Hej, jag har en Osby 608 (typ samma som Wascator w75). Jordfelsbrytare löser ut mitt i huvudtvättdelen av programmet. Det brukar funka att vänta lite och sen slå tillbaka brytaren, varvid programmet fortsätter om man har tur. Någon som har tips på hur man kan felsöka?
 
Pröva att ha så få andra elförbrukare igång som möjligt samtidigt, kan vara så att gränsen för den totala läckströmmen överskrids för den jordfelsbrytaren (alla elprylar har mer eller mindre en naturlig läckström), annars lär väl något vara knas med maskinen. T.ex. en spole eller en motorlindning som håller på att ge upp.
 
Kan vara värt att titta under huven också ifall det finns vattenläckage/kondens i maskinen som tränger in i elinstallationen.
 
Med stor sannolikhet så är det fel på maskinen. Men jordfel kan vara lite kluriga. Om det ex. är kontakt mellan en noll ledare och jord någonstans i huset, då kan jordfelsbrytaren lösa ut när man drar mycket ström någonannanstans i huset. Det som då händer är att du har hög ström i nollan mot centralen, vägen ut ur huset går normalt då genom jorffelsbrytaren, men den ger ett litet motstånd, så hittar då strömmen någon annan väg ut ex. vid felstället så går en del av strömmen den vägen istället, och detta detekteras av jorfelsbrytaren som löser ut.

Om du har möjlighet så skulle man kunna testa att dra mycket ström med något annat, ex. en elradiator från samma uttag som tvättmaskinen med maskinen urkopplad. Om då jordfelsbrytaren inte löser ut så kan man anse det bevisat att felet sitter i tvättmaskinen.
 
ett ganska vanligt fel är värmeelementen som värmer vattnet i maskinen...
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag ska testa det där med att belasta uttaget med någon annan (stor)förbrukare.

Jag misstänker dock att det är värmeelementen, som Eyeball skrev. Vad kan det vara för fel på dem?
 
Värmeelementen korroderar sönder. Det yttre metallinneslutningen går sönder och det kommer in vatten till motståndstrådarna.

I vårt förra hus råkade jag ut för det 3 ggr. på 3 år. Sedan kom jag på att problemen började ganska snart efter att vi börjat använda "miljövänlig" tvättsåpa. Tydligen innehåller vanligt tvättmedel någon form av antikorrosionsmedel, som skippats i en del miljötvättmedel.

Nu bytte jag själv elementen, men många väljer troligen att skrota maskinen när ngt. sådant händer, man kan ju fundera över hur miljövänligt DET är.

Vi hade inte jfb där (detta är typ 15 år sedan). Det som hände var att elementen blev så sönderrostade att säkringen gick, man fick inte ut elementen i ett stycke.
 
Det känns lite som ett sammanträffande.
Har du hittat någon källa på detta? Vilket ämne är det isåfall och vilket tvättmedel hade du innan som innehåller detta?
 
Felsökte en varmvattenberedare som visade sig hade jordfel på två av elementena i elpatronen. Ringde dit en rörmokare som hjälpte mig att byta den. Det var en rostig klump med massor av metallavlagringar.
Rätt fascinerande vad lite vatten kan göra...

//Patrik
 
mrfrenzy skrev:
Det känns lite som ett sammanträffande.
Har du hittat någon källa på detta? Vilket ämne är det isåfall och vilket tvättmedel hade du innan som innehåller detta?
I samband med att "miljötvättmedel" började komma ut på marknaden i slutet på 80 - talet så togs det upp som att ett av de "onödiga" ämnena i tvättmedel var just antikorrosionsmedel. Slogan då var lite att man skulle vara mer rädd om miljön än sin tvättmaskin. Vi började använda tvättsåpa sommaren 1991, när första barnet kom. Första ellementkraschen kom typ 1993, sista hade vi sommaren 1996. Kommer fortfarande ihåg det. Vi kom bara hem och vände mellan en semesterresa och skulle iväg och hälsa på släkten, hade typ en dag på oss att tvätta igenom allt, då pajar maskinen. Fick tag i ett nytt ellement och lyckades ha maskinen igång igen efter bara 2 timmars stopp.

