Cykelpump med bilventil.
 
L lat skrev:
Cykelpump med bilventil.
i den ventilen jag tömde ut luften ifrån? Skrevs något här tidigare att det inte skulle vara vatten i kärlet när man gör det? Och hur vet jag hur mycket kärlet ska ha?
 
Redigerat:
N Nicktim skrev:
i den ventilen jag tömde ut luften ifrån? Skrevs något här tidigare att det inte skulle vara vatten i kärlet när man gör det? Och hur vet jag hur mycket kärlet ska ha?
stämmer detta och hur tömmer jag iaf vattnet och inkommande?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47708.0
 
Om du tömde kärlet på luft tidigare och sen fyllde vatten till 1 bar kan du bara fylla på med luft till dess du får ut vatten via säkerhetsventilen ofta vid 1.5 bar. Håll reda på ungefär hur mycket vatten du får ut när du fyller och sluta efter några liter (2-3). Sen kan du hålla ett öga på manometern när det gått en tid och relativt milt ute ligger du då inte på 0 är det ok annars öka med luft till runt 1 bar och kolla på samma sätt lite senare igen.

Det är inget kritiskt med detta och i fallet FJV är normalt volymen så liten på kundsidan att det är enkelt att få det tillräckligt bra utan några större övningar med tappning av vatten för tomt kärl osv. Det är lite känsligare om man har anläggning med pannor, tankar mm där volymen är stor och därmed variationen varmt-kallt system.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du tömde kärlet på luft tidigare och sen fyllde vatten till 1 bar kan du bara fylla på med luft till dess du får ut vatten via säkerhetsventilen ofta vid 1.5 bar. Håll reda på ungefär hur mycket vatten du får ut när du fyller och sluta efter några liter (2-3). Sen kan du hålla ett öga på manometern när det gått en tid och relativt milt ute ligger du då inte på 0 är det ok annars öka med luft till runt 1 bar och kolla på samma sätt lite senare igen.

Det är inget kritiskt med detta och i fallet FJV är normalt volymen så liten på kundsidan att det är enkelt att få det tillräckligt bra utan några större övningar med tappning av vatten för tomt kärl osv. Det är lite känsligare om man har anläggning med pannor, tankar mm där volymen är stor och därmed variationen varmt-kallt system.
är det luftventilen som är säkerhetsventilen? Hittar ingen annan ventil? Okej det låter ju lite tryggande iaf. Men hur går man tillväga om jag ändå skulle vilja tömma den på vatten? Måste den demonteras då? :/
Hittade den här etiketten. Så 0,5 bar :)
 
  • Etikett på en varmvattenberedare med tekniska specifikationer från tillverkaren Armatur AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tittar på manualbladet du lagt in bild på har säkerhetsventilen positionsnummer 19 där och är kopplad till röret för värmeledningens retur. Det du kallar luftventilen är bara till för att justera trycket på luftsidan av det vita expansionskärlet så det är där du ska pumpa/fylla på. Så när du ökar trycket över troligt- och vanligtvis 1.5 bar kommer det vatten ut vid ventilen 19 och det är mängden där du får ha lite reda på då.

Ett alternativ är att du manuellt lättar/öppnar den ventilen manuellt med vredet och tappar ut till nolltryck sen pumpar in luft till 0.5 bar och öppnar igen. När det inte kommer mer vatten där och du har luft 0.5 bar luft är du i rätt läge enligt etiketten med förtrycket det levereras med.

Du kan göra vilket som men metod ett är bra och man behöver inte söla med att tappa hela volymen. Är man lite med på noterna använder man de vanliga dimensioneringsreglerna och räknar ut hur mycket vatten man ska pressa ut vid 1.5 bar. Då behövs inte avstängning mot kärlet som ofta är uppe i trådarna här men underlättar om man kör metod två.
 
GK100 GK100 skrev:
Om du tittar på manualbladet du lagt in bild på har säkerhetsventilen positionsnummer 19 där och är kopplad till röret för värmeledningens retur. Det du kallar luftventilen är bara till för att justera trycket på luftsidan av det vita expansionskärlet så det är där du ska pumpa/fylla på. Så när du ökar trycket över troligt- och vanligtvis 1.5 bar kommer det vatten ut vid ventilen 19 och det är mängden där du får ha lite reda på då.

