Hej

Vår ena tvättmaskin i källaren har gått sönder och nu undrar jag vilka tvättmaskiner, alltså modeller, som skulle kunna funka? Vi är 20 lägenheter, bara ettor, och tvättstugan används nog 2-3 ggr per dag. Vi har två maskiner, och vissa tvättar ju bara en maskin så användarsnittet blir ju lägre på dem.

När jag kikar runt finns det många proffsmaskiner, men väldigt dåligt med info kring vilka som passar vår verksamhet. De nämner mer hotell och företag som tvättar 2-3 ggr per dag.
 
F Frsto skrev:
Hej

Vår ena tvättmaskin i källaren har gått sönder och nu undrar jag vilka tvättmaskiner, alltså modeller, som skulle kunna funka? Vi är 20 lägenheter, bara ettor, och tvättstugan används nog 2-3 ggr per dag. Vi har två maskiner, och vissa tvättar ju bara en maskin så användarsnittet blir ju lägre på dem.

När jag kikar runt finns det många proffsmaskiner, men väldigt dåligt med info kring vilka som passar vår verksamhet. De nämner mer hotell och företag som tvättar 2-3 ggr per dag.
När jag satt i styrelsen i en brf för några år sedan så kontakta jag ett företag som håller på med hushållservice, dem sålde maskinen bar ut den gamla och installerade. Vi var i samma antal som er!

Blev en maskin för hemmabruk men den dyraste varianten!

Annars får man upp https://www.podab.se/produkter/prod...mljkHz429zKht2okf7BwfcMmNowvDDIIaAkkNEALw_wcB

Men känns att det är för större föreningar där maskinerna går dygnet runt!
 
Jo det är konstigt att företagen inte anger hur många tvättar de är dimensionerade för. Kan även tänka mig att många maskiner har korta tvättprogram.
 
Om vi antar att det stämmer med ex. 4 maskiner per dag, vilket ger 2 tvättar per dag per maskin. Så är väl det ungefär vad många småbarnafamiljer kör normalt, på bara ett hushåll.

Och en tvättmaskin brukar väl överleva minst 5 år även för en småbarnsfamilj.

Så en vanlig hemma maskin borde klara jobbet rent slitagemässigt. Sedan kanske det finns andra egenskaper på "tvättstugemaskiner" man skulle behöva (har inte använt tvättstuga själv på 35 år).
 
Vågar man gissa att du har egen tvättmaskin i lägenheten eller kör du bara kemtvätt 😊.

Jag köper faktiskt ditt resonemang men vill nog ha en proffsmaskin för att undvika gnäll om det inte skulle funka.
 
F Frsto skrev:
Hej

Vår ena tvättmaskin i källaren har gått sönder och nu undrar jag vilka tvättmaskiner, alltså modeller, som skulle kunna funka? Vi är 20 lägenheter, bara ettor, och tvättstugan används nog 2-3 ggr per dag. Vi har två maskiner, och vissa tvättar ju bara en maskin så användarsnittet blir ju lägre på dem.

När jag kikar runt finns det många proffsmaskiner, men väldigt dåligt med info kring vilka som passar vår verksamhet. De nämner mer hotell och företag som tvättar 2-3 ggr per dag.
"hem"-tvättmaskiner är värdelösa i en BRF-tvättstuga eftersom de tar 2-4 timmar för en tvätt, med en sådan maskin blir det svårt att nyttja tvättstugan mer än för typ 2 personer om dagen.
Alla BRF-maskiner är trefas och tvättar på typiskt en timme eller kortare.

Utöver det skulle du inte ha någon garanti om ni köpte en konsumentmaskin. Vanligtvis har också de komerciella maskinerna "enklare" och mer robust design, mer tåliga i handhavande, knappar, färre menyer och inte lika konstiga tvättprogram mm.
Meningen är inte heller att maskinen ska överleva i 5 år utan kanske 20 år, med tanke på att det är lite fler som är beroende av att maskinen funkar.

De har också störtavlopp vilket innebär att de tömmer maskinen betydligt fortare. Anslutning för varmt och kallt vatten är också vanligt.

Jag bytte ut maskinerna i en BRF med 10 lgh, där blev mieles små proffsmaskiner. De är mindre än Elektrolux och Podabs motsvarande och något lägre i pris.
https://www.miele.se/p/pwm-506-el-dv-11736010-pp
Maskinen köpets via typ Elon med installation. Det fanns en del förhandlingsutrymme på priset genom att prata med olika leverantörer.
Till skillnad från Electrolux och Podab har Miele en serie med "små" maskiner för yrkesmässigt bruk.

Men nu bor jag i villa med Siemens-maskiner, de är bra för mig men skulle inte velat haft dem i en BRF-tvättstuga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.