Det kan behövas åtskilliga liter vatten om nivåerna sjunkit rejält. Fyll tills det är fullt. Klydda med luft i tanken kan du ju roa dig med när allt är fullt och pumpen pumpar normalt igen.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det luriga är att det blir fullt. Sen startar vi pumpen... Den surrar i några minuter, inget pumpas fram. Sen när den stängs av så hör vi att det rinner iväg en massa vatten någonstans, kanske tillbaka i brunnen, jag kan inte riktigt bedöma. Sen när vi öppnar skruven till pumpen igen så får vi i en deciliter eller 3.... Startar igen, misslyckas. Vi höll på i 3 timmar igår. Det vi oroar oss för är om ejektorn (?) släpper tillbaka allt vatten igen. Det går ju att testa i 3 timmar till...

Vad blir fullt? Både pump och ledningar till och från brunn måste vara helt fyllda. Sen gärna nån kran öppen baköver så pumpen kan pumpa ut det den får upp också.

S Stefan1972 skrev:
Vad blir fullt? Både pump och ledningar till och från brunn måste vara helt fyllda. Sen gärna nån kran öppen baköver så pumpen kan pumpa ut det den får upp också.
Jag har svårt att se varför alla slangar skulle ha blivit tomma helt plötsligt, men å andra sidan förstår jag inte pumpvärlden särskilt bra.

Det blir fullt i pumpen där vi fyller i vattnet, bakom en skruv i höjd med inkommande vatten. Vi fyller tills det rinner ut ur pumpen. Startar den i hopp om att den ska pumpa. Stänger av, hör några sekunders svalpande. Försöker igen och den är helt plötsligt inte full längre.

nej jag vet inte jag heller varför det låter och krånglar som det gör men just ejektorpumpar kan ju vara lite luriga att få igång. Samma med vanliga om det blir djupa brunnar. Både ejektor och sugslang måste ju vara fulla för att den ska komma igång så att säga. De är liksom inte självsugande så de drar upp hur mycket vatten som helst.

Svårt att veta exakt vad som händer. Men jag skulle kunna åka dit med 10 liter till och testa. Finns det något kring "skvalpandet" när pumpen stängs av som känns rimligt? Eller är det ett tecken på något dåligt?

S
Jag är inte expert, men nog borde väl vattnet du fyller på med stanna i ejektorpumpsystemet, inte skvalpa ut. Såvitt jag förstår ska ejektorn nere i brunnen ha en backventil på insuget, och därmed ska tillfört vatten inte ha någonstans att ta vägen, men det du beskriver indikerar att vattnet du häller i försvinner. Det verkar inte bra.

Den här beskrivningen av ejektorpumpar är klargörande
https://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/ejektorpump-grundfos-cr-dw/103700-0-30/

Som alltid kan en föresats att fixa något man inte begriper betyda att man skapar nya problem längs vägen...det har jag i alla fall varit med om många gånger.

Ibland har man en så kallad frostventil så att man kan släppa ut vatten som annars riskerar frysa under vintern. Har du öppnat en sådan? Eller har du stängt någon ventil så att vattnet inte kommer fram?

• Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Tack för tankarna!

Jag har nog ingen sådan ventil och ingen är ändrad utom att vi vridit av vattnet in till huset för att hydropressen ska bli full och pumpen stänga av sig. Men det hamnar inget alls i hydropressen. Rören blir inte kalla så att säga. Pumpen stänger ju inte av sig heller.

Men vi har en ny potentiell pumpexpert som kommer förbi inom kort. Men varje dag utan vatten är en klurig dag...

När man luftar en ejektor. Stäng kranen ( om det finns ) mellan pump och kärl , fyll vatten i hålet där plastpluggen är , när du fyller får inte ytan gunga ( då finns luft ) . Det sitter en ventil på topp för att avlufta med.
Starta pumpen och öppna den så det sprutar. Slutar det att spruta, stäng ventilen och stoppa pumpen ) så blir det ett varv till med att fylla på. När ni kommit så långt att det sprutar som en dimma stänger du ventilen och öppnar mot kärlet lite sakta så det bara fräser. Bäst är då att pumpa in luft i kärlet först , när ventilen mellan pump och kärl är stängd , ca 2-2,5 bar. Beroende på pump så när dimman kommer så är trycket i pumpen ca 5 bar

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Pumpen var paj. Två proffs gick bet. Vi fick sänka ner en pump istället. Det verkar spontant funka bra, förutom en sak som stör mig lite. Jag har liksom ingen chans att veta när den går. När hydropressen nån gång vartannat år eller så behöver fyllas på så märker vi ju det genom att pumpen hörts ofta. Nu hör man ju inget. Så i teorin kan pumpen gå hela tiden utan att vi har en aning. Vi säger om det blir läckage eller nåt.

Hur tycker ni man ska lösa det? Vi har t.ex. ingen manometer, som kanske vore ett första steg. Men man går ju inte där och kikar så ofta heller. Eller har man inte övervakning på sånt här?

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
T tobbew skrev:
Pumpen var paj. Två proffs gick bet. Vi fick sänka ner en pump istället. Det verkar spontant funka bra, förutom en sak som stör mig lite. Jag har liksom ingen chans att veta när den går. När hydropressen nån gång vartannat år eller så behöver fyllas på så märker vi ju det genom att pumpen hörts ofta. Nu hör man ju inget. Så i teorin kan pumpen gå hela tiden utan att vi har en aning. Vi säger om det blir läckage eller nåt.

Hur tycker ni man ska lösa det? Vi har t.ex. ingen manometer, som kanske vore ett första steg. Men man går ju inte där och kikar så ofta heller. Eller har man inte övervakning på sånt här?
Man kan installera en lampa som lyser när den går: Stor röd knapp i vit fyrkantig ram och grå bakgrund. Ser industriell ut, troligtvis en nödstoppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor röd knapp i vit fyrkantig ram och grå bakgrund. Ser industriell ut, troligtvis en nödstoppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
T tobbew skrev:

Att fylla på varje år eller vartannat behöver du inte tänk på , om inte trycket åker JOJO. Varför sattes det inte dit en manometer , ( slarv enligt mig ) det är ett måste för att kunna ställa in när tryckströmbrytaren ska arbetamed till/från

Den har fyllts på ett par, tre gånger minst sedan jag köpte kåken för 10 år sedan. Varför vet jag inte.
Manometer fanns inte när kåken köptes, så jag har inget svar på det. Sedan kanske man tänker att han som bytte pump borde ha satt dit en, men det var aldrig något jag konkret beställde.

Att få fylla luft i ett kärl med blåsa är OK , luften går microskåpiskt genom gummit. med en hydrofon r det skillnad. Vatten och luft är i direkt kontakt , är det då lite syrefattigt vatten så sugs luften upp av vattnet. Det med manometer bör du ha.

galento
T tobbew skrev:

Vi har en nedsänkt pump och hydrofor och det märker man i vattentrycket i kranarna
när det är dags för mer luft i tanken och att pumpen går ofta. Har mätare i anslutning
till tryckströmbrytaren som man också kan se på när pumpen går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.