Ett alternativ är att du manuellt lättar/öppnar den ventilen manuellt med vredet och tappar ut till nolltryck sen pumpar in luft till 0.5 bar och öppnar igen. När det inte kommer mer vatten där och du har luft 0.5 bar luft är du i rätt läge enligt etiketten med förtrycket det levereras med.

Du kan göra vilket som men metod ett är bra och man behöver inte söla med att tappa hela volymen. Är man lite med på noterna använder man de vanliga dimensioneringsreglerna och räknar ut hur mycket vatten man ska pressa ut vid 1.5 bar. Då behövs inte avstängning mot kärlet som ofta är uppe i trådarna här men underlättar om man kör metod två.
GK100 GK100 skrev:
Om du tittar på manualbladet du lagt in bild på har säkerhetsventilen positionsnummer 19 där och är kopplad till röret för värmeledningens retur. Det du kallar luftventilen är bara till för att justera trycket på luftsidan av det vita expansionskärlet så det är där du ska pumpa/fylla på. Så när du ökar trycket över troligt- och vanligtvis 1.5 bar kommer det vatten ut vid ventilen 19 och det är mängden där du får ha lite reda på då.

Ett alternativ är att du manuellt lättar/öppnar den ventilen manuellt med vredet och tappar ut till nolltryck sen pumpar in luft till 0.5 bar och öppnar igen. När det inte kommer mer vatten där och du har luft 0.5 bar luft är du i rätt läge enligt etiketten med förtrycket det levereras med.

Du kan göra vilket som men metod ett är bra och man behöver inte söla med att tappa hela volymen. Är man lite med på noterna använder man de vanliga dimensioneringsreglerna och räknar ut hur mycket vatten man ska pressa ut vid 1.5 bar. Då behövs inte avstängning mot kärlet som ofta är uppe i trådarna här men underlättar om man kör metod två.
GK100 GK100 skrev:
Om du tittar på manualbladet du lagt in bild på har säkerhetsventilen positionsnummer 19 där och är kopplad till röret för värmeledningens retur. Det du kallar luftventilen är bara till för att justera trycket på luftsidan av det vita expansionskärlet så det är där du ska pumpa/fylla på. Så när du ökar trycket över troligt- och vanligtvis 1.5 bar kommer det vatten ut vid ventilen 19 och det är mängden där du får ha lite reda på då.

Ett alternativ är att du manuellt lättar/öppnar den ventilen manuellt med vredet och tappar ut till nolltryck sen pumpar in luft till 0.5 bar och öppnar igen. När det inte kommer mer vatten där och du har luft 0.5 bar luft är du i rätt läge enligt etiketten med förtrycket det levereras med.

Du kan göra vilket som men metod ett är bra och man behöver inte söla med att tappa hela volymen. Är man lite med på noterna använder man de vanliga dimensioneringsreglerna och räknar ut hur mycket vatten man ska pressa ut vid 1.5 bar. Då behövs inte avstängning mot kärlet som ofta är uppe i trådarna här men underlättar om man kör metod två.
Alltså manuellt öppna säkerhetsventilen? Ja alt 1 funkar säkert men vågar inte ge mig på övertryck av rädsla att något ska gå sönder. Så klart säkert ingen fara men inte helt insatt. iaf tog bilder där säkerhetsventilen sitter enligt ritning men där är någon påfyllningskran för varmvatten? Eller tömmer man genom att vrida på den? Finns både för varm och kallvatten :/
 
  • Värmesystem med rör, säkerhetsventiler och påfyllningskranar för varmvatten under vit tank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med säkerhetsventil märkt "CE Testad Armatur 2,5 bar" och röda vattenkranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsrör med säkerhetsventiler och påfyllningskranar för varmvatten anslutna till rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den röda är för värmedelen och den du ska använda den blå är samma sak för varmvattnet och båda går till avlopp via gemensamma röret. Den verkar vara 2.5 bar så du kan köra en blandning av de två sätten så slipper du dra upp trycket så högt. Vrid moturs så öppnar den när nocken i vredet påverkar ventilen och snäpper igen sen når du vrider vidare så bara att ta det försiktigt när man öppnar och låta den vara i stängda kraftlösa stängda läget när du är klar.

