Har länge haft problem med att jag får enorma tryckstötar i vattenledningarna då jag stänger blandarna (alla) i huset.
Vad jag har är en IVT490, 3 st Mora INXX A2 blandare + 2 st. FM Mattson duschblandare.
Hade en servicenisse från IVT som kollade på det hela och påstår då att problemet kommer av att jag inte har mjukstängande blandare (dvs. Moras senaste kvalitetsblandare). Pratade med Mora om detta och fick mig ett gott skratt i örat. De är inte hydraliskt mjukstängande men har någon annan grej i sig som gör att de uppfyller normen för mjukstängande blandare. Stänger jag blandaren tvärt så blir det en rejäl tryckstöt, men smyger jag med blandaren så blir det inget.
En annan orsak är att min diskmaskin tydligen är inkopplad på varmvattnet, vilket gör att det slår ordentligt när den öppnar och stänger. Skall flyttas till kallvattenledningen men kommer det att hjälpa? Blir det inte tryckstötar via kallvattnet?
IVT killen sa att det finns en backventil vid avstängningsreglaget som man kunde plocka bort om man ville (dock inget han rekommenderade då varmvatten kan komma in i kallvattnet). Vad som händer då är att tryckstöten i stället för att stanna i pumpen och generera en smäll, fortplantar sig ut ur huset och smällen kommer i stället vid servisen.
Någon som vet något om detta kan stämma eller synpunkter?

Är det någon som har någorlunda samma uppsättning av system som jag har med samma problem/symtom? Jag menar jag kan ju inte vara den enda i Sverige med en FLVP (IVT, Nibe, CZ) och blandare med "en spak" istället för ratt.

Tips, funderingar, hjälp osv mottages mer än gärna.

PS Vet inte om denna tråd skall ligga under Vatten/Avlopp eller under Värmepumpar. Ligger den fel får Moderator flytta.
 
Fattar inte varför det skulle bli bättre att ha diskmaskinen på kallvattnet.
Men det finns ju grejer att sätta dit för att dämpa tryckstötar.
 
Det undrar jag också.

Vad för saker som dämpar syftar du på?
 
  • Gilla
Turbo-Danne
  • Laddar…
Faidros skrev:
Kolla här:

[länk]
OK. Monteras denna i anslutning under varje blandare (dvs 5 stycken) + 1 för diskmaskinen eller installerar jag 1 st vid pumpen?
 
Va bra att andra hittar. Har försökt hitta på rinkaby och sigro utan lycka.
Borde även gå att bygga en själv genom att ställa ett grovt rör vertikalt som får vara luftfyllt.
 
Monteras tryckslagsdämparen på varm eller kallvattenledningen?
 
Faidros skrev:
Jag hittade ett informationsblad:

[länk]
Den svarar dock inte på min fråga om den skall installeras på varm eller kallvattenledningen
 
Gissar att man monterar den på den ledningen man har problem med.
 
Skulle det rent teoritiskt gå att intstallera 1 dämpare vid pumpen som tar hand om alla ledningar?
 
dämpare är nog det sista man skaffar troligtvis är det en backventil som är slut som inte är ok.den första sitter vid vattenmätaren och en sitter vid varmvattenberdaren och i duschblandaren sitter det två ...osv osv osv.Det kan även vara rören som är fel dimensionerade eller dåligt fastsatta i väggen och dylikt så att dessa får frittspelrum att fortplanta ljudet.

Kanske är mer ekonomiskt att köra kallvatten till maskinen istället för att köra varmvatten som krävt energi du betalar för att värma.

På en diskmaskin är det ALLTID bättre att köta kallvatten eftersom Varmvatten inte kan spola bort Äggviteämnen ...så det kanske inte är så fräscht.
 
Backventilen vid vattenmätaren är redan borttagen, backventilen i värmepumpen var en av mina frågor om det var ok att ta bort (smällen/stöten går ju ut till servisen i så fall).
Huset är helt nytt, FLVP är helt ny (IVT har varit och tittat och inget fel på pumpen hittas), rören är injutna i plattan.
Som sagt, att diskamaskinen är inkopplad på varmvattnet är ett misstag och skall ändras (dock så tror jag inte att det kommer göra nämnvärt på smällarna).
Tryckslagsdämpare får det bli, frågan är bara hur många. En vid varje blandare + diskmaskin eller enbart 1 vid pumpen?
 
när smäller det? ...alla blandare i hela huset eller bara en i tvättstället??
 
VVS-KUNGEN skrev:
när smäller det? ...alla blandare i hela huset eller bara en i tvättstället??
Gäller alla blandare (engreppsblandare, Mora INXX A2), duschblandare och framförallt diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.