Hej!

Jag är spekulant på ett hus (av prefabricerade betongelement, byggår 2007). I bottenvåningen har en tidigare ägare valt att lägga skiffergolv i alla rum, ca 100 kvm. Under golvet är det vattenburen golvvärme installerad. Skiffergolvet är av typen med oregelbundna plattor med norsk natursten, säkert varit dyrt att lägga in. Jag gillar huset, men har en bebis och golvet verkar inte särskilt barnvänligt (hårt, skarvar att snubbla på, kallt på sommaren). Jag skulle gärna undvika att behöva bila upp hela golvet för att lägga nytt.

Fråga: Är det någon som har en bra lösning på detta? Jag skulle gärna lägga trägolv uppe på skifferplattorna, men är osäker på hur golvvärmen skulle fungera då. Även tacksam för andra idéer eller erfarenheter.
 
Lägg någon heltäckningsmatta över tills bebisen blivit tonåring, för då kommer du önska att du hade ett stengolv där.... ;)

Golvvärmen kommer säkert att funka ändå, den blir väl kanske lite mindre effektiv, men funkar gör den nog.

Ett alternativ kan ju vara att lägga ett högtryckslaminat också. Fast det blir nog också både hårt och kallt på sommaren.

Ett trägolv funkar säkert också. Gäller bara att se upp med dörrar och golvhöjd, så dörrarna går att öppna.
 
C
Vi hade skiffer i en av hallarna. Så här löste jag det: Tjärpapp på skiffret o sen utjämning med sån där plast som man lägger under högtryckslaminat, o sen högtryckslaminat. Vi har inte golvvärme. Bara att ta bort laminatet om vi vill ha tillbaka skiffret....Det här gjorde vi för 5-6 år sedan o har hittills inte märkt några olägenheter....

Under skiffret finns en gjuten platta på mark
 
Flytspackla för att få golvet slätt och lägg därefter trägolvet, nackdelen är att du inte kan få tillbaka skiffergolvet
Det blir som om du skulle ha trägolvet på plattan, är det ojämnt så skulle jag tro att golvvärmen funkar sämre
 
Jag skulle fundera på en temporär lösning. Heltäckningsmatta eller plastmatta.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Ryamattor på väl utvalda platser.
Permanent ändring är kapitalförstörande.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
Är skiffergolvet mycket ojämt kan man lägga ut sand i ojämnheterna istället för att flytspackla. Många golvfirmor kör den metoden med bra resultat. Ett furugolv kan bli svårt då det måste skruvas men ett klickgolv av tex ek funkar fint. Golvvärmen tror jag inte det är något problem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.