Du behöver inte tömma kärlet håll bara koll på mängden vatten ut nu när du har hamnat i andra ytterligheten med helt vattenfyllt. Om du fått ut ut 3-4 liter och sen fyller på luft till 1 bar är det säkert helt ok sen.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja den röda är för värmedelen och den du ska använda den blå är samma sak för varmvattnet och båda går till avlopp via gemensamma röret. Den verkar vara 2.5 bar så du kan köra en blandning av de två sätten så slipper du dra upp trycket så högt. Vrid moturs så öppnar den när nocken i vredet påverkar ventilen och snäpper igen sen når du vrider vidare så bara att ta det försiktigt när man öppnar och låta den vara i stängda kraftlösa stängda läget när du är klar.

Du behöver inte tömma kärlet håll bara koll på mängden vatten ut nu när du har hamnat i andra ytterligheten med helt vattenfyllt. Om du fått ut ut 3-4 liter och sen fyller på luft till 1 bar är det säkert helt ok sen.
GK100 GK100 skrev:
Om du tittar på manualbladet du lagt in bild på har säkerhetsventilen positionsnummer 19 där och är kopplad till röret för värmeledningens retur. Det du kallar luftventilen är bara till för att justera trycket på luftsidan av det vita expansionskärlet så det är där du ska pumpa/fylla på. Så när du ökar trycket över troligt- och vanligtvis 1.5 bar kommer det vatten ut vid ventilen 19 och det är mängden där du får ha lite reda på då.

Ett alternativ är att du manuellt lättar/öppnar den ventilen manuellt med vredet och tappar ut till nolltryck sen pumpar in luft till 0.5 bar och öppnar igen. När det inte kommer mer vatten där och du har luft 0.5 bar luft är du i rätt läge enligt etiketten med förtrycket det levereras med.

Du kan göra vilket som men metod ett är bra och man behöver inte söla med att tappa hela volymen. Är man lite med på noterna använder man de vanliga dimensioneringsreglerna och räknar ut hur mycket vatten man ska pressa ut vid 1.5 bar. Då behövs inte avstängning mot kärlet som ofta är uppe i trådarna här men underlättar om man kör metod två.
GK100 GK100 skrev:
Om du tittar på manualbladet du lagt in bild på har säkerhetsventilen positionsnummer 19 där och är kopplad till röret för värmeledningens retur. Det du kallar luftventilen är bara till för att justera trycket på luftsidan av det vita expansionskärlet så det är där du ska pumpa/fylla på. Så när du ökar trycket över troligt- och vanligtvis 1.5 bar kommer det vatten ut vid ventilen 19 och det är mängden där du får ha lite reda på då.

Ett alternativ är att du manuellt lättar/öppnar den ventilen manuellt med vredet och tappar ut till nolltryck sen pumpar in luft till 0.5 bar och öppnar igen. När det inte kommer mer vatten där och du har luft 0.5 bar luft är du i rätt läge enligt etiketten med förtrycket det levereras med.

Du kan göra vilket som men metod ett är bra och man behöver inte söla med att tappa hela volymen. Är man lite med på noterna använder man de vanliga dimensioneringsreglerna och räknar ut hur mycket vatten man ska pressa ut vid 1.5 bar. Då behövs inte avstängning mot kärlet som ofta är uppe i trådarna här men underlättar om man kör metod två.

Alltså manuellt öppna säkerhetsventilen? Ja alt 1 funkar säkert men vågar inte ge mig på övertryck av rädsla att något ska gå sönder. Så klart säkert ingen fara men inte helt insatt. iaf tog bilder där säkerhetsventilen sitter enligt ritning men där är någon påfyllningskran för varmvatten? Eller tömmer man genom att vrida på den? Finns både för varm och kallvatten :/
GK100 GK100 skrev:
Ja den röda är för värmedelen och den du ska använda den blå är samma sak för varmvattnet och båda går till avlopp via gemensamma röret. Den verkar vara 2.5 bar så du kan köra en blandning av de två sätten så slipper du dra upp trycket så högt. Vrid moturs så öppnar den när nocken i vredet påverkar ventilen och snäpper igen sen når du vrider vidare så bara att ta det försiktigt när man öppnar och låta den vara i stängda kraftlösa stängda läget när du är klar.

Du behöver inte tömma kärlet håll bara koll på mängden vatten ut nu när du har hamnat i andra ytterligheten med helt vattenfyllt. Om du fått ut ut 3-4 liter och sen fyller på luft till 1 bar är det säkert helt ok sen.
Bara så jag förstår rätt. Första huset så jag lär mig...

