Hej!

Vi har tillträde på ett hus om några veckor. Hur noggrann ska städningen av trädgården vara? Säljaren har haft trädgården lite som ett skrotupplag så det ligger lite armeringsjärn lite varstans, lite frigolit osv.
Det kan även finnas lite skräp som ligger under jord. Eventuellt gamla flaskor, burkar, konserver etc.

I vårt köpekontrakt står det bara att "säljarna svarar för att tomten vid tillträdet är avstädad".

Kan jag kräva av säljarna att ta bort allt från eller hur städat kan det anses vara?

Är det någon med erfarenhet?
 
Spontant skulle jag utgå från att med "avstädning" så avses lösöre, dvs inte växtlighet och döda växtdelar. Skulle det finnas lösöre kvar på tomten borde du kunna anlita en städfirma och skicka räkningen till säljaren, ev efter att först ha gett säljaren chansen att själv rätta till felet (dvs så som det fungerar med dålig flyttstädning).
 
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
Ranger skrev:
Hur noggrann ska städningen av trädgården vara? Säljaren har haft trädgården lite som ett skrotupplag så det ligger lite armeringsjärn lite varstans, lite frigolit osv.
Det kan även finnas lite skräp som ligger under jord. Eventuellt gamla flaskor, burkar, konserver etc.
Vad är lite armeringsjärn och lite frigolit? Går det att plocka bort på någon enstaka timme är det väl inte lönt att bråka om. En annan sak om du måste beställa container och grävare.

Nyfiken på varför du misstänker skräp under jord och hur du kan veta vad detta i så fall består av. Det som ligger under jord brukar ju inte direkt märkas innan man gräver fram det. Observera att jag inte menar att det är OK med en massa nedgrävt skräp utan bara är nyfiken på situationen.
 
Under en gran så står det exempelvis en pall med gamla leca-block. Ibland lite blåbärsris lite längre bort ligger en presenning med massa plaströr. Där ligger en ventilationskanal under en ormbunke. Lite frigolitbitar under en annan gran osv. Ungefär som en skogssoptipp. Det har lagrats material i trädgården en längre tid och det ligger lite synliga spår lite varstans från det helt enkelt.

Kan man kräva att det ska vara HELT rent på tillträdesdatumet om det står så i köpekontraktet att "tomten ska vara avstädad"?
 
Jag är ingen expert på dessa frågor så du får säkert bättre svar snart men jag tycker det låter för skräpigt för att vara OK. Ett första steg är väl att kontakta säljaren och be honom hämta sina prylar och se vart det leder.
 
Jag stödjer konceptet rätt ska vara rätt MEN är det lönt för er att bråka om saken? Det kanske tar mer tid och energi att ta upp detta med eventuellt efterföljande konflikt än att röja själva. Se det som ett bra tillfälle att känna tomten.

Jag skulle dokumentera skrotet för att ha på fötterna Om säljaren menar att skrotet är hans och värdefullt.
 
Städning bör ju rimligen innebära att allt "plockbart" skräp tas bort, om det finns skrot som genom åren blivit begravt så får man nog räkna med att det ligger kvar.

Som sagt, om det rör sim on någon sopsäck eller två som man själv plockar ihop när man fixar med trädgården så är det väl inte så mycket att bråka om, men här låter det ju som det kommer att behövas en container eller aillafall ett par rundor med släpvagn till tippen. Det bör man inte acceptera.

Jag tycker att TS bör ta upp det med mäklaren i god tid, så att mäklaren görs uppmärksam på problemet. Han bör kunna lägga lite press på säljaren. Jag tror att en lite kreativ mäklare, och ointresserad säljare troligen löser det genom att mäklaren fixar dit en firma som får röja i förväg, och lägger kostnaden ovanpå sitt arvode.

Det är ganska vanligt att mäklare får ordna med flyttstädning, städning inför visning, fotografering osv. Framförallt om det är ett dödsbo som säljer. Så de har upparbetade kontakter för sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.