Hej

Vi har ett hus från 80- talet med väldigt dåligt ventilation.

Endast ett tillluftsdon/ ventil sitter i vårat sovrum på övervåningen.
Detta medför då att hela övervåningen och andra sovrummet är olidligt att vara i, särskilt på sommaren om vi inte öppnar fönsterna helt för att skapa ett korsdrag.

Så nu till min fråga, ska jag installera ett till eller frånluftsdon för att få bättre cirkulation på övervåningen, och följdfrågan på det är att blir det bara bättre genomdrag om dörrarna mellan rummen är öppna.

Hoppas min fråga va tydlig, skickar med ett typ skiss på övervåningen.
tack på förhand

Ubbe
 
  • Skiss av övervåningen i ett hus, med en befintlig tilluftsventil markerad i rött och en föreslagen placering för en ny ventil markerad i grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har huset självdrag eller mekanisk ventilation?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har huset självdrag eller mekanisk ventilation?
ja du, självdrag är en överdrift men ingen mekanisk i alla fall. ingen skulle jag säga utom vår luft luft pump
 
BirgitS
Det räcker sällan med att bara sätta in ventilationsdon för att få bra ventilation utan det brukar krävas fläktar.
 
U ubbe86 skrev:
ja du, självdrag är en överdrift men ingen mekanisk i alla fall. ingen skulle jag säga utom vår luft luft pump
En luft/luft värmepump ingår inte alls i ventilationen. Har man självdrag får man räkna med att öppna fönstren så här års.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker sällan med att bara sätta in ventilationsdon för att få bra ventilation utan det brukar krävas fläktar.
det förstår jag, men jag önskar få in lite friskluft och även lite genomflöde i huset på övervåningen på nåt sett, så är det ett ytterligare tillluftdon eller frånluft som behövs?
 
BirgitS
När det gäller en öppning i fasaden vet man aldrig om det blir till- eller frånluft och riktningen kan komma att variera beroende på vindriktningen utomhus.

Ofta blir det så att ventiler på det övre planet blir frånluft därför att det är lite högre lufttryck där uppe och dessutom varmare än på nedre planet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller en öppning i fasaden vet man aldrig om det blir till- eller frånluft och riktningen kan komma att variera beroende på vindriktningen utomhus.

Ofta blir det så att ventiler på det övre planet blir frånluft därför att det är lite högre lufttryck där uppe och dessutom varmare än på nedre planet.
tack för svar! i vårat fall är det mycket varmare på övervåningen, därav att vi försöker hitta en lösning. kan man har tilluft och frånluft i samma rum?
 
Om huset är från 80-talet borde det ha mekanisk ventilation med centralfläkt(?) Vill ni verkligen ha det svalt och skönt så satsa på en AC eller LLVP som monteras på övervåningen.
 
J Josth skrev:
Om huset är från 80-talet borde det ha mekanisk ventilation med centralfläkt(?) Vill ni verkligen ha det svalt och skönt så satsa på en AC eller LLVP som monteras på övervåningen.
det har vi ej tyvärr. vi har inte ens fönster ventiler på nån av fönsterna
 

Bästa svaret

Varm luft stiger, luftventiler på övervåningen blir oftast i praktiken frånluftsventiler i hus med självdragssystem.

Utan uppvärmd murstock som frånluftskanalerna går genom så blir sjävdraget ofta undermåligt eller i värsta fall uteblir helt.

Luften tar också den lättaste vägen.

Tilluft vill man ha i sovrum, vardagsrum, andra "rena" vistelserum.

Frånluft vill man ha från "dåliga" rum som tex kök, badrum, förråd, klädkammare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker sällan med att bara sätta in ventilationsdon för att få bra ventilation utan det brukar krävas fläktar.

Kanske har TS en toa på ovanvåningen med mekanisk ventilation typ PAX fläkt som kan sättas på såhär års för att öka luftgenomströmningen?
 
F fribygg skrev:
Kanske har TS en toa på ovanvåningen med mekanisk ventilation typ PAX fläkt som kan sättas på såhär års för att öka luftgenomströmningen?
vi har en pax fläkt som går endast via "knapp drift" på toaletten via lyset och en pax fläkt nere i källaren. men ingen med kontinuerlig drift
 
Byt till fläktar typ Fresh Intellivent och kör på ventilationsläge, tilluft i sovrum och vardagsrum.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
U ubbe86 skrev:
vi har en pax fläkt som går endast via "knapp drift" på toaletten via lyset och en pax fläkt nere i källaren. men ingen med kontinuerlig drift
Sätt på paxfläkten på ovanvåningen så ökar luftgenomströmningen
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.