på att du har center till center mått 60cm. Så med en 600mm lång skiva så har du bara reglar de sista 2cm ut på den skivan att skruva i, den bör helst vara lite längre än 600mm men det kommer fungera.

Rätt skruv ska vara s.k montageskruv. Essve sortiment är alltid bra.

Tillägg, projekt påbörjat.

Det var ej träreglar i väggen, det var stålreglar...

Tänker då att jag sätter snaptoggle i stålregeln, kruxet är väl att det är en borrstorlek på 13 mm, försvagar detta stålregeln för mycket?

Aldrig jobbat med stålreglar tidigare.

Finns det något standarddjup på dom?

Redigerat:
djup olika stålreglar 45-70-95 mm

R roli skrev:
Vad menar du med "expanderbult" M6? Är det typ "Mollyskruv" eller likvärdigt?

Det redovisade fästet måste fästas i väggreglarna om du skall få det att hålla. Passar inte fästets hål får du först fästa en plywood skiva eller likv. i väggens reglar som du sedan skruvar fästet till.
först blev jag lite förvånad att du inte ens vet eller kan gissa sig till eller googla vad en expanderbult är.

Men sed hade du en bra idé ang en skiva som ska sitta i reglar.

Blev lite förvånad att du svarar på en nästan 5 år gammal tråd. 🤔
Zyber Zyber skrev:
först blev jag lite förvånad att du inte ens vet eller kan gissa sig till eller googla vad en expanderbult är.

Men sed hade du en bra idé ang en skiva som ska sitta i reglar.

P Pyka skrev:
Blev lite förvånad att du svarar på en nästan 5 år gammal tråd. 🤔
5 år, 10.... folk söker ju info ang samma problem och jag tror att problemet är fortfarande aktuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.