Hej.

Drygt en månad sedan så anlitade jag en hantverkare som skulle bygga ett garage hos mig. Fick in lite offerter innan men företaget jag anlitade kändes som mest relevant prismässigt. Efter att vi kommit överens och skrivit ett avtal om ett fast pris och en betalningsplan så bestämde vi startdag.

Tog inte lång tid innan han bröt avtalet genom att börja tidigare än planerat. Vilket fick mig att börja tvivla på hans lämplighet.

Någon dag senare när han lyckats gräva ut grunden för garaget så gör han första felet. Trots att jag har överlämnat sittplan och bygglov så lyckas han att gräva för lite så att FG (” Färdigt Golv”) inte stämmer överens med ritningen. Han skickar iväg grävmaskinen innan han märker sitt misstag.

när jag påpekar det så säger han att han ska ta hit en ”expert” för att bedöma hur vi går vidare. dagen efter så dyker dem två upp och experten konstaterar att han behöver gräva djupare för att nå rätt nivå enligt ritningen. Då försöker entreprenören övertyga experten om att han kanske kan hitta ful-lösningar så att vi i slutändan ändå hamnar på rätt höjd. Jag blev mer o mer irriterad på hans beteende och valde att ringa upp min handläggare hos kommunen för att få honom att förstå att han behöver göra rätt för sig.
Efter mycket diskussioner så avslutar vi dagen, men innan han sticker iväg så informerar han mig om att han kommer skicka första fakturan enligt kontraktet. Vist säger jag och dem åker iväg.

När fakturan kommer så märker jag att den inte stämmer överens med kontraktet och det vi har avtalat. Det blir då andra varningen i mitt huvud så jag börjar att googla namnet på företaget och får till mig att detta företag är ganska nytt och dem få kommentarer som finns inte direkt är positiva. Så jag försöker komma i kontakt med dessa personer och lyckas.

När jag pratar med personerna så beskriver dem rent av vilket helvete dem har haft med denna entreprenören och vilken situation dem befinner sig i på grund av hans okunskap.
Jag väljer då att pausa bygget och väljer att avbryta med entreprenören.

Han har dock hunnit utför lite arbete och beställt material. Så jag säger till honom att jag kontaktar Beijer och ber dem kolla summan på materialet som jag fått hem och det landade på 63 000kr och så la jag på 10 000kr för grävmaskin och lastbil. Så totalt 73000kr
Jag skriver till entreprenören på Mail och berättar att jag vill avbryta samarbetet och att jag har kommit fram till en totalsumma 73000kr och begär honom att godkänna det eller komma med rätt summa. Svaret jag får från honom är att jag ska betala honom 67000kr totalt och skicka betalningen på den befintliga första faktura som jag fick med fel summa.

efter att ha dubbelkollat med honom om att den summan på 67000kr stämmer så skickar jag iväg pengarna och skriver i ett Mail där jag bifogar kvittot och refererar till fakturan, med en kommentar om att ’detta är en slutfaktura och att vi från och med nu avbryter samarbetet och går skilda vägar’ inga konstigheter

Dagen därpå vaknar jag till ett meddelande som han hade skickat där han skriver att jag och hans kollega (som jag aldrig träffat eller pratat med) har räknat fel och att jag är skyldig honom 10 000kr till.
Jag blir frustrerad och säger att han inte kommer få mer pengar från mig och att det är hans ansvar och skyldighet att ge rätt information. Vilket han i sin tur svarar med att om jag inte betalar så kommer han ta det vidare med kronofogden.

jag anser att jag har gjort det som han sagt att jag ska göra och att han godkänt den summan han själv sagt att jag ska betala. Sedan att han hänvisar till sin kollega som jag tror inte finns det får stå för honom.

Hur som helst så försöker jag gå vidare med garagebygget och försöker glömma bort händelsen. Fram till idag då han kommer hem till mig och försöker tvinga mig mer eller mindre med hot om att jag ska betala dessa extra 10000kr annars så kommer det finnas konsekvenser.

För er info så har jag bestridit den felaktiga fakturan enligt hallå konsuments rekommendationer och dokumenterat allt via Mail och sms.

Har ni några råd eller funderingar om hur jag ska tänka längre fram eller om jag ska ta det vidare? Eller är det ett ganska vanligt fenomen om att oseriösa hantverkare försöker hota sig fram till mer pengar?


Blev lite långt men äshh
Mvh

Ursäkta eventuella felstavningar
 
Redigerat:
Det är nog inget ovanligt.

Men riktigt oseriösa hantverkare skulle troligen försökt få mycket mer. Har han på något sätt presenterat något underlag för sitt krav?
 
H hempularen skrev:
Det är nog inget ovanligt.

Men riktigt oseriösa hantverkare skulle troligen försökt få mycket mer. Har han på något sätt presenterat något underlag för sitt krav?
Det han har redovisat för mig är summan från Beijer och dem 10000kr för lastbilen. Men eftersom han gav mig den totala summan som jag skulle skicka till honom så tänker jag att det ligger i hans intresse att ge ut rätt information och inte skylla ifrån sig när och om det blir fel ? Jag frågade några gånger ifall denna slutsumma stämde och han godkände det.
 
Elvis_Az Elvis_Az skrev:
Det han har redovisat för mig är summan från Beijer och dem 10000kr för lastbilen. Men eftersom han gav mig den totala summan som jag skulle skicka till honom så tänker jag att det ligger i hans intresse att ge ut rätt information och inte skylla ifrån sig när och om det blir fel ? Jag frågade några gånger ifall denna slutsumma stämde och han godkände det.
Känns som att det enda rätta är att betala dessa 10k till som du själv räknat ut för transport och maskin och få det hela överstökat?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad är det som gör att er respektive totalsumma skiljer sig med 4000:-? Är det materialet från Beijer eller kostanden för grävare/lastbil? Om ni är överens om de 10' för maskinerna så borde det ju vara en smal sak att få full koll på materialkostnaden, och sedan jämka någon av totalsummorna efter det.

Att tänka på är ju också att även om han har lagt ner 10' på maskiner så kommer ju hans misstag orsaka merkostander iom att maskiner kommer behövas tas dit igen för att göra rätt. Vem ska stå för den kostnaden?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Nu brukar jag inte vara den som tar enterpenörens sida vilket jag tycker att det verkar finnas många här inne som alltid verkar göra. Men en sak som jag reagerar på är att hade inte ni ett avtal? Att han låter dig bryta kontraktet i förtid borde du väl eg vara väldigt glad över. Han hade nog kunnat bråka på rätt rejält här och krävt mer för att du bryter kontraktet. De 4000 mer än du själv var inne på från början kan det kanske vara värt att bli av med honom och slippa lägga mer energi på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.