Hej, vi funderar på att bygga en trätrappa ned till källaren. Vi vill använda vagnstycken, men det verkar enbart finnas till 7 steg, Vi hade behövt 9 alternativt 10 steg (höjden är 166cm, och utliggaren får vara högst ungefär 300cm). Kan man modifiera vagnstyckena på något sätt? Jag visar en bild på källarnedgången så ni får en bild.

• Gult tegelhus, parabolantenn, cyklar vid källareingång, grön gräsmatta, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg egna så kan ni ju anpassa så de passar perfekt till era förutsättningar. Det är ju inget som är speciellt svårt.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bygg egna så kan ni ju anpassa så de passar perfekt till era förutsättningar. Det är ju inget som är speciellt svårt.
Kanske får testa med det, har hittat en beskrivning på viivilla, vilken jag kan modifiera lite så den passar. Där står det att man ska limma två reglar 95X45, och sedan såga ut vagnstycket ur det. Jag funderar dock på att köra på en impregnerad 45X220 regel som jag sågar till ett vagnstycke. Är det en bra ide?

_Funderaren_ MoaAlicia skrev:
Kanske får testa med det, har hittat en beskrivning på viivilla, vilken jag kan modifiera lite så den passar. Där står det att man ska limma två reglar 95X45, och sedan såga ut vagnstycket ur det. Jag funderar dock på att köra på en impregnerad 45X220 regel som jag sågar till ett vagnstycke. Är det en bra ide?
Enklaste sättet är att ha en obruten regel i botten och sen tillsågade trekanter på det. Hittade den här filmen som beskriver det allra enklaste sättet att göra vagnstycken med en bra förklaring av hur man kommer fram till lämpligt stegdjup och steghöjd: https://svenska.yle.fi/a/7-1420530

Det heter vangstycke och inget annat...........:)

• Gilla
Anders Jelmbark och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det heter vangstycke och inget annat...........:)
Aha vangstycke alltså...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.