Undrar om någon har varit med om något liknande?

Tvättmaskinen, Samsung gav upp under tvättning med ca 15min kvar. Och efter det löser den jordfelsbrytaren så fort man sätter i stickkontakten!? Känns som att motorn har rasat?

Min första tanke var att det eventuellt hade krypit något fukt i maskinen men har plockat isär den och inte hittat något sådant. Om det nu var fukt så borde de ha torkat eftersom de inträffade för 3 dagar sedan. Jag hittar heller ingenting som tyder på att någon kabel blivit bränd och trumman i maskinen snurrar på fint och ohämmat.

Så detta känns som ett EL fel modell större.
 
A
Samsung....
Hur gammal är den?
Om du vänder kontakten om löser den jfb då med?
Är det borstlös motor?
 
  • Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
Jordfel är oftast elementet
Se om du kan lossa anslutningarna till det om prova om den startar
 
  • Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
Tack. Har ej kollat så skall göra det!
 
  • Gilla
Ziri
  • Laddar…
Den kanske är 5-10 år. Har bytt uttag och vänt kontakten. Den satt ju som den alltid har gjort. Har mätit till o från uttaget och där verkar allt korrekt. Den är nog ej kolfri
 
Som sagt, det är ganska vanligt att värmelement får överledning till jord när de blir gamla. prova att koppla bort värmen.
 
  • Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
A
Kontakten vänder man för att kolla om maskinen ej löser direkt. I och med att det är en enfas-maskin ligger det alltid spänning på ena sidan, dvs om det ligger spänning på ena sidan av elementet och att nämnda element är orsaken till jordfel kan lösa direkt resp när värmen aktiveras.
Självklart är det bästa sättet att ta bort sladdarna från elementet och ohm mäta mellan elementets kontaktstift och jord, det räcker med en vanlig inte allt för trög multimeter för att konstatera att motståndet är oändligt eller inte. Flinta-metoden är att ta bort sladdarna och se om maskinen går.
Är det kalk-rikt vatten till maskinen håller kvalitetslösa element inte lika länge som miele och cylinda.
Nästa steg är att lossa anslutningarna till motorn och ohm-mäta eller testa enligt flinta-metoden.
Sällsynt men slitna kol kan vara en orsak.
 
  • Gilla
HaspAllan
  • Laddar…
Jag vände kontakten nu och den löser direkt.

Hmm är det värt att felsöka kontra köpa en ny? Då maskinen ej har något vidare värde!?
För det är ju inget jag klarar själv, tror jag.
 
HaspAllan skrev:
Jag vände kontakten nu och den löser direkt.

Hmm är det värt att felsöka kontra köpa en ny? Då maskinen ej har något vidare värde!?
För det är ju inget jag klarar själv, tror jag.
Om vi utgår från att det är elementet så brukar de ligga på 800 kr till en tusenlapp (på de maskiner jag servar, inte samsung)
Arbetskostnad på det. 1200 kr kanske ... (Jag vet inte hur mycket meck det är på din modell som sagt)

Är du nöjd med maskinen i övrigt? Många i familjen? Läge att uppgradera ändå? Köpa en ny med 5-års garanti?
 
I de svängarna jag funderat också ang priset. Nja är väl ej helnöjd. Den ser bättre ut än vad den presterar + att det är en 5kg och vi siktar nog in oss på en 7:a nu.

Hade de varit en produkt som hade kännts mer robust och kvarvarande funktioner/kvalite varit bra hade en rep kännts mer naturligt.

Så då blir det en ny med andra ord. Men tack för alla svar!

Ps: känner sig ännu mer som en soldat i generation konsumtion ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.