Behöver dra en extra 1,5mmfk i 16mm rör. Inget långt avstånd men det tar stopp med dragfjädern.
Tänkte använda en fk som dragtråd (o dra två nya). Har något tips på en bombsäker knop/fästning?
 
Elektrikern har nog sina egna knopar han gärna använder och vill/behöver nog inte ditt tips. :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Ja alltså jag är ju inte elektriker. Jag ska dra en kabel själv alltså.
 
E EyEr0n skrev:
Elektrikern har nog sina egna knopar han gärna använder och vill/behöver nog inte ditt tips. :)
Det där var ju ett onödigt, drygt svar. Bättre då att inte svara alls.
Som svar på frågan: Inga knopar som tar upp plats och fastnar. tvinna ihop och tejpa med så smalt tvärsnitt som möjligt.
 
  • Gilla
Needas och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar skala up 4-5 cm o ögla ihop ändarna. Sen lite silvertape som smörjs med lite stearin eller dyligt. O jag är inte heller elektriker, men jag kan försöka hjälpa, istället för att komma med svar som mest liknar goddag yxskaft.
 
  • Gilla
Apexer och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om man kan dra nya trådar i rör där det redan finns trådar. Jag brukar dra ut alla trådar med de nya trådarna fästa i de gamla. Jag tvinnar ihop trådarna över en ganska stor längd, och de nya trådarna inte på samma ställe utan med viss offset. Kanske onödigt krångligt.
 
Lättast är att dra om alla Hur många är det
 
Om jag känner mig för snål för att slänga de gamla trådarna så brukar jag fästa befintliga trådar i dragtråden och dra ut dem. Sedan fäster jag en ny tillsammans med de gamla och drar i dem igen med dragtråden. Dra i en till medan de gamla är kvar 'brukar jag inte lyckas med. Det finns även smörjmedel som kan underlätta en del.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om jag tapper alla trådar och har ett tomt rör så trycker jag inte in dragfjäder utan jag suger en tunn lina genom röret med hjälp av dammsugare .
 
C calvin82 skrev:
Behöver dra en extra 1,5mmfk i 16mm rör. Inget långt avstånd men det tar stopp med dragfjädern.
Tänkte använda en fk som dragtråd (o dra två nya). Har något tips på en bombsäker knop/fästning?
Skala upp och tvinna ihop, ev med lite tejp runt. Tejpa år rätt håll, så att det inte blir en kant framåt.
 
Tack för bra tips. Ska testa att dra en först. Funkar det inte får jag dra ut allihop.
( bra grej med tejpning åt rätt håll)
 
Det funkade fin-fint att dra igenom. Jag gjorde så att jag skalade ca 15cm på varje tåt, knipsade bort hälften av kardelerna, tvinnade ihop (ögla på mitten), tejpade och sen på med rejlt med smörja.
 
  • Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.