Det är nog ganska troligt att dagens miljötvättmedel har börjat med någon form av korrosionsskydd igen. Eller så har tvättmaskinstillverkarna börjat använda mer tåliga material.

Efter den där vändan slutade vi med tvättsåpa och maskinen höll i allafall till 1998 när vi sålde huset.
 
Där ser man, från en lista på ingredienser i tvättmedel
Alkali – T.ex. natriummetasilikat, natriumdisilikat, natriumkarbonat (soda), kaliumhydroxid och natriumhydroxid. Alkaliernas uppgift är att höja pH i tvättvattnet för att lösa smuts och förtvåla fettsyror som ingår i smutsen. Alkalierna har en viktig korrosionsskyddande effekt på metalldelar i
Innehållsförteckning på grumme tvättsåpa:
Aqua
Potassium Cocoate, Potassium Oleate
Trideceth-8
Alcohol denat.
Potassium Citrate
Sodium Cumenesulfonate
Polycarboxylate
Protease
Calcium Chloride
Såvitt jag kan förstå så är väl kaliumcitrat en alkali, så då har även grumme lärt sig.
 
Antagligen rätt långsökt, men teoretiskt kan det kanske vara programverket som kärvar?

Om det är en maskin där man vrider fram programverket själv så prova att vrida fram det kanske 10 varv före du tvättar (obs, gör detta före du fyller i tvättmedel - det kanske är så att tvättmedlet rinner ut ifall man vrider förhand?).

Jag har det här felet på min gamla diskmaskin i stugan, ofta men inte alltid hjälper det att vrida runt programverket.

Den körs på en portabel jordfelsbrytare (finns ingen gemensam för hela huset), och när felet uppstår så 50Hz-brummar den med rejäla övertoner när den kommit till "felet". Om felet löst ut jordfelsbrytaren så är det bara att vrida fram programmet en gnutta och återställa jordfelsbrytaren.

Det här med programverket och vridande är visserligen delvis en gissning från min sida, det hjälper inte alltid och dessutom verkar det inte behövas alls ifall jag kört maskinen nyligen.


Poägen med hela det här jag skriver är att det behöver nog inte alltid vara elementen som är felet...


P.S. det här har jag officiellt inte sagt men prova att vända på stickproppen...
 
Ang tvättmedlen - kaluimcitrat är knappast så basiskt att det ger tillräckligt korrosionskydd. För att ha det skall man ha rejält med bas som i förteckningen för vanligt tättmedel. Såpa är mer neutral och har inte korrosionsskyddande egenskaper, men kanske väl är miljövänlig. För att vanliga metaller skall hålla någon längre tid i miljön i en tvättmaskin krävs basiska förhållanden, annars får man köra med ädelmetall.
 
Haha sex år sen jag ställde frågan och det är fortfarande samma fel :) Det har dock tilltagit och jag tänkte att jag skulle beställa nya värmeelement. Men jag kom på att det kan ju vara så att det bara är ett av de tre elementen som är dåligt... Frågan är om jag kan koppla bort det dåliga och köra på de andra två (eller på bara ett element). Jag är inte i behov av den höga effekten då jag kör den på varmvatten, så det är bara om jag har dåligt med varmvatten som det behövs tillskottsvärme.

Men, går det? Det är kopplat med tre faser utan nolla, dvs varje element är kopplat till en fas på ena sidan och andra sidan är kopplad till de andra elementen.

Vad blir det för spänning över varje element i en sån koppling?
 
Man kan tolka din text som att värmeelementen är kopplade som ett Y. Vad som händer om fasen till ett av elementen kopplas bort beror på om det finns en nolla ansluten till mitten av detta Y. Med ansluten nolla blir effekten 2/3 av den ursprungliga (spänningen oförändrad 230 V), annars blir den 1/2. Du kan ju då ansluta nollan om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.