Håller på att göra ett badrum och det har blivit dags att handla toalettstol. Har tittat lite på Ifö spira (6260) som ju är utan spolkant.

Är det någon som har bra eller dåliga erfarenher av dessa?

Annars är det nog en vanlig Ifö sign (6860) som är aktuell, den verkar pålitlig och beprövad vad jag förstått.

Skiljer ju inte något större i pris, det är väl mest att man är skeptisk mot nyheter
 
R
Har inte sett utan spolkant , men med en så spolar det väl i hela holken
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Har inte sett utan spolkant , men med en så spolar det väl i hela holken
Har en ifö utan spolkant, fungerar bra. Porslinet är av bra kvalitet så smuts inte fastnar så lätt
 
  • Gilla
Landmer och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in en Ifö Spira Art utan spolkant när vi renoverade badrummet. Vi är supernöjda med den. Lätt att hålla ren.
 
R rävlyan skrev:
Har inte sett utan spolkant , men med en så spolar det väl i hela holken
Har en sån, där är ett sanslöst tryck i den så spolar gör den definitivt. Vattnet sprids bakifrån där det kommer ut och längs kanterna så rent vattenmässigt blir det som att ha en spolkant. Den är lite "kort" eller flack är väl min enda negativa kommentar.
 
Tack så mycket för svaren! Det låter ju inte som det skulle finnas något negativt med att slippa spolkant :)
 
Jag skulle aldrig köpa en Ifö utan spolkant, har en sån på jobbet och den är helt värdelös.
Man måste stå så långt ifrån toaletten som det bara är möjligt för att inte bli helt nedstänkt vid spolning. Dessutom får den inte riktigt iväg alla godsaker vid första spolförsöket.
Riktigt ofräscht med andra ord!
 
J Johan byggare skrev:
Man måste stå så långt ifrån toaletten som det bara är möjligt för att inte bli helt nedstänkt vid spolning.
Jag har läst (minns inte var) att man alltid skall ha locket nedfällt när man spolar.
För det kan alltid stänka ut otrevligheter om man spolar med öppet lock.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har läst (minns inte var) att man alltid skall ha locket nedfällt när man spolar.
För det kan alltid stänka ut otrevligheter om man spolar med öppet lock.
Det är möjligt men jag har i varje fall aldrig varit med om att det stänker så här mycket med någon annan toalett-typ...
 
Har själv stött på några spira och aldrig sett något stänk eller problem med dem. En barnsjukdom kanske?
 
Vi har inga problem med vatten som stänker ut vid spolning i vår Spira.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
nikasp
Jag är klart nöjd, stänker inte det minsta och lätt att hålla rent. Vi har haft vår tron sedan juni 2018. var också lite orolig för stänk men det är inget problem alls, behöver INTE stänga locket eller så.
 
Men vad är egentligen den stora nackdelen med spolkant?

Jag har aldrig haft någon WC utan spolkant. Jag kan ju och andra sidan inte riktigt se nackdelarna med spolkanten? Vad spelar det för roll om det blir lite kalkavlagringar och sådant där under? Det är ju liksom en del av vattnets framledningssystem. Det utgör ju också en tydlig gräns för var toans utsida sluta och insidan börjar så att säga. Städa med borste upp till kanten. Och trasa från andra hållet.
 
nikasp
O Olf Oggler skrev:
Men vad är egentligen den stora nackdelen med spolkant?

Jag har aldrig haft någon WC utan spolkant. Jag kan ju och andra sidan inte riktigt se nackdelarna med spolkanten? Vad spelar det för roll om det blir lite kalkavlagringar och sådant där under? Det är ju liksom en del av vattnets framledningssystem. Det utgör ju också en tydlig gräns för var toans utsida sluta och insidan börjar så att säga. Städa med borste upp till kanten. Och trasa från andra hållet.
Kanske ingen enorm skillnad men är snabbt och lätt att komma åt på både in och utsida. Blir rimfree på gästtoalett och i torpet längre fram.
 
Flera erfarenheter med tron utan spolkant?
Min mugg hemma krånglar, så tänkte investera i en ny.
Då står utan spolkant på tapeten, så finns det fler erfarenheter samlade så ge gärna feedback.

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.