Hej!

Vi har en Bosch WAT284B9SN som är 7 år gammal, dvs inte längre garanti. Förutom lite problem efter ett år ("slang till trycksensor igensatt, löst på garanti) har den fungerat felfritt fram till nu.

För ett par veckor sedan löste den helt plötsligt ut jordfelsbrytaren under pågående program (jag tror det var när den skulle centrifugera). Jag återställde jordfelsbrytaren, programmet körde igång igen och bröt strax jordfelsbrytaren igen. Jag bytte då vägguttag för kontakten med den för torktumlaren och voilà så gick funkade maskinen igen!

I går kväll tvättade hustrun två maskiner åt sonen, utan problem. Vid läggdags bytte vi lakan i vår säng och hustrun försökte köra igång en maskin med dem, men så snart hon slog på strömmen till maskinen (utan att hinna välja program eller något), bröt den jordfelsbrytaren. Jag återställde brytaren, men eftersom maskinen redan var påslagen bröts den igen efter typ 1 sekund. Jag fick lov att dra ur kontakten för att kunna återställa jordfelsbrytaren. Efter det provade jag att återigen byta uttag med torktumlaren, men problemet kvarstod.

Vad kan vara fel och hur kan jag försöka åtgärda det? Googlade en del och hittade en del träffar (bl.a. från byggahus.se) som sa att det kunde vara fel på värmeelementet, men är tacksam om ni som är kunnigare än jag kunde fundera utifrån hur problemet yttrat sig för oss.

/Anders
 
anwede anwede skrev:
Hej!

Vi har en Bosch WAT284B9SN som är 7 år gammal, dvs inte längre garanti. Förutom lite problem efter ett år ("slang till trycksensor igensatt, löst på garanti) har den fungerat felfritt fram till nu.

För ett par veckor sedan löste den helt plötsligt ut jordfelsbrytaren under pågående program (jag tror det var när den skulle centrifugera). Jag återställde jordfelsbrytaren, programmet körde igång igen och bröt strax jordfelsbrytaren igen. Jag bytte då vägguttag för kontakten med den för torktumlaren och voilà så gick funkade maskinen igen!

I går kväll tvättade hustrun två maskiner åt sonen, utan problem. Vid läggdags bytte vi lakan i vår säng och hustrun försökte köra igång en maskin med dem, men så snart hon slog på strömmen till maskinen (utan att hinna välja program eller något), bröt den jordfelsbrytaren. Jag återställde brytaren, men eftersom maskinen redan var påslagen bröts den igen efter typ 1 sekund. Jag fick lov att dra ur kontakten för att kunna återställa jordfelsbrytaren. Efter det provade jag att återigen byta uttag med torktumlaren, men problemet kvarstod.

Vad kan vara fel och hur kan jag försöka åtgärda det? Googlade en del och hittade en del träffar (bl.a. från byggahus.se) som sa att det kunde vara fel på värmeelementet, men är tacksam om ni som är kunnigare än jag kunde fundera utifrån hur problemet yttrat sig för oss.

/Anders
Nu vet jag bara hur våran maskin betedde sig när värmeelementet var orsaken, äen den en Bosch. Då löste den ut lite när som. Ibland gick det att tvätta ett par tvättar, ibland slag den av direkt, ibland efter en stund. Om det inte är elementet så kan det vara nån läcka också.
 
Det här att den betedde sig olika när du bytte eluttag. Det kan beror på att du då troligen vände kontakten.

Du har ju fas (230V mot jord) på ena pinnen i kontakten, och nolla (ca. 0V mot jord) på den andra pinnen.

Du har ett isolationsfel någonstans i maskinen. Ex. värmeelementet. Elementet är vid drift inkopplat mellan fas och nolla. Om då felet ligger "nära" fasänden, så driver alltså 230V ström igenom felet, mot jord. Om du vänder kontakten så hamnar änden med felet istället på noll potential, det ligger nu kopplat mot noll pinnen. Där finns då nästan ingen spänning som driver ström igenom felstället.

OM felet på elementet skulle vara exakt mitt på, då har du 115V mot jord just där, ovasett hur man vänder kontakten. Men om felet är närmare ena änden så blir det högre eller lägre spänning som driver strömmen, beroende på hur man vänder kontakten.

Men om detta fel är just värmelementet kan vi bara gissa. Det är väldigt vanligt att det är elementet som löser ut jordfelsbrytaren. Och det kan vara fel även om elementet inte är igång, det är (troligen) bara ena polen till elementet som bryts när elementet inte skall vara igång.

Du kan ju prova att öppna maskinen och koppla bort båda trådarna som går till elementet, brukar vara lättåtkomliga. Men då gäller det att du först vet hur du skall kunna upprepa felet. Så du vet om det är urkopplingen och inte slumpen som gör att jfb inte bryter.
 
  • Gilla
lasse_bjork och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.