Hej!

Jag har läst och haft mycket nytta av detta forum genom åren, men detta är min första tråd. Jag har verkligen försökt söka efter svar på detta, men utan lyckas. Tack för tålamod med min låga kunskap.

Jag ska sätta upp en 20kg kristallkrona i taket. På plast-lamputtaget i taket står det "Max 15kg". Jag skruvade bort lamputtaget och finner att denna är skruvad i något som ser ut som slutet på ett rör, med två gängade hål i periferin. Elen är givetvis framdragen genom detta rör. Se min första bild.

Till min fråga: Om jag ersätter plast-lamputtaget (den som är märkt med "Max 15 kg") med ett litet metallbeslag som är förankrat i samma gängade hål, som på bild nr 2. Kommer detta hålla för 20kg? Jag kan inte hitta någon information om det här röret med de gängade hålen. Är det någon som vet vad det är? Min förhoppning är att det är en rejäl fläns som är ingjuten i betongen och att jag således kan använda den för att hänga upp lampan.

Huset är ett flerbostadshus byggt 2017 av JM.

Ett alternativt är givetvis att borra helt nya hål intill och sätta upp den med ett mer rejält fäste. Men då måste jag dra sladden utanpå. Samt att lampan inte kommer hamna exakt där jag vill ha den (där dagens lamputtag sitter).

Stort tack för tankar kring detta!

Med vänliga hälsningar,
IAW

• Tak med ett plast-lamputtag märkt "Max 15 kg", två gängade hål och ett metallskelett syns, samt ledningar och en ny eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt improviserat beslag monterat i tak, med elledningar synliga och två gängade hål där ett plast-lamputtag tidigare satt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med beslaget på din bild kommer det att funka fint för 20kg.

• Gilla
Iawest
  • Laddar…
Börja med att hänga något mjukt på 40kg i beslaget. Gunga det sedan fram och tillbaka några gånger. Håller det så har du en tillräckligt bra lösning.

pacman42 pacman42 skrev:
Börja med att hänga något mjukt på 40kg i beslaget. Gunga det sedan fram och tillbaka några gånger. Håller det så har du en tillräckligt bra lösning.
Jo, det är ju en metod. Men vill gärna känna mig hyfsat säker innan jag gör det testet. Om det faktiskt fallerar kommer det riva med sig en del.

Det jag hoppas på är att någon vet ganska specifikt vad det är för rör som sitter i taket och om det är något stadigt förankrat i betongen eller om det är nåt nån har "limmat" dit i efterhand och att det inte är strukturellt förankrat så att säga.

Det är inte ett rör utan en takdosa du ser. Eftersom det är betongtak är det en takdosa för ingjutning. Den är ingjuten i betongen och sitter fast mycket bra.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för valv/bjälklag, det ser grängar ut och troligen betong. knacka på taket, stumt är betong. Dom gängade på sidorna är fästa i en plåtbit. Så om det är betong ingjutna tillsamman med plåtbiten på baksidan av dosan och håller bra mycket.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det svagaste är nog skruvarna...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad är det för valv/bjälklag, det ser grängar ut och troligen betong. knacka på taket, stumt är betong. Dom gängade på sidorna är fästa i en plåtbit. Så om det är betong ingjutna tillsamman med plåtbiten på baksidan av dosan och håller bra mycket.
Det är definivt betong! Jag borrade ett hål för persienn för några år sedan. Det är först cirka 15-20mm gips, sedan är det stenhård betong.

I Iawest skrev:
Det är definivt betong! Jag borrade ett hål för persienn för några år sedan. Det är först cirka 15-20mm gips, sedan är det stenhård betong.
15-20mm gips i taket? Inte så bra kanske för hållfastheten i dosan då.

Tack för tipset om takdosa. Det var det magiska ordet. Nu googlar jag så förstår jag hur det måste se ut. Att den är ingjuten i betongen som ni säger.

Brukar takdosan ha någon form av "struktur" på utsidan? Alltså den sida som är i kontakt med gjutmassan. Om den har det lär den vara väldigt fast förankrad när betongen stelnar. Men om den är en slät cylinder känns det inte särskilt starkt? Då skulle den väl kunna glida ut vid tillräcklig belastning? Eller missar jag något?

Tack igen för alla svar!

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
15-20mm gips i taket? Inte så bra kanske för hållfastheten i dosan då.
Hmm, jag kanske överdrev lite när jag skrev 15-20mm.

Men när jag borade så upplevde jag att det var först ett väldigt mjukt skikt på minst 10mm, sedan blev det mycket hårdare när jag kom till betongen. Jag använde slagborr så jag kunde komma igenom betongen men då fick maskinen jobba lite, så att säga.

Oavsett är insidan av dosan flera centimeter djup, så det är ingen tvekan att den är djupare än gipslagret (eller vad det är..)

Igen, ni får ursäkta min okunnighet. Riktig kontorsråtta här 🤓

Det mjukare lagret är säkert puts.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Du kan vara lugn. Dosan kommer inte att glida ur betongen.

• Gilla
Iawest
  • Laddar…
A
Är det där nya fästet anslutet till skyddsjord?
Då det är en utsatt del måste det utföras och kontrolleras.

P
I Iawest skrev:
Jag använde slagborr så jag kunde komma igenom betongen men då fick maskinen jobba lite, så att säga.
Gissar att du kan ha gips på väggen men har du det även i taket? Kanske inte. Inte puts då?
Vilket som så går det ju att borra djupare och sen använda plugg för betong.
Jag skulle nog inte använda takdosans skruv. Sätt ett täcklock med ledningsutlopp.
Sen om du behöver en trafo så se om du inte kan hitta en rund som får plats i takdosan.

Men byt till en borrhammare isf slagborr. Med en slagborr så får du jobba i evigheter.
Hyr en borrhammare och lämplig borr till den då den inte använder vanliga borrar.
Du gör ett hål på några sekunder. Gå till någon Ramirent, Cramo eller annan maskinuthyrare i närheten. Små maskiner brukar man få hyra som privatperson.
Annars tror Hornbach/Bauhaus hyr ut men dessa maskiner är inte så väl hållna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.