Det är alltså den röda jag använder för att tömma? Vad är den blå till för, varmvattnen? I vadå? Vill förstå hur det hänger ihop. Är väll bara en ”blåsa” i kärlet?

Något skäl till att jag behöver vara försiktig när jag öppnar kranen? Och hur ska jag ha koll på hur my let jag tömmer ut när vattnet går direkt till avlopp? :/
 
Ja den röda när det gäller värmen och expansionskärlet. Den blå för tappvarmvattnet där finns inget kärl och den är bara till för att skydda när trycket ökar i stumma systemet med rörledningar och VVX när det värms upp och är vanligtvis på 9 bar. Den behöver du inte tänka på normalt sett om den inte börjar läcka och det är mindre troligt här mot när man har volym i beredare. Du har bara några få liter i rören och VVX för varmvatten så ofta behöver den inte släppa ut något efter tappning som är vanligt i andra fallet med beredare och håller sig i bättre skick.

Du behöver inte vara speciellt försiktig det är inget direkt dramatiskt bara ta det lugnt och sätt dig in i hur det verkar så blir det inga överraskningar nästa gång. Samma med mängden det behöver inte vara någon exakt vetenskap bara du ser utloppet kan du säkert bedöma tillräckligt och hur som går det alltid att göra om, justera på olika sätt i efterhand om det behövs.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja den röda när det gäller värmen och expansionskärlet. Den blå för tappvarmvattnet där finns inget kärl och den är bara till för att skydda när trycket ökar i stumma systemet med rörledningar och VVX när det värms upp och är vanligtvis på 9 bar. Den behöver du inte tänka på normalt sett om den inte börjar läcka och det är mindre troligt här mot när man har volym i beredare. Du har bara några få liter i rören och VVX för varmvatten så ofta behöver den inte släppa ut något efter tappning som är vanligt i andra fallet med beredare och håller sig i bättre skick.

Du behöver inte vara speciellt försiktig det är inget direkt dramatiskt bara ta det lugnt och sätt dig in i hur det verkar så blir det inga överraskningar nästa gång. Samma med mängden det behöver inte vara någon exakt vetenskap bara du ser utloppet kan du säkert bedöma tillräckligt och hur som går det alltid att göra om, justera på olika sätt i efterhand om det behövs.
Perfekt tack för hjälpen! Behövs en pump med tryckmätare eller ser man trycket på värmesystemet mätare med tom tank? Har bara en vanlig cyckelpump så behöver investera isf
 
När du håller på med luftsidan är det vettigast att du har mätningen där så du inte blir lurad. Du är så väl förberedd nu att det knappast kan bli annat än bra.
 
  • Gilla
Nicktim
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
När du håller på med luftsidan är det vettigast att du har mätningen där så du inte blir lurad. Du är så väl förberedd nu att det knappast kan bli annat än bra.
snyggt, tack!
 
GK100 GK100 skrev:
När du håller på med luftsidan är det vettigast att du har mätningen där så du inte blir lurad. Du är så väl förberedd nu att det knappast kan bli annat än bra.
Huum :/. Tömde kärlet och fyllde på luft med en cykelpump med mätare. Mätaren var dock rätt okänslig på under 1 bar dock såg jag hur trycket ökade på mätaren i värmesystemet så jag pumpade på tills den mätaren var 0,5bar. Blir det helt fel? Som sagt man skulle väll helst ha koll på ”luftsidan”.

Nu märker jag dock att vi har värme i golvvärmen men radiatorerna på övervåningen är kalla
 
Nej det är inte helt fel som sagt är det okänsligt på flera sätt. Du kan gott pumpa i lite mer när du ändå håller på. Principen är att du ska ha tryck på värmesidan som minst motsvarar höjden vattenpelare till högsta punkt/element. Så med tex 1 bar då 10 m.

Du får börja lufta uppe och se till att du får ut vatten där. Du får fylla på vatten allt eftersom så du håller trycket uppe om du får ut luft och när allt är fyllt, kollat och ok avsluta med att justera upp med vatten om det behövs.

Har du tryck ut vid elementen när du luftar är det ok med tryck i kärlet och ev problem med värmen beror då inte på det. Då får du börja söka på vad som hindrar cirkulationen tex termostater, avstängningar, pump osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.