Fadai
Förstår att man inte vill att fruktträd skuggas. Som andra föreslagit, låt grannen stå för det och ha lite koll så det blir bra.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Eftersom det är ett så högt träd så kommer jag nog alltid att behöva anlita en arborist för att hålla efter det i så fall. Ser inte att det är något som jag skulle klara av själv.

Anna_H Anna_H skrev:
Att ha träd är aldrig en engångsfix. Men det är ju bara första gången det behöver kosta något, om man inte vet hur man gör. Sedan är det ju bara att gå över det regelbundet efter den form man valde då.

• Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
Lönn tål hamling bra men det är något som bör göras från unga år och följas upp med årlig hamling då lönnar slår kvastar av skott där grenarna kortats in.

En så stor lönn som denna kommer sannolikt inte att bli fin även om arbetet utförs av en arborist. Det kommer att bli ett stympat träd vilket inte är detsamma som ett beskuret träd.

Vill du gå din granne till mötes kan du ju ta bort hela trädet och ersätta det med en mindre lönn, det finns många att välja på som är oerhört vackra och aldrig blir stora. Men, det är förstås förenat med kostnader.

överlever detta träd (avsågat på mitten)?

Tillägg;
Försökte länka till ett annat inlägg om lönn här på forumet men det fungerade inte.

• Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 6 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Jag bor i ett villaområde i en mindre stad. På min tomt har jag en stor lönn, kanske ca 15 m hög. Min granne har nu frågat mig om jag övervägt att "ta ner toppen" något på lönnen eftersom den tydligen skuggar ett av hans äppelträd och att den som beskär hans träd har påpekat att det är negativt.

Jag har inte haft en tanke på att göra något åt min lönn, om det inte skulle visa sig behöva göras av säkerhetsskäl förstås. Men det är ett stadigt träd så det har liksom inte heller varit aktuellt. Jag gillar dessutom stora träd och lönnens nedre delar är oss till hjälp som insynsskydd. Har liksom annat att lägga pengar på i dessa tider. Är dessutom osäker på hur en beskärning skulle påverka lönnen, den skjuter ju ofta iväg störiga markskott och det kanske blir värre om man ger sig på den på det sättet. Och jag vet inte hur det skulle se ut heller. Men kanske framförallt har jag ju alltså ingen stor lust att ge mig på mitt träd bara för att grannen nu råkar vara übernoga med sin trädgård (eller i vart fall mycket mer noga än vad jag är, jag håller efter min trädgård men i stort sett bara genom att klippa gräs, häckar och buskar).. Samtidigt är jag ju förstås mån om grannsämjan, och jag vet ju alltså hur viktigt trädgården är för min granne.

Men min fråga är egentligen vad ev. regler säger om saken? Och vad kan egentligen (vid sidan av ev. regler) förväntas av mig som hänsynsfull granne? En viss överskuggning från träd på grannens tomt får man väl räkna med tänker jag? Det är ju inte jag som har planterat trädet, det är som sagt ett stort träd som har stått där länge. Grenarna hänger i huvudsak inte heller in över grannens tomt. De få grenar som gör det kan jag såklart ta bort, men det skulle inte lösa grannens skuggproblem och grannen vill ju alltså att jag ska ta ner lönnen på höjden, uppifrån alltså, Trädet (stammen) står ca 5 m från grannens tomt.

Edit: bild på min lönn och grannens äppelträd. Hur lång tid per dag som mitt träd rent faktiskt skuggar hans vet jag faktiskt inte, men ska försöka hålla koll på det i sommar.
Vinterlandskap med snötäckt mark, lövträd utan löv, hus i bakgrunden, molnig och solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Edit58 och 16 till
  • Laddar…
det trädet (lönnen) är inget man bara kapar toppen på! Man ska inte "hamla" på redan vuxna träd.
Bland annat kan man inte med bästa vilja i världen kalla det vackert, sårytan vid första beskärningen blir onödigt stor och de nya skotten sitter dåligt förankrade.
(Dock skulle grannen behöva beskära sitt äppelträd lite. Det ränner iväg åt alla håll.)
Men föreslå att en arborist kommer o besöker din lönn lite, glesar ut den etc. Låt grannen vara med på besiktningen och se kostnadsförslaget. Kolla hur stor betalningsvilja det finns hos grannen efteråt.

• Gilla
Claes Sörmland och 19 till
  • Laddar…
N
Träd skall man vars rädd om. Hade inte rört lönnen om den varit min av de skäl som är aktuella i ditt fall. Grannens äppelträd överlever säkert ändå. Ser själv att mina inte tycks lida av "sällskap" av såväl asp som lönn i sin närhet.

• Gilla
Fox Lane och 12 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
Edit: bild på min lönn och grannens äppelträd. Hur lång tid per dag som mitt träd rent faktiskt skuggar hans vet jag faktiskt inte, men ska försöka hålla koll på det i sommar.
[bild]
Visst kan man ta in och glesa ur den kronan rätt rejält, men är inget litet jobb och för att få det snyggt krävs känsla, och det kommer behöva upprepas regelbundet.

Åas, om inget görs kommer trädet fortsätta bli högre år för år, det är lång ifrån färdigvuxet.

• Gilla
noob2020 och 3 till
  • Laddar…
Konstiga regler vi har i Sverige.
Man får inte bygga ett staket högre än 1,2 utan grannsamtycke/bygglov, men det är OK att träd växer till det tiodubbla och skymmer för grannen.
Till yttermera visso kan trädfällning på egen tomt sen kräva marklov om kommunen tycker de är "värdefulla inslag" i landskapsbilden :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Donn och 16 till
  • Laddar…
Det är inte aktuellt att jag ska ta ner lönnen, det var inget alternativ över huvudtaget och det har min granne inte bett om heller.

M MagHam skrev:
Konstiga regler vi har i Sverige.
Man får inte bygga ett staket högre än 1,2 utan grannsamtycke/bygglov, men det är OK att träd växer till det tiodubbla och skymmer för grannen.
Till yttermera visso kan trädfällning på egen tomt sen kräva marklov om kommunen tycker de är "värdefulla inslag" i landskapsbilden :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vilket träd var där först? Din lönn eller grannens äppelträd. Om din lönn är äldre så borde grannen valt en annan plats för ett äppelträd.

• Gilla
Bengt Numelin och 9 till
  • Laddar…
L looserskin skrev:
[bild]
Det finns en app som heter Suncalc, där kan man se exakt hur solen rör sig på en plats en given dag. Man ser ju inte skuggan förstås, men kan iaf få ett hum om det hela!

• Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
Jag vet inte. Vår lönn var rätt stor redan när vi flyttade hit för tio år sedan. Hela villaområdet är dock byggt på en gammal fruktodling så grannens äppelträd kan mycket väl vara riktigt gammal också.

W Wolfendorf skrev:
Vilket träd var där först? Din lönn eller grannens äppelträd. Om din lönn är äldre så borde grannen valt en annan plats för ett äppelträd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du har ett vackert träd, jag hade inte beskurit det alls. Risk att det skjuter en hel del vattskott om det beskärs och då blir tätare än det var innan. Att träd skuggar varandra får man leva med som trädgårdsägare. Grannen ser ju dessutom ut att ha ett äppelträd till. Som trädgårdsmästare får jag ibland frågan från grannar om man inte kan ta lite extra på trädet jag beskär eftersom just det trädet skuggar deras tomt, jag nekar alltid. Jag gör det som trädet mår bra av. Här är också svaret enkelt: ditt träd skulle må sämre och bli fulare av att beskäras.

• Gilla
  • Älska
Donn och 25 till
  • Laddar…
Trädet står väl så det inte skuggar din tomt bara grannen som blir drabbad ?
Ganska vanligt i äldre villaområde.

Dåligt att ens låta träde bli så högt. Skärp dig och visa hänsyn mot din granne.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
bygglov och 21 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Lönnar tål hamling och kraftig beskärning. Det är alltså inte alls dumt att beskära kraftigt ganska regelbundet, så att du får den effekt du önskar samtidigt som grannen slipper störas.

Bifogar bild på några lönnar som behandlas regelbundet på det sättet, på Mörmovägen i Skoghall. Hade tänkt skicka från kommunhuset i Munkfors också, men googlebilen hade visst inte kört förbi där.
[bild]
ja men ts vill ju ha ett stort träd ,det kallar inte jag det där

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.