Jag har fixat en plywoodskiva som skall mosaikkaklas och läggas på reglar i en väggnisch på gästoan och sedan få ett handfat nedsänkt. Måtten är ganska små ( skivan täcker 38 på djupet och 60 på längden ). Nu undrar jag, i Tyskland såg jag för några år sedan en uppsjö av olika handfat i vad som verkade vara plastmaterial. De var avsedda för badrum och fanns i en rad olika färger och modeller. Vet någon av er om man kan hitta dessa slags tvättställ i Sverige ? Har ännu inte hittat något liknande på de större byggvaruhusen. Finns det några nackdelar med detta material framför vanligt porslin ?

MvH Jörgen
 
Morsan och hennes sambo köpte en köksvask i detta materiel från Tyskland.
Än så länge har de bara kunnat komma på fördelar jämfört med porslin.
Jag slog lite på Google men hittar ingenting om dessa.
Har dock läst en artikel i Gör Så Här om dessa handfat/disklådor.
Du kanske ska skicka ett mail till dem och fråga om de har telenummer till någon i SE som säljer dessa?
 
Har hittills aldrig sett ett handfat i annat material än emaljerad keramik som faktiskt sett bra ut efter några år. Alla plastmaterialen jag sett blir schabbiga och repiga efter något års användning =/
 
Kan det ha varit tvättfat av Corian kanske? Det är ett kompositmaterial som består av plast och mineral och kan färgas in. Tvättfat och diskbänkar m m av Corian ska gå att slipa om man får djupare skador, annars kan de poleras om de blir "skabbiga".

MVH
Ronnie
 
Stort Tack för era synpunker och tips. Nu skall ja med ledning av detta ägna mig åt lite detektivarbete....
Många Vänliga Hälsningar
Jörgen
 
Jörgen, det är inte helt hundra att bygga som du tänkt med en plywoodskiva. Den rör sig en del och risken för vidhäftningsproblem finns. Men om du ser till att tätskikta den innan plattorna sätts så kan det fungera, under förutsättning att du använder ett flexfix.
 
Pysslarn skrev:
Kan det ha varit tvättfat av Corian kanske? Det är ett kompositmaterial som består av plast och mineral och kan färgas in. Tvättfat och diskbänkar m m av Corian ska gå att slipa om man får djupare skador, annars kan de poleras om de blir "skabbiga".

MVH
Ronnie
Vi har ett tvättfat av Corian och är otroligt missnöjda med materialet
fullt av repor och blivit gulbrunt med tiden
att putsa o bleka (medel för att rengöra båtar) är något man tröttnar på
Det skall bytas till ett i porslin (troligtsvis IFÖ)
http://www.ifo.se/?id=128&groupID=17986
 
Hej och tack för påpekandet Jon. Det är jag som slarvar när jag skriver. Plywoodskivan skall endast ligga som ram under. Det kommer en fibercementplatta eller luxskiva ( rätt skrivet ??? ) ovanpå - som mosaikplattorna skall fästas på. Visst är det rätt att ingen av dessa två skivtyper behöver någon fuktspärr innan man drar på fixet ?

MvH
Jörgen
 
Ah, okej. Nja, skivorna tål vatten i sig själva, men det är inte alla som är täta mot att släppa igenom vatten längre ner i konstruktionen. Den enda jag vet som är tät i sig själv är Minerit VT, medan Masterboard och Lux kräver tätskikt för att bli helt täta.
 
angående plast eller proslin - hur ser ni på hållbarheten i gjutkeramik som är väldigt vanligt i badrumsmöbler från Ifö, westerberg etc
 
Hej,

Ett bra exempel hur gjutmarmor står sig är Hotell Alexandra i Norge.
Där kastade man ut materialet efter 5 år pga slitage och installerade Corian istället.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.