Hej på er!

Jag står inför beslutet att tilläggsisolera min bottenplan på ca 100 kvadratmeter, där jag renoverar från grunden och det ska bli en ny fin lägenhet. Bottenplan har tidigare varit garage, tvättstuga, ”hobbyrum”, bastu och förråd för grönsaker/kylvaror. Huset är från 70-talet med väggkonstruktioner bestående av tegel (ca 10 cm), luftspalt (5 cm), lättbetong och 1,5 cm puts som det sista lagret.

Golvet har nyligen gjutits om med kapillärbrytande grus, cellplast och vattenburen golvvärme. Dessutom kommer jag att installera nya fönster. Planen är att lägga på ett lager gips, eftersom väggarna för närvarande inte håller tillräcklig standard.

Jag är tacksam för råd eller erfarenheter från någon som har genomfört liknande projekt. Finns det några specifika isoleringsmaterial eller metoder som ni skulle rekommendera i mitt fall? Eller tror ni väggarna som sitter nu duger?

Se bifogade bilder och ritningar.

Tack på förhand!
 
  • Tekniska ritningar av byggnadskonstruktioner med mått och material specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna väggsegment med flagnande färg och synligt gult underlager, i industrimiljö eller byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.