Hej, jag fick lite problem med torktumlaren i helgen, då den helt plötsligt inte ville torka tvätten....

Jag tycker mig ha felsökt rätt mycket:

Det kommer inget vatten i kondensvattenbehållaren. Jag har spolat rent kondensorn, och tömt filtret.


Det jag har gjort är att skruva isär baksidan och kolla elementet. Det går 220 V över överhettningsskyttet, som fungerar (0 ohm). Det var väldigt luddigt runt slingorna, så jag gjorde rent och tryckte in överhettningsskyddet extra hårt, bara för att vara säker.


Jag har också kört maskinen med fläktskyddet borta, och det blir inte varmt för händerna på elementskyddet. Lite konstigt med 700 + 1800 W i elementet.


Sedan har jag ohm-mätt elementet, och en krets visar 30 ohm, den andra 70 ohm, och även 100 ohm tillsammans.


Termostaten har jag också mätt till 19 k ohm, alltså väldigt högt. Dock halveras motståndet när jag värmer med värmepistolen.


Sedan har jag mätt spänningen ut till elementet, där slingorna får runt 40-50 V vardera, alltså inte i närheten av de 220 V som går över överspänningsskyddet.


Kan någon vänlig själ baserat på det ovanstående säga om jag behöver beställa termostat, element, eller om det är något styrkort eller dylikt som gått sönder? Eller är det något annat som gör att det blir så här, något med kondensorn?

Är det värt att ta hit en reparatör, eller ska jag bara köpa nytt?


Tacksam för svar, det finns roligare saker att lägga pengarna på....



Mvh, Johan
 
A
jag undrar om du mäter rätt
för om överhettningsskyddet är noll ohm
så har du inget spänningsfall över det(220v)
en termostat har 0 ohm när den är kall
däremot om du har en termistor NTC kan värdena stämma
NTC´n kräver kretskort
Kretskortet blir då huvudmisstänkt
sitter troligt en triac eller relä som ha dåliga lödningar eller är defekta
du har ju två slingor i elementet vilket betyder att du har flera effekt lägen
blir det värme på syntet eller bomull?
provat tidprogrammet?
 
Hej och tack för svar!

Jag testade tidsprogrammet men ingen värme där heller.

Det är 220 över överhettningsskyddet, men lustigt nog är det inte 220 på elementet. Är inte det konstigt? Eller tänker jag fel? Det är tre stift i kontakten, 220 till överspänningsskyddet och 40-50 V till elementen. Är regleringen steglös till elementen eller av/på?

Jo det är ett NTC, enligt kopplingschemat.


Mvh, Johan
 
A
du har väl två termostater i värmepaketet varav den ena manuellt återställningsbar kollat båda?
steglös reglering tror jag inte finns
däremot har bosch/siemens ofta möjlighet till att koppla högre effekt om man har 16A fram.
ibland väljer man vid syntet att inte ha så hög effekt i elementet.
kolla kretskortet har för mig att det finns en annan tråd om någon triac man kan byta
 
Hej, tack för svar! Dock känns det som vi börjar ligga över min kompetensnivå. Maskinen är 10 år så det kanske börjar bli dags att byta....

jag ska leta reda på tråden.


Mvh, Johan
 
Enklast är att koppla förbi termostaterna (och överhettningsskyddet) för att testa om du behöver byta dessa. Klart på en kvart, sen vet du...
 
Koppla 220 direkt till elementen? Det låter lite riskabelt....
 
Jsoderbe skrev:
Koppla 220 direkt till elementen? Det låter lite riskabelt....
Termostaterna fungerar som en brytare, så det är inte det minsta riskabelt, om du inte håller fingrarna direkt på en oskyddad del av kopplingen när du slår på strömmen...
Deras uppgift är att slå ifrån elementet när det blivit tillräckligt varmt. Nu får du sköta den uppgiften istället ;-)
Bara för att testa om de är trasiga förstås. Du märker inom någon minut om det värmer med termostaterna bortkopplade
 
Jag har lagat en liknande: WXL-2501, en lödning till relät som sätter igång värmelementet var problemet, lödde om det så funkade det.

Kör du maskinen på 10A eller 16A-läget? Om du kör på 10A så testa att ställ om till 16A-läget och se om du får (lite) värme (då kör även 700W elementet)
 
Jsoderbe skrev:
Det är 220 över överhettningsskyddet
Exakt hur mäter du när du säger att "Det är 220 över överhettningsskyddet". Jag förutsätter att överhettningsskyddet fungerar som en brytare som bryter om det blir för varmt. Mäter du spänningen med testpinnarna på varsin sida om en brytare så får du noll volt om brytaren leder ström och runt 230 om den har brutit kretsen.

När du skriver "220 över överhettningsskyddet" tolkar jag det som att överhettningsskyddet brutit kretsen och att du därför inte får någon värme. Men jag kan mycket väl missförstå hur du mäter.
 
A
jo det var ju det jag menade

men kolla kretskortet jag tror att felet är synligt där där av den låga spänningen över elementet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.