Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Om man vill kapa skivor med cirkelsåg på en arbetsbänk behövs ett ”offerskikt” för att sågklingan inte skall förstöra bänkskivan. Jag har sett olika varianter med masonitskiva (billigt, otympligt) eller liggunderlag (smidigt, plastförorening!).
Finns det några andra lösningar som rekommenderas?
Finns det några andra lösningar som rekommenderas?
Jag har använt en 20 mm tjock cellplast skiva som "offer" när det inte har fungerat att palla upp på något annat sätt. Skivan går att använda många gånger om man endast låter sågklingan gå igenom 2-3 mm.
Min mobila lösning sedan flera år har varit:
1. Två vanliga arbetsbockar.
2. Två längsgående reglar 45x70
3. 3-4 tvärgående offerbitar, typ läkt eller vad jag har tillgängligt.
Då kan jag förvara en rejäl hög med skivor på detta och sedan flytta offerbitarna till skivan jag ska kapa.
Detta använder jag för kapning med skena och sänksåg.
1. Två vanliga arbetsbockar.
2. Två längsgående reglar 45x70
3. 3-4 tvärgående offerbitar, typ läkt eller vad jag har tillgängligt.
Då kan jag förvara en rejäl hög med skivor på detta och sedan flytta offerbitarna till skivan jag ska kapa.
Detta använder jag för kapning med skena och sänksåg.
Jag har gjort remsor med 20mm- träpluggar under som passar i hålen jag har i arbetsbänken.
Remsorna är sånna som ligger som mellanlägg i virkesbuntarna på byggvaruhusen. De har jag hört att man kan få gratis. Jag tar mina från jobbet.
Pluggarna gjorde jag med en pluggborr. Jag borrade försänkningar och limmade pluggarna i dem.
Dessa sprider jag ut med lagom mellanrum för att ge bra stöd under skivan som ska sågas.
Att såga i dessa gör inget och de är lätta att byta ut när de blir för slitna.
Jag har även borrat passande hål på bänkarnas ben så att jag kan förvara dessa skenor där = de tar ingen plats 😊
Remsorna är sånna som ligger som mellanlägg i virkesbuntarna på byggvaruhusen. De har jag hört att man kan få gratis. Jag tar mina från jobbet.
Pluggarna gjorde jag med en pluggborr. Jag borrade försänkningar och limmade pluggarna i dem.
Dessa sprider jag ut med lagom mellanrum för att ge bra stöd under skivan som ska sågas.
Att såga i dessa gör inget och de är lätta att byta ut när de blir för slitna.
Jag har även borrat passande hål på bänkarnas ben så att jag kan förvara dessa skenor där = de tar ingen plats 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ett par vanliga bräder eller glesstumpar använder vi, när man har sågat igenom många skivor så blir dom till ved…Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 658 inlägg
Japp, de är suveräna om man vill ha perfekta kanter på snittet. Sliter dock en del på klingan.D Den ofrivillige klåparen skrev:
Brukar ligga i överflöd "på stan" i dessa Think Pink-säckar, bara att plocka 🙂
Produkter som diskuteras i tråden