Ska låta bygga en trall/altan i direkt anslutning till mitt hus från slutet av 1800-talet. 7x4 meter. Kärnfuru. Husets långsida. Bara ett golv att gå ut på.

Tips någon på vad man skulle kunna göra för konstruktion för att kunna sätta upp solskydd/segel etc, när så behövs? Altanen ligger nämligen på sydsidan och här är stekhett mot väggen sommartid.
Skulle vilja hitta en smart konstruktion som passar ett hus från denna tid. Vill nämligen helst inte behöva sätta upp en jättemarkis i väggen.

Tack på förhand!
 
S Slottsfrun skrev:
Ska låta bygga en trall/altan i direkt anslutning till mitt hus från slutet av 1800-talet. 7x4 meter. Kärnfuru. Husets långsida. Bara ett golv att gå ut på.

Tips någon på vad man skulle kunna göra för konstruktion för att kunna sätta upp solskydd/segel etc, när så behövs? Altanen ligger nämligen på sydsidan och här är stekhett mot väggen sommartid.
Skulle vilja hitta en smart konstruktion som passar ett hus från denna tid. Vill nämligen helst inte behöva sätta upp en jättemarkis i väggen.

Tack på förhand!
Pergola med glesad spaljé vägg?
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Du får nog välja lite här... Det finns inget tidstypiskt du kan bygga av vanligt tryckt virke i alla fall....

Tillägg: jag läste fel. Pergola kanske men designen är ju viktig. Om du kan få till en rund eller halvmåneformad pergola tror jag det hade gjort mycket för att smälta in i stilen.
 
  • Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Ska låta bygga en trall/altan i direkt anslutning till mitt hus från slutet av 1800-talet. 7x4 meter. Kärnfuru. Husets långsida. Bara ett golv att gå ut på.

Tips någon på vad man skulle kunna göra för konstruktion för att kunna sätta upp solskydd/segel etc, när så behövs? Altanen ligger nämligen på sydsidan och här är stekhett mot väggen sommartid.
Skulle vilja hitta en smart konstruktion som passar ett hus från denna tid. Vill nämligen helst inte behöva sätta upp en jättemarkis i väggen.

Tack på förhand!
Stenlagd uteplats med parasoll, tänk sekelskiftesstil.
Sekelskiftesinspirerad uteplats med vit parasoll, trästol, krukväxter och mönstrad matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.