Hej! Jag har en tvättmaskin placerad direkt till höger om vårt handfat i badrummet, och som är kopplad till handfatets vattenlås.

Har googlat till mig att det är bäst att låta slangen ta ett varv OVANFÖR tvättmaskinen innan den slinker ner igen. Så har vi gjort och det funkar bra. Den går upp, sen ner, sen upp till vattenlåset (Se ritat i kommentar).

Av estetiska skäl skulle jag dock vilja slippa ha en slang ovanför tvättmaskinen. Och när jag kollar i instruktionsboken tolkar jag det som att man kanske inte behöver ha det så alls?

Jag vill att slangen går direkt från tvättmaskinen ner till ca 10-15 cm ovan golvet, in under kommoden som hänger direkt till vänster om tvättmaskinen och sen upp igen till vattenlåset (där den ska göra en upp och ned-vänd u-böj, så som i bruksanvisningen).

Tror ni på det, eller missförstår jag bruksanvisningen?
 
  • Instruktionsmanual på svenska, rörande vattensäkring och tömning av vatten för hushållsapparater med diagram och bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk instruktionsmanual för installation, koppling av avloppsslang, elektrisk anslutning, tillbehör för hushållsapparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vet inte om det blir tydligare här. Det gröna är så slangen går nu, men jag vill helst ha det som det gula. Funkar det eller glömmer jag något?
 
  • Abstrakt digital illustration: två kvadratiska former, gul slingrande linje, minimalistiskt, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
Jag har inte haft någon tvättmaskin som har krävt att slangen skulle vara ovanför tvättmaskinen, däremot att om slangen har börjat nere vid golvet att den ska gå i en båge upp till strax under tvättmaskinens överkant. Men sånt varierar mellan olika maskiner och därför bör man följa bruksanvisningen. I din verkar det inte stå något om att slangen ska gå ovanför tvättmaskinen heller. Däremot i 5.5 punkt 5 avslutande info står det något om en loop så det behöver du följa, loopen ska vara så hög att den är ovanför handfatets botten. Detta är för att du ska märka om det blir stopp i handfatsavloppet innan vattnet går baklänges in i tvättmaskinen. Du kan alltså inte göra exakt som du har ritat utan slangen måste högre upp vid handfatet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte haft någon tvättmaskin som har krävt att slangen skulle vara ovanför tvättmaskinen, däremot att om slangen har börjat nere vid golvet att den ska gå i en båge upp till strax under tvättmaskinens överkant. Men sånt varierar mellan olika maskiner och därför bör man följa bruksanvisningen. I din verkar det inte stå något om att slangen ska gå ovanför tvättmaskinen heller. Däremot i 5.5 punkt 5 avslutande info står det något om en loop så det behöver du följa, loopen ska vara så hög att den är ovanför handfatets botten. Detta är för att du ska märka om det blir stopp i handfatsavloppet innan vattnet går baklänges in i tvättmaskinen. Du kan alltså inte göra exakt som du har ritat utan slangen måste högre upp vid handfatet.
jättebra, tack!
Okej, hur får det mig att märka att det blir stopp i handfatsavloppet? Genom att vattenytan höjs så det blir vatten i handfatets botten?

Hur lång ovanför botten ska den gå tycker du?
 
BirgitS
Precis så märker du det.
Ju högre desto bättre :)
Samma sak med avloppsslangen från diskmaskinen också.
 
Jättebra tips, tack så mycket. Den slangen som är förinstallerad är något kort för att kunna dra den hela vägen upp. Att byta ut en sån slang, är det något man kan göra själv tror du? Clas Ohlson har en något längre slang som bör funka bättre.
 
BirgitS
Hur mycket ovanför handfatets botten räcker slangen till, utan byte alltså?
Jag vet inte hur man byter avloppsslangen, men se första Info under 5.5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.