Det är som sagt vanligt med klen matning i hus med gas.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 25 år sedan uppgraderade vi elen i samband med stammbyte, men inte så mycket att det kunde räcka till elspisar. Vi hade 7 matningspunkter från elnätet (7 kvarter), totalt ca 800 lgh. Varje matning var på 85A.

OM vi skulle satsat på fullständig uppgradering så hade elombyggnaden varit droppen som gjrorde att vi skulle varit tvungna att evakuera husen, till en kostnad på ca, 10 milj. Det var planerat för en tillfällig barackstad i 3 våningar. Vi skulle också tvingats att flytta alla elmätare till mätarrum i källaren, det skulle blivit 26 mätarrum, många av dem skulle inkräktat på kommersiella lokaler i bottenvåningen, med ytterligare kostnader för föreningen.

Nu ökade vi matningspunkterna till 250A, och drog om all el. Kostnaden för hela föreningen blev ca 5 milj. En besparing på 20 - 25 milj. jämfört med "totalplanen". Vi gjorde ett antal små besparingar i hela stambytesprojektet, och fick ner kostnaden till ca 65 milj, från planerat 300 milj (slutnotan blev visserrligen 75 milj. pga. några sena tillägg).

På den tiden var elnätet i Stockholm grovt underdimesnionerat. elsäkerhetsverket klagade efter att överbelastade kablar i gator och elskåp spontanantände vid flera tillfällen. I vår förening vägrade Stockholm energi att öka matningen, det var först ett år innan vi stammbytte som de byggde ut matningen med nya transformatorstationer i området. Jag mätte vid ett tillfälle att jag hade 185V i vägguttagen i min lägenhet.

Mikael Jacob Edström skrev:
Grannen som fick avslag precis har redan gjort eldragningen på fasaden (mot gården) och genom delar av trapphuset utan att fråga
Folks idioti upphör aldrig att förvåna...

Hej!

Nu har jag tagit en bild. Det är alltså den svarta VP-röret. Jag får det till minst 20 mm.

Vad betyder detta i våra chanser tror ni?

IMG_1208.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
När du säger VP-rör, menar du då det i metall? Mät tjockleken på kabeln som kommer ut, är den större än 16mm borde du kunna få i en AceFlex 5G6 (kanske.... om det inte är för krokigt).

När man ser de andra kablarna runt omkring ser det ut som att det är läge för en allmän översyn av elen i den där lägenheten.... Det vore t.ex. bra att kontrollera att det inte ligger spänning på de där som ser ut som teleledning eller ännu värre den där tvinnade som ser ut som knoppledning. Rör inte sakerna själv bara, gammal tygisolerad kabel kan falla sönder väldigt lätt...

Man får hoppas att de som ser ut som teleledning faktiskt också är det men man vet aldrig... Sen ser det ut att finnas lite gammal metallmantlad kulo också....

• Gilla
GrevenErik
  • Laddar…
När du säger VP-rör, menar du då det i metall?
Jag tror det svarta röret är gjort av någon form av hårdplast.

tommib
Det spelar egentligen inte någon roll vad röret är gjort av. Mät ytterdiametern på den svarta kabeln som kommer ut. Är den >16mm bör du/elektrikern kunna få i en AceFlex 5G6 (Yd 15mm). Sen gäller det att mätarplatsen i källaren är lätt modifierbar också, men det kan inte jag svara på...

Jag tror att röret är ett metallrör. Metallrör var vanligt förr.

Rör på 16 mm kan inte ha en kabel över 13-14 mm.

Det är nog en 22.5 mm plicaslang som syns på bilden, dvs ett forntida flexrör som säkert senare går över i ett lika grovt stålrör. Bör inte vara något problem att dra i en lämplig kabel 6 mm2 där de minsta ligger på diam 14 mm, största frågetecknet är nog som sagt hur det ligger till i matande ände.

Vad är det för kabel som redan ligger i röret?

Mycket kabelsmörjmedel så borde det gå bra.

Jag vet inte mer än att det är elkabeln från källaren upp till lägenhet och att det är 10A enfas uppe i lägenheten och 16A enfas nere.

tommib
Du måste nog ta in en elektriker som kan titta i skåpet på mätarplatsen och bedöma förutsättningarna. Alt. fråga styrelsen (men de avslog ju din grannes ansökan).

Självklart ska elektrikern titta på det här.

Förtydligande var att styrelsen inte godkände att dra elledningar på fasaden och genom trapphuset på ett-så-snyggt-sätt.

tommib
Självklart ska elektrikern titta på det här.

Förtydligande var att styrelsen inte godkände att dra elledningar på fasaden och genom trapphuset på ett-så-snyggt-sätt.
Ja, det var ju inte så förvånande. Men varför gjorde grannen det? Var han bara dum i huvudet?
Det jag menade med elektrikern var att det med informationen vi har inte går att uttala sig om huruvida mätarplatsen lätt går att bygga om till trefas, och det kan vara svårt att få till bilder på det. Alltså är det bäst att ta in en elektriker om du tänker gå vidare med detta. Kolla gärna med styrelsen först ;)

Jag vet inte mer än att det är elkabeln från källaren upp till lägenhet och att det är 10A enfas uppe i lägenheten och 16A enfas nere.
Har du en jäkla tur går det att utöka/säkra upp bef kabel, men det måste som sagt någon behörig kika på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.