Ja luckorna är jag nöjd med och teglet blev också riktigt bra. Men det är som du säger, en rostfri spis så. Det kommer förhoppningsvis inom snar framtid. Tack för kommentaren.shaman skrev:
Kul att du gillade luckorna. Bifogar lite bilder på arbetet. Allt är inte med som tillverkningen av fanér spegel samt borrning till gångjärn men resten skall nog vara med. Förklarar det lite enkelt.
Började med att handla ekvirke såklart. Sågade sedan upp det i justersåg med gott mått både på bredd och längd.
Därefter skal det rikthyvlas så att kanterna blir 90 grader. Därefter följer hyvling i planhyvel på både bred och tjocklek. Lämnar cirka 1,5 mm till övers än det slutgiltiga måttet.
Sedan körs alla bitar i bredbandputts till det slutgiltiga måttet på bredd och tjocklek och sedan sågas de i rätt längder enligt mått.
Kanterna falsas sedan i en bordsfräs så de inte blir så vassa utan får en ytterst liten kantning.
Har sedan kexat med lamellfräs dubbelt för att de sedan skall passas ihop och limmas.
Har sedan fräst ut spår i ramarna för att fanérspeglarna skall passa in i virket i bordfräs med klinga. Snyggare när speglarna ligger dolda i träet och inte är på spikat eller limmat på baksidan som jag sett vissa gör.
Sista touchen är en massa puttsning, tillslut med slippapper 320 så det blir lent och fint.
Sedan en mall för ihopalimmning så det blir i vinkel, torkning, sista kontroll och sedan iväg till lackeraren.
Allt är gjort på en halvtimme hehe *skoja*
Började med att handla ekvirke såklart. Sågade sedan upp det i justersåg med gott mått både på bredd och längd.
Därefter skal det rikthyvlas så att kanterna blir 90 grader. Därefter följer hyvling i planhyvel på både bred och tjocklek. Lämnar cirka 1,5 mm till övers än det slutgiltiga måttet.
Sedan körs alla bitar i bredbandputts till det slutgiltiga måttet på bredd och tjocklek och sedan sågas de i rätt längder enligt mått.
Kanterna falsas sedan i en bordsfräs så de inte blir så vassa utan får en ytterst liten kantning.
Har sedan kexat med lamellfräs dubbelt för att de sedan skall passas ihop och limmas.
Har sedan fräst ut spår i ramarna för att fanérspeglarna skall passa in i virket i bordfräs med klinga. Snyggare när speglarna ligger dolda i träet och inte är på spikat eller limmat på baksidan som jag sett vissa gör.
Sista touchen är en massa puttsning, tillslut med slippapper 320 så det blir lent och fint.
Sedan en mall för ihopalimmning så det blir i vinkel, torkning, sista kontroll och sedan iväg till lackeraren.
Allt är gjort på en halvtimme hehe *skoja*
Diskmaskinen skall bytas ut så jag får en front som de andra kökluckorna men det kommer med så småningom. Vet bara inte riktigt vad jag ska göra med socklarna. Är rädd det blir för mycket ek om jag täcker de med fanér?moix skrev:
Har du något förslag?
Finfint! Mycket fina luckor och tegel. Håller nog med gaia, ang bänkskivorna dock. Mörk granit hade känts naturligare.
Sant, vi var inne på granit men fick backa efter en offert på nästan 18.000 jämfört med skivan vi har idag som gick på 1500. Vi valde det billigare för vi vet inte om vi kommer att ändra om planeringen av köket inom en viss framtid och kände då att välja en granitskiva var onödig utgift. Därför vi valde att även behålla stommarna. Lite budget renovering. Sen var vi väl också rädda för att mörkt material bänken hade gjort lite för mörkt. Luckorna mörka och teglet lite mörkt.5.2 racing skrev:
Men i framtiden kommer det säkert att bli en mörk granitskiva. Kommer passa bra till luckorna men med ett ljusare kakel.
Jag förstår, eftersom både golv och luckor är i ek, MEN jag tror ändå det blir bäst med ek. Eftersom du har ett kök med många olika material och färger... Jag skulle nog valt rostfri bänkskiva i hela köket, men det ser faktiskt inte så tokigt ut som det lät när jag först läste.Bonan skrev:
Redigerat:
Jag fick plötsligt en lite crazy idé. Undrar hur det hade sett ut om man teglade sockeln. Skulle det sett korkat ut? Annars får det bli ek som du säger.moix skrev:
Tycker köket blev snyggt. Jag har ca en månad kvar tills jag börjar med mitt kök. Har också planerat att ha tegel på väggen. Vart köpte du ditt väggtegel. Tycker det kan skilja hur mycket som helst från ställe till ställe i pris och kvalitet såklart. I mitt fall vill jag dock ha vitt tegel då mitt kök kommer att bli svart så vill jag ha vitt tegel för att ge en skarp kontur som bryter av.
Hade precis samma tanke med sockeln, men nej, inte ek. Är olika nyanser av ek så man behöver något som bryter av. Jag skulle kunna tänka mig en plåt. Har sett det nånstans, i något rostfritt.
Annars så är det ju en vit bänksiva och vita vitvaror (mestadels). Har kanske mest att göra med hur fräsch den känns. En plåt borde ju gå att återanvända om man bygger om kanske.
Annars så är det ju en vit bänksiva och vita vitvaror (mestadels). Har kanske mest att göra med hur fräsch den känns. En plåt borde ju gå att återanvända om man bygger om kanske.
Köpte mitt tegel på ett ställe i Malmö som heter återuppbyggnadsdepån. De tar vara på gammalt tegel och fönster och annat från rivningskåkar. Sen sågar de upp beroende på om man vill ha ytterbitar eller mellanbitar. Mellanbitarna är ju slätare och 20mm tjocka så det är riktigt återvunnet tegel från massiva bitar. Borde säkert finnas ett liknande ställe i närheten där du bor. Vet inte om de hade just vitt tegel men det borde ju inte vara en omöjlighet.ADavidsson skrev:Tycker köket blev snyggt. Jag har ca en månad kvar tills jag börjar med mitt kök. Har också planerat att ha tegel på väggen. Vart köpte du ditt väggtegel. Tycker det kan skilja hur mycket som helst från ställe till ställe i pris och kvalitet såklart. I mitt fall vill jag dock ha vitt tegel då mitt kök kommer att bli svart så vill jag ha vitt tegel för att ge en skarp kontur som bryter av.
Har sett socklar i spånskiva med en tunn rostfri plåt utanpå. Borde man ju kunna få tag på i en kvik affär eller liknande. Får nog ta och kolla upp det för det lät inte alls fel det heller med rostfritt på sockeln.lavin skrev:Hade precis samma tanke med sockeln, men nej, inte ek. Är olika nyanser av ek så man behöver något som bryter av. Jag skulle kunna tänka mig en plåt. Har sett det nånstans, i något rostfritt.