1 288 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
TN-C-S med kanske för liten kabel
Sida 1 av 2
Hej allihopa,
Jag är ny på detta forum så låt mig presentera mig själv. Jag heter Klaas och har flyttat till Sverige från Nederländerna sedan februari. Vi har köpt ett hus och är väldigt nöjda med det här huset. Jag är nyfiken på vår eluppkoppling. I Nederländerna har vi främst TT-jordanslutningar. Här i Sverige har vi nu en TN-C-S anslutning. Denna delas endast till en 5-ledaranslutning i husets mätarskåp. En 4-ledarkabel (4m) går från mätarskåpet på utsidan av huset till mätarskåpet inuti. Denna 4-ledarkabel har en yta på endast 6 mm2. Är detta tillåtet? Jag läste överallt om standarden på minst 10mm2 för PEN-ledaren. Huset är byggt 1946.
Eftersom det här är ett ganska tekniskt språk måste jag ibland använda Google translate. Om min svenska inte stämmer helt vill jag be om ursäkt på förhand.
Med vänlig hälsning Klaas
Jag är ny på detta forum så låt mig presentera mig själv. Jag heter Klaas och har flyttat till Sverige från Nederländerna sedan februari. Vi har köpt ett hus och är väldigt nöjda med det här huset. Jag är nyfiken på vår eluppkoppling. I Nederländerna har vi främst TT-jordanslutningar. Här i Sverige har vi nu en TN-C-S anslutning. Denna delas endast till en 5-ledaranslutning i husets mätarskåp. En 4-ledarkabel (4m) går från mätarskåpet på utsidan av huset till mätarskåpet inuti. Denna 4-ledarkabel har en yta på endast 6 mm2. Är detta tillåtet? Jag läste överallt om standarden på minst 10mm2 för PEN-ledaren. Huset är byggt 1946.
Eftersom det här är ett ganska tekniskt språk måste jag ibland använda Google translate. Om min svenska inte stämmer helt vill jag be om ursäkt på förhand.
Med vänlig hälsning Klaas
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 544 inlägg
Kravet på 10 mm² för PEN-ledare kom 1994. Så det är vanligt att gamla hus har en klenare kabel. Reglerna är inte retroaktiva. Det handlar om skydd mot mekanisk skada, så 6 mm² fungerar utmärkt om kabeln är frisk och inte är utsatt för åverkan någonstans.
Vill bara skriva att jag är mycket imponerad av svenskan. Nog för att just ni från Nederländerna verkar ha väldigt lätt för att lära er bra svenska, men jag blir alltid lika imponerad. Oavsett hur mycket Google translate du har använt så... 👌
Tack snälla!! Jag tycker om att lära svenska men tror att det kanske kan vara lite svårt om säga något ordentligt 😅. Ni svenskar pratar alla så jättebra engelska men jag tycker ändå att det är bra för mig att försöka prata svenska. Även om jag ibland gör en del misstagpacman42 skrev:
En annan fråga till... Det verkar ingen jordkoppling i huset till vattenrör. Vattenrör kommer genom källarens golvet i en plaströr. Från mäteren är rör av koppar. För jag har inte så mycket erfarenhet av TN-C-S; det skulle vara kopplat med alla ledande material eller?
Jag tänkte att göra om normcentraler i framtiden. Nu finns det bara en jordfelsbrytare men jag vill ha två och ordna om grupperna så jag kan sprid lasterna bättra på faserna. Skulle jag göra om det med TN-S koppling då?D Dilato skrev:
Om de är gjorda i plast kan de inte föra in en annan potential och är således ingen främmande ledande del och behöver inte anslutas till skyddsutjämningen (huvudjordningsskena)K KlaasY skrev:
Det var mer vanligt förr att det var metalliska inkommande rör.
Ja, TNS är alltid att föredra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 544 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 544 inlägg
Inte så stora fördelar att det är värt att byta kabeln. Men jag läser nu att det handlar om 4 meter? Från utsida till insida huset? Då kostar det ju inte så mycket om man vill. Men du tjänar fortfarande ingenting om du inte kan ansluta N och PE på ett bra sätt i mätarskåpet på utsidan. De ska helst sitta på olika plintar. Om du sätter dem under samma skruvklämma kan du lika gärna hoppa över bytet av kabel, åtminstone så länge du har nuvarande mätarskåp.K KlaasY skrev:
Det stämmer. Kabeln är bara 4 meter långt så det skulle inte kosta så mycket.Bo.Siltberg skrev:
Finns det några andra fördelar med att byta ut kabeln? Antag att PEN-ledaren skulle gå sönder, finns det fortfarande risk för spänning på jordskydd? Det gör ingen skillnad, eller hur?
Jag tänker om att minska risken för att något gick fel. I Nederländerna hade varje hus ett jordspett i marken vilket släppte av spänningarna. Det låter kanske farligt om att ha spänning på skyddar med TN-C. Eller är jag för rädd?