Hej!

Jag har ett hus som har timmerstomme, där de under 70-talet satt på vit mexitegel istället för brädfordring.

Som det ser ut så är det timmer, brädor, vindpapp/asfaltpapp och sedan mexiteglet.
Ingen isolering alls med andra ord.

Min första tanke var att dra ner all tegel och regla upp utanpå timret för att isolera och sätta på brädfordring. Men jag har stött på åsiktmotstånd här både från frun, och andra som tycker det låter omständigt att ta ner teglet, och tycker jag ska isolera rakt på teglet och sedan sätta på brädfordring.

Vad tycker ni? Och OM jag ska isolera på teglet, vad isolerar jag med? Behöver jag luftspalt mot teglet?
Om jag isolerar på teglet så kan det bli lite fult med takfotsutsprånget, som idag är typ 20-30 cm, hur löser jag det enkelt?
 
Jag hade aldrig låtit teglet sitta kvar utan gjort som du först var inne på att riva bort det, det är ju sådär att ha kvar 70mm totalt odugligt material (isolervärde) i väggen än att byta det mot isolering när du ändå ska tilläggsisolera.
 
Takutsprång och fönster blir knasiga om du låter teglet va kvar. Sen är det antagligen en luft spalt bakom teglet vilket gör att isolering på teglet inte ger